شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

نظر سینماگران در خصوص بحران کرونا؛

انتقاد به انفعال مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما/ تعطیلی جشنواره های غیر ضرور و اختصاص بودجه‌های حمایتی؛ درخواست قاطبه اهالی سینما

هدایت-جلالی فخر-روزبهانی-خانزادی-سخایی شاهرودی-امیرسلیمانی-رویگری-قنبری-علیخانی-سیفی-نیک بین-نجفی-گودرزی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان سینمای کشور در پی بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان با بیان اینکه بودجه سرسام آور جشنواره ها، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود تأکید کردند: نیاز به خروج مدیران از انفعال است!

به گزارش سینماپرس در پی شیوع ویروس کرونا، شاهد تعطیلی مشاغل زیادی بودیم که سینما نیز یکی از آن‌ ها است. این موضوع، ضرر بزرگی برای سینماداران شهرهای مختلف به همراه داشته و علاوه بر سینماداران به دلیل تعطیلی پروژه های سینمایی و تلویزیونی یکایک سینماگران در صنف ها و رشته های مختلف بیش از گذشته با بحران بیکاری و بی پولی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند!

با این همه مدیران سینمایی جز برخی شعار و وعده برای رفع این معضلات در کمال بی تدبیری هیچ قدم عملی برای رفع بحران معیشتی زندگی هنرمندان برنداشته اند و این در حالی است که شنیده می شود برخی از کشورهای جهان مبالغی را به سینماگران خود اختصاص داده اند تا در این دوران بحران کرونا غم نان و معیشت نداشته باشند!

از ابتدای شیوع این ویروس برخی اهالی سینما و کارشناسان راهکارهایی برای تأمین معاش حداقلی اهالی سینما و برون رفت از این بحران ارائه کرده بودند که مانند همیشه مدیران سینمایی هیچ توجهی به این راهکارها از خود نشان ندادند! یکی از این راهکارها اعلام لغو یکایک جشنواره های سینمایی تا پایان سال جاری و اختصاص بودجه ده ها میلیاردی این جشنواره ها به اهالی سینما بود.

سینماگران همچنان در انتظارند ببینند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سرپرست فرهنگ و هنر کشور چگونه بر مهمترین چالش سال‌های اخیر این عرصه فائق خواهد آمد، البته این وزارتخانه هنوز به موفقیتی در این زمینه دست پیدا نکرده است، زیرا هنوز هیچ راهکاری برای بازگشایی سینما و سالن‌های تئاتر از سوی این وزارتخانه اعلام نشده و همچنان همه چیز در حد اما و اگر است.  

باید دید که فعالان عرصه سینما و تئاتر باید تا چه زمانی برای بحران به وجود آمده پیرامون بیماری کرونا بها پرداخت کنند، باید دید که خانه سینما و خانه تئاتر به عنوان مراکز تخصصی این دو رشته تا چه حد از هنرمندان خود دفاع کرده و بهتر بگوییم تا چه حد توانایی حمایت از هنرمندان را دارند، بعد از گذشت دو ماه هنوز هیچ آینده روشنی برای بازگشایی سینما و تئاتر مشخص نیست و طبیعتا در صورت بازگشایی بدون برنامه وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.  

در همین رابطه ۱۳ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: حسن هدایت، دکتر مصطفی جلالی فخر، محسن روزبهانی، اسحاق خانزادی، رضا سخایی شاهرودی، سعید امیرسلیمانی، رضا رویگری، رهبر قنبری، عبدالله علیخانی، حجت الله سیفی، محمد نیک بین، حسن نجفی و سرکار خانم: فاطمه گودرزی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات شان را در خصوص چگونگی برون رفت از این بحران با ما در میان گذاشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسن هدایت کارگردان مطرح سینمای کشور در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: بودجه سرسام آور جشنواره ها و هزینه ریخت و پاش های زائد، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود. این ریخت و پاش های بیهوده و بی دستاورد در این زمانه هیچ معنایی ندارد و مسئولان با تدبیر و هوشندی باید مانع برگزاری یکایک جشنواره های سینمایی در سال جاری شوند. متأسفانه گوش های مدیران سینمایی همیشه سنگین است و صدای اعتراض ها و انتقادات برحق اهالی سینما را نمی شنوند و وقتی اوضاع بحرانی می شود گوش های آقایان سنگین تر هم می شود.

دکتر مصطفی جلالی‌فخر متخصص بیماری‌های داخلی و منتقد فیلم نیز در این باره به سینماپرس گفت: انتشار آیین‌نامه بازگشایی سینماها یک اقدام شتاب‌زده و بدون ضمانت اجرایی کافی است و به نظر می‌رسد بیشتر برای آرام‌سازی روانی جامعه سینمایی نوشته شده تا هم آن‌ها را امیدوار کند و هم این توپ سرگردان را به زمین خودشان منتقل کرده باشد! از سوی دیگر فیلم دیدن در این بحران مرگ‌آفرین، جزو ضروریات زندگی مردم نیست! اگر با چنین شرایطی، سالن‌های سینما بازگشایی شوند و در پیک اپیدمی باشیم، عده‌ای بیمار و برخی فوت می کنند! واقعیت این است که ما در یک حوزه خاکستری قرار داریم که گوشه‌های متعدد تاریکی دارد. خوب است مسئولان، کمی بیشتر صبر کنند تا ماه اردیبهشت پرمخاطره را رد کنیم و اگر شاهد اوج بعدی بیماری نبودیم، فکری برای بازگشایی سالن‌های فرهنگی هنری کنند.

رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: چرا مسئولان دولت در زمان های بحرانی هنرمندان را فراموش می کنند؟ چطور دولتی ها برای دستیابی به اهداف شان هر وقت نیاز دارند به سراغ اهالی سینما می آیند و از آن ها طلب حمایت می کنند اما وقتی هنرمندان گرفتار می شوند هیچ کس به فریاد و درد آن ها نمی رسد؟ خانه سینما نزدیک به ۵ هزار عضو دارد که اگر مسئولان دولتی تنها ماهی ۲ میلیون تومان در این بحران کرونا به آن ها پرداخت کنند تنها به اندازه هزینه کرد برای یک یا دو پروژه دولتی سینمایی می شود! مسئولان اگر اندکی دغدغه و اهتمام داشته باشند در این وانفسا جشنواره های سینمایی و پروژه های فیلمسازی دولتی را تعطیل کرده و هزینه آن ها را به سینماگران می دهند تا بخشی از مشکلات ناشی از بیکاری و خانه نشینی آن ها را برطرف کنند.

اسحاق خانزادی صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: خانه سینما و سازمان سینمایی هیچ قدم مثبتی برای هنرمندان برنمی دارند، این در حالی است که وظیفه این دو نهاد رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی اهالی سینما است، این وظیفه خانه سینما است که در بحران های متعدد به فریاد اعضایش برسد اما دریغ از اینکه حتی با یک تماس حال ما را بپرسند و دغدغه ای برای رفع وضعیت بغرنج زندگی مان داشته باشند. این وظیفه یکایک دستگاه های فرهنگی و هنری از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، خانه هنرمندان و مخصوصاً سازمان سینمایی و خانه سینما است که در این دوران کرونا قدمی برای بهبود وضعیت بحران زده زندگی هنرمندان بردارند اما دریغ از کمترین کاری!؛ البته احتمالاً هرچه بتوانند برای دوستان و آشنایان و رفقای شان انجام می دهند اما بنده و امثال بنده در این وانفسا از هر رسیدگی بی بهره می مانیم.

رهبر قنبری کارگردان سینما در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: بحران کرونا ثابت کرد نگاه قدیمی و فناتیک به سینما چقدر می تواند باعث خسران به عرصه فرهنگ و هنر و زندگی سینماگران شود؛ شیوع ویروس کرونا می تواند تلنگری جدی بر مدیران و سینماگرانی باشد که همچنان به روش های منسوخ شده و قدیمی پایبند هستند، بنده معتقدم مدیران و سینماگران باید روش عرضه و تولید فیلم را تغییر دهند و وابستگی شان را از روش ها و مدل های قدیمی کم کنند تا ما بتوانیم از این بحران جدی که امکان دارد سال ها به طول بینجامد عبور کرده و سینمای مان را آنطور که شایسته عصر امروز است بروزرسانی کنیم. شکل تولید و عرضه فیلم با سرعت سرسام آور در دنیا در حال تغییر و عوض شدن است اما ما به همان مدل های قدیمی وابسته هستیم که به درد عصر امروز نمی خورند. ورود عناصر دیجیتال در پخش و تولید مهمترین اتفاق است و مدیران باید به این مسأله واقف باشند که پول حلال مشکلات سینما نخواهد بود و آن ها باید تدبیری اساسی برای بهبود کیفی آثار داشته باشند و اندیشه های خود را فاخر کنند.

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز در این باره به سینماپرس گفت: از این سیستم مدیریتی دولتی هیچ انتظاری برای رفع بحران زندگی هنرمندان نمی توان داشت! گویا مسئولان رسماً هیچ گوش شنوایی برای شنیدن دردها و حرف های سینماگران ندارند و چشم خود را کاملاً بر روی مشکلات زندگی سینماگران بسته اند! امروزه بحران کرونا در سراسر جهان برای همه مردم مشکلات عدیده ای را به وجود آورده و اوضاع و احوال عموم مردم در سراسر جهان بد است اما دولت ها در همه کشورها تا جایی که در توان داشته اند به یاری مردم برخاسته اند اما در کشور ما دولت یک وام یک میلیون تومانی به برخی افراد مستضعف داده که بعداً می خواهد همان مبلغ را با سود از آن ها پس بگیرد!

حسن نجفی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: از مدیران سیاسی کار خانه سینما و مسئولان بی اراده سازمان سینمایی نمی توان هیچ انتظاری برای رفع بحران کرونا داشت؛ این در حالی است که همیشه جوامع صنفی در مواقع بحرانی به فریاد اعضای شان می رسند اما این خانه سینما که طی تمامی سال های حیاتش عملکردی طیفی، سیاسی و جناحی داشته و از عدم داشتن یک مدیریت کارآمد در رنج است هرگز به فکر اهالی سینما نبوده، نیست و نخواهد بود و همان بهتر که چنین نهاد منفعلی برای همیشه تعطیل شود. ما در مسائل صنفی سینما همیشه دارای مسأله ایم! متأسفانه خانه سینما هیچ گاه هیچ گونه کار صنفی انجام نداده به دلیل آنکه ما مدیریت کارآمد در مسائل صنفی نداریم. مدیران این نهاد سینماگران را به نوعی ابزار جریانات سیاسی شان کرده اند و هیچ گاه به فکر بیکاری، خانه نشینی و تأمین معاش و نیازهای حداقلی آن ها نبوده و نیستند.

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه و برنده ۱۰ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر در این باره اظهار داشت: امروزه وضعیت زندگی و معیشتی اهالی سینما بدتر از هر زمان دیگری است؛ بسیاری از سینماگران برجسته با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و دست شان به شدت تنگ است و در این وانفسا خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران باید پیگیر بیمه بیکاری اعضایش باشد. بخش کثیری از اهالی سینما سال ها است با بیکاری مطلق دست و پنجه نرم می کنند و در این بحران شدید اقتصادی در بدترین شرایط روزگار می گذارنند؛ امثال بنده هم که هرزگاهی کار می کنیم امروزه کمیت زندگی مان لنگ شده است و با سختی روزگار می گذرانیم و این وظیفه مدیران سینمایی و خانه سینما است تا تدبیری جدی برای وضعیت بحرانی زندگی ما داشته باشند.

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: این وظیفه متولیان سینمای کشور، از سازمان سینمایی تا خانه سینما است که در این بحران کرونایی به فریاد هنرمندانی که بیش از گذشته در بیکاری به سر می برند برسند آن ها باید با تمام توان همه هزینه هایی که قرار بوده در طول سال انجام دهند را برای رفع بحران زندگی سینماگران اختصاص داده و کمک کنند تا اندکی سامان به زندگی هنرمندان داده شود. همانطور که در بسیاری از کشورهای جهان سینما، تئاتر و... تعطیل است و دولت ها و متولیان فرهنگی زندگی هنرمندان را تأمین می کنند این اتفاق باید در کشور ما هم رخ بدهد.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه اساس زندگی مسئولان حرف های بی عمل است!؛ آقایان از بزرگ و کوچک، در این ماه ها که سینماگران سرگشته تر و حیران تر از همیشه بوده اند فقط وعده داده اند و حرف های قشنگ زده اند اما هیچ عملکردی برای بهبود وضعیت زندگی سینماگران نداشته اند. مسئولان باید در سطوح کلان با افق دید بالا تصمیماتی را اتخاذ کنند و برنامه ریزی داشته باشند که اگر این ویروس مجدداً هجومی شد، هزاران نفر از اهالی سینما که بیکار و خانه نشین هستند بتوانند از پس تأمین حداقل های زندگی شان برآیند. مسئولان نباید تصور کنند که به این زودی ها از شر ویروس کرونا خلاص می شویم. ما باید برنامه ریزی هدفمند و طولانی مدتی داشته باشیم که اگر یکی دو سال با این ویروس درگیر بودیم برای رفع بحران زندگی هنرمندان چه باید بکنیم!

حجت الله سیفی کارگردان سینما در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: تمامی جشنواره های سینمایی تا شکست کامل کرونا در سراسر کشور باید به صورت آنلاین برگزار شوند؛ این مهمترین کاری است که مدیران سینمایی باید در پی انجام آن باشند و هزینه های نجومی این جشنواره ها را برای رفع بحران زندگی اهالی سینما به آن ها اختصاص دهند. یکی دیگر از مهمترین کارهایی که مدیران سینمایی باید انجام دهند، اتخاذ تصمیمی قاطعانه برای عدم بازگشایی سالن های سینما است؛ بی تردید بازگشایی سالن های سینما تا ۶ ماه آینده مخاطرات جدی به همراه دارد و سالن های سینما نباید باز شوند. بازگشایی سالن های سینما تنها می تواند به شیوع گسترده تر کرونا منجر شود و بحران مضاعفی برای جامعه و کادر درمان به وجود آورد.

محمد نیک بین تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: حذف جشنواره های سینمایی و اختصاص بودجه آن ها برای رفع بحران معیشتی اهالی سینما منطقی ترین راه برای برون رفت از تلاطم فعلی است و این کار کمک بسیار خوبی به قشر ضعیف سینما می کند و بسیار بهتر از آن است که بدون تدبیر جشنواره ها را برگزار کنیم و افراد را کنار هم جمع کرده و به شیوع و گسترش بیشتر کرونا کمک کنیم! اصولاً اگر دولت از عموم مردم حمایت کند و زندگی آن ها را تأمین نماید دیگر هیچ بحثی باقی نمی ماند و مردم تا ریشه کن شدن کامل بیماری کرونا در خانه های شان می نشینند و این بیماری از بین رفته و مشکلات بسیار کمرنگ می شود اما وقتی دولت تدبیری برای برون رفت از این بحران ندارد و مردم نیاز به درآمد دارند تا بتوانند زندگی شان را تأمین کنند دست به هر ریسک و خطری می زنند!

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: جشنواره های سینمایی باید ملغی و بودجه شان باید در اختیار سینماگران بیکار گذاشته شود تا بتوانند در این شرایط بحرانی از پس تأمین معیشت روزانه شان برآیند. این روزها در نهایت ناباوری تولید بسیاری از پروژه های سینمایی و تلویزیونی از سر گرفته شده است و مدیران در قبال این اتفاق که می تواند موجبات شیوع هرچه بیشتر این ویروس را فراهم سازد و بخش اعظمی از اهالی سینما را درگیر کند سکوت کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.