یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس؛

در روزهای ابتدایی برلیناله ۷۰ چه گذشت؟/ از حضور پررنگ فیلمسازان زن تا سالن های نیمه خالی!/ جانی دپ کمی تنور جشنواره را گرم کرد!

جشنواره فیلم برلین

سینماپرس: برلیناله ۷۰ در روزهای ابتدایی برگزاری اش اتفاقاتی نو و حیرت آور را تجربه کرد؛ یکی از مهمترین مسائلی که این دوره از جشنواره برلین را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده شیوع ویروس مرگبار کرونا در سطح جهانی است که باعث شده تا بخش عمده ای از مهمانان این رویداد سینمایی به ویژه از کشورهای آسیایی عطای حضور در جشنواره را به لقایش ببخشند و همین اتفاق منجر به استقبال اندک و سالن های نیمه خالی جشنواره شده است.

سیدرضا منتظری: حضور کمرنگ چینی ها در برلیناله ۷۰ بسیار مشهود است چرا که همه ساله جمعیت عظیمی از این کشور پهناور برای حضور در بخش های مختلف این رویداد سینمایی به خصوص در بخش بازار حضور پیدا می کردند. این مسأله شاید برای ماریته ریسن بک و کارلو چاتریان که برای اولین سال تجربه اداره برلیناله را بر عهده دارند چندان خوشایند نباشد به ویژه آنکه طی همین روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره انتقادات جدی نسبت به این زوج هنری و سیستم مدیریتی شان وارد شده است؛ از فعال نبودن اپلیکیشن های همیشگی جشنواره که باعث می شد تا مخاطبان به راحتی برنامه ها را پیدا کنند و کاغذی شدن مجدد فرآیند انتخاب آثار تا انتقاد نسبت به کیفیت پایین فیلم ها توسط منتقدان و اهالی رسانه این رویداد را با بحران روبرو ساخته است.

اما جانی دپ با حضورش در جشنواره فیلم برلین همراه دیگر بازیگران فیلم «میناماتا» در کنفرانس مطبوعاتی فیلم شرکت کرد و باعث شد تا تنور این جشنواره حداقل برای ساعاتی گرم شود! بسیاری از هواداران این بازیگر محبوب جهانی ساعت ها در خیابان های منتهی به محل اصلی برگزاری جشنواره در انتظار دیدار با وی و گرفتن عکس یادگاری بودند.

جانی دپ در این فیلم در نقش دبلیو اوژن اسمیت عکاس مشهور جنگی بازی کرده است. این فیلم بر مبنای رویدادهای واقعی ساخته شده و داستان آن با تمرکز بر اسمیت ساخته شده است که در برابر شرکت قدرتمندی می‌ایستد که مسئول مسموم کردن مردم شهر میناماتا در ژاپن با جیوه در سال ۱۹۷۱ است. دپ در کنفرانس مطبوعاتی فیلم گفت: «کشش عجیبی به اسمیت و عکاسی او داشت و وقتی کمی درباره زندگی وی و تجربیاتش مطالعه کرد و دریافت او چه چیزهایی را قربانی کرد تا بتواند آن لحظات را در عکس‌هایش جاودانه کند، این کشش خیلی بیشتر هم شد.»

نکته قابل تأمل اینکه این کنفرانس مطبوعاتی با حضور انبوهی از خبرنگاران و منتقدان سینما برگزار شد در صورتی که بسیاری از کنفرانس های مطبوعاتی دیگر چندان با استقبال از سوی اهالی رسانه روبرو نشدند.

از سوی دیگر یکی از نکاتی که طی روزهای ابتدایی برگزاری این رویداد سینمایی بسیار به چشم آمد اینکه فیلمسازان زن به ویژه کارگردانان زن ایتالیایی امسال حضور قابل توجهی در جشنواره فیلم برلین دارند.

«عدالت معمولی» اولین فیلم «چیارا بلوسی»، «سرنوشت» فیلمی مستند از «والنتین پدیچینی»، «زنان ساده» فیلم بلند چیارا مالتا، «ماگاری» به کارگردانی «جینِورا الکان»، «چشم‌های آبی» به کارگردانی «میشلا سسکان»، «چیارا فراگنی» فیلمی مستند محصول آمازون به کارگردانی «الیسا آموروسو» از جمله آثار این بانوان فیلمساز در برلیناله ۷۰ است.

لازم به توضیح است؛ در برلیناله امسال ۳۴۰ فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش در می‌آید. سال پیش، بیش از ۴۰۰ فیلم به فستیوال دعوت شده بود. در بخش مسابقه، ۱۸ فیلم برای کسب خرس های طلایی و نقره ای جشنواره با یکدیگر رقابت می کنند. برندگان جوایز این بخش، روز اول مارس، در مراسم پایانی جشنواره اعلام می شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.