چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹

مأموریت برای کدام دستاورد سینمایی؟!

غرفه ای بی رونق در برلین با پول بیت المال/ مدیران در جشنواره‌ای اروپایی با گوشی های موبایل خود وقت می گذرانند؟!

غرفه جشنواره جهانی فیلم فجر در جشنواره فیلم برلین

سینماپرس: یکی از نکات قابل تأمل برلیناله ۷۰ حضور پررنگ برخی چهره های مدیریتی است که برای برپایی غرفه سینمای ایران در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده اند؛ حضوری که دستاوردهایش برای سینمای کشور نامشخص است و معلوم نیست این افراد برای تعامل با کدام کمپانی ها و دفاتر فیلمسازی خارجی به این رویداد اعزام شده اند؟

به گزارش سینماپرس چند سالی است که حضور سینمای ایران در بازار جشنواره های مطرح جهانی همچون جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم برلین بیش از آنکه با خود دستاوردی مشخص به همراه داشته باشد جنبه تشریفاتی و شو گونه به خود گرفته است به نحوی که مدیرانی که با بودجه دولتی و در این شرایط وانفسای اقتصادی به این رویدادهای سینمایی اعزام می شوند در مورد تعاملات اقتصادی شان با ذکر دقیق مصادیق توضیح شفافی ارائه نمی کنند و نکته حائز اهمیت اینکه اغلب این غرفه ها که با هزینه های قابل توجه اجاره می شوند به غیر از حضور سینماگران و مدیران ایرانی شاهد حضور چهره های برجسته کمپانی های بزرگ جهانی نیستند! با این شرایط مشخص نیست دلیل این هزینه کردها برای اعزام افرادی که توسط نهادهای دولتی به این رویدادها اعزام می شوند چیست؟

در حالی که مردم با مشکلات شدید اقتصادی و مسائل و معضلاتی همچون بیماری کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن هستند متأسفانه گاهی اوقات شواهد نشان از آن دارد که برخی از این مسافران جشنواره های اروپایی از فرط بیکاری در غرفه ها تنها با گوشی های موبایل شان خود را سرگرم می کنند!

لازم به یادآوری است که همین اواخر همزمان با برگزاری هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن هم حضور گسترده برخی افراد از سینمای ایران در بازار فیلم و بخش مارکتینگ جشنواره تعجب آور بود! ‌ افرادی که اصولا و احتمالا با بودجه های دولتی به این جشنواره اعزام شده بودند و مرتب در حال گشت و گذار در کاخ جشنواره و خیابان های اطراف دیده می شدند و همچنان پس از گذشت ماه ها معلوم نیست دستاورد حضور آن ها با بودجه بیت المال در این رویداد سینمایی چه چیزی بوده و اصولا نقش سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم کن، برلین و... چیست؟

سوأل اینجا است در زمانه ای که بسیاری از اهالی شریف، نجیب و زحمتکش سینمای کشور سال ها است با بیکاری، خانه نشینی و مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می کنند و بعضا حتی توان اداره زندگی روزمره خود را ندارند چرا این پول ها بدین صورت بی مهابا صرف انجام کارهایی می شود که دستاورد آن مشخص نیست؟ چطور هزینه افتتاحیه جشنواره فیلم فجر انقلاب به سیل زدگان اختصاص پیدا می کند اما در این گونه موارد که شاید بیشتر از یک مراسم افتتاحیه هزینه شان می شود کسی به فکر سیل زده ها و زلزله زده ها و گرسنگان و بیکاران و بیماران نیست؟

بی تردید واضح است که در شرایط افزایش تحریم‌ های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، یکی از معدود فرصت‌ های سالانه سینمای ایران برای مبادلات فرهنگی در عرصه سینمایی است، اما چرا هیچ شفاف سازی اصولی در این زمینه ها صورت نمی گیرد، مسأله ای است که سال ها است رسانه ها مطرح می کنند و مدیران  از پاسخگویی راجع به آن طفره می روند! این پرسش باید به صراحت پاسخ داده شود که حضور رسمی سینمای ایران در جشنواره‌ ای مانند کن و برلین چقدر ضروری است و چه منافعی برای حوزه فرهنگی و هنری و اقتصادی کشور در پی داشته است و مهمتر از همه اینکه چرا به جای حضور یک یا دو نفر از میان چهره های مدیریتی و دولتی کاروانی پرحجم تر به این جشنواره ها اعزام می شوند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.