سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

برگزیدگان ادوار گذشته از جشنواره فجر می گویند؛

از بی توجهی به مفاهیم ارزشی و انقلابی تا فقدان ریل گذاری اصولی

زندباف-میرشکاری-آبنار-نویدی-معصومی-فروزش-روزبهانی-قاسمی-برازنده-شرف الدین

سینماپرس: تعدادی از برگزیدگان ادوار گذشته جشنواره فجر عنوان کردند: بی توجهی به مفاهیم ارزشی، تهی بودن جشنواره از آثار انقلابی، فقدان ریل گذاری اصولی، سیاست زدگی و اعمال سلیقه دبیران مختلف جشنواره فیلم فجر باعث شده تا ارج و قرب آن از کمرنگ شود. برخی از سینماگران نیز با انتقاد به دوپاره شدن بخش های ملی و جهانی متذکر شدند: کاستی ها و کمبودهای زیادی در جشنواره فجر بوجود آمده است.

به گزارش سینماپرس ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور و برگزیدگان پیشین جشنواره فیلم فجر خانم ها و آقایان: حسین زندباف، جهانگیر میرشکاری، پرویز آبنار، مهین نویدی، پروانه معصومی، ابراهیم فروزش، محسن روزبهانی، ثریا قاسمی، علیرضا برازنده و محمدرضا شرف الدین همزمان با برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با سینماپرس گفتگوهایی انجام دادند و ضمن اعلام نظرات و خاطرات خود از جشنواره فیلم فجر به ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت نامناسب فعلی این مهمترین رویداد سینمایی کشور که سال ها است با انتقاد جدی از سوی برخی کارشناسان، صاحب نظران و اهالی سینما روبرو شده پرداختند.  ماحصل گفتگوهای ما با این هنرمندان برجسته برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زندباف: تغییر مدیران سینمایی نباید قواعد برگزاری جشنواره را تغییر دهد/ در سال‌های اخیر برخلاف گذشته، جشنواره باعث تفرقه اهالی سینما می‌شود!

حسین زندباف کارگردان و تدوین گر پیشکسوت سینمای ایران و برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر نیاز به چارچوب و اصول و قاعده کلی دارد و تغییر دبیران و مدیران سینمایی نباید باعث تغییر در قواعد برگزاری جشنواره فیلم فجر شود؛ این اتفاق بسیار بد است که با تغییر دبیران و مدیران سینمایی اصول برگزاری جشنواره زیر سوأل می رود و هرکس بر اساس میل و سلیقه شخصی خود بخش های مختلفی به جشنواره حذف یا اضافه کرده و یا تعداد فیلم ها را کاهش یا افزایش می دهد. این اتفاقات باعث می شود تا اعتبار جشنواره فجر زیر سوأل برود و من امیدوارم که تدبیری فوری از سوی کارشناسان، مدیران و سیاست گذاران سینما برای برطرف شدن این معضل اندیشه شود. جشنواره فیلم فجر نسبت به سال های ابتدایی برگزاری اش تغییرات زیادی کرده است به عنوان مثال جشنواره در دوران گذشته باعث ایجاد انگیزه و نشاط میان اهالی سینما می شد اما در سال های اخیر برخلاف دوران ابتدایی برگزاری اش باعث تفرقه میان اهالی سینما شده که البته این اتفاق هم از کلیت جامعه نشأت می گیرد.

میرشکاری: طی سال های اخیر جشنواره فجر ارج و قرب خود را از دست داده است/ حرمت ها در سینما از بین رفته است!

جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینمای ایران و برنده ۵ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر  همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی به سینماپرس گفت: طی سال های اخیر جشنواره فجر ارج و قرب خود را از دست داده و به همین علت دیگر شوقی برای حضور در این رویداد ندارم؛ این جشنواره ای که ما امروزه شاهد آن هستیم هیچ نشانی از اعتبار جشنواره فجر در سال های ابتدایی برگزاری اش را ندارد و علاوه بر سینماگران، حتی اشتیاق مردم هم برای حضور در این رویداد بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است. یکی از دلایل افت جشنواره و به طور کل سینمای ایران فیلم های بسیار ضعیف و کپی شده از یکدیگرند که دیگر هیچ شوقی برای مخاطب باقی نمی گذارند. من شخصاً طی سال های اخیر تنها یکی دو بار به صورت بسیار محدود و با اصرار زیاد برخی اهالی سینما که از دوستانم بودند به تماشای فیلم های شان در جشنواره نشسته ام و به طور کل رغبتم را برای حضور در این رویداد از دست داده ام.

آبنار: لابی گری و جناح بندی های متعدد تأثیرات منفی زیادی روی جشنواره فیلم فجر گذاشته است/ از انجمن منتقدان گلایه دارم!

پرویز آبنار صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی اظهار داشت: طی سال های اخیر لابی گری و جناح بندی های متعدد تأثیرات منفی زیادی روی جشنواره فیلم فجر گذاشته است به نحوی که هیچ یک از معیارهایی که سال ها قبل در جشنواره رعایت می شد در جشنواره های فعلی وجود ندارد و این اتفاق باعث شده تا جشنواره از حالت ایده آل فاصله بگیرد. جشنواره فجر مدت ها است بیشتر جنبه نمایشی به خود گرفته و در آن نوعی خودنمایی دیده می شود و این اتفاق بسیار بد و ناراحت کننده است.

نویدی: در جشنواره فیلم فجر و به طور کل در سینما روابط جای ضوابط را گرفته است/ دریافت سیمرغ از جشنواره برایم «بد» شد!

مهین نویدی چهره پرداز پیشکسوت سینما و تنها بانوی برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: در جشنواره فیلم فجر و به طور کل در سینما روابط جای ضوابط را گرفته است به نحوی که کلاً ۹۸ درصد آدم ها درست در جایی که هستند قرار نگرفته اند و همین مسأله باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی در تمامی ارکان سینما شده است. دل من از سینما خیلی پر است؛ همیشه دلم برای همکاران خانم بسیار هنرمند و کاربلدم می سوزد چرا که به خانم ها خیلی سخت در سینما اعتماد می شود. یک زمانی آنقدر افراد حرفه ای در سینمای کشور حضور داشتند که کار خوب برایشان ملاک بود اما امروز این گونه نیست و افراد بر اساس شایستگی و توانمندی های شان مورد توجه قرار نمی گیرند.

معصومی: برخی مسئولان سال ها است روی اهداف اصلی و ارزشمند جشنواره فیلم فجر پرده کشیده اند

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در ۲ دوره جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: برخی مسئولان سال ها است روی اهداف اصلی و ارزشمند جشنواره فیلم فجر پرده کشیده اند به نحوی که دیگر هیچ نشانی از آنچه باعث تولد و شکوفایی جشنواره شد در این رویداد مشاهده نمی شود و هویت این مهمترین رویداد سینمایی کشور دچار خدشه فراوان شده است. متأسفانه برخی افراد که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند نیز دیگر به اصل سینما و هنر فکر نمی کنند و در ایام برگزاری جشنواره فقط به فکر این هستند که چه لباسی بپوشند و برای عکاس ها چطور فیگور بگیرند و چطور راه بروند تا در چشم باشند!

فروزش: برنامه ریزی غلط مانع دیده شدن آثار سینمایی کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر شده است

ابراهیم فروزش کارگردان سینما و برنده ۲ جایزه از دوره های ابتدایی جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: بنده علیرغم اینکه در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر چند دوره داور این رویداد بوده ام و فیلم هایم نیز در این جشنواره شرکت می کردند، به دلیل برخی مسائل پیش آمده در این رویداد، سال ها است در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نمی کنم. فارق از نگاه های سیاسی و جناحی و اتفاقاتی که در جشنواره می افتد مسأله شلوغی بیش از حد سینماهای متعلق به جشنواره و هرج و مرج و بی نظمی باعث می شود تا عطای حضور در این رویداد را به لقایش ببخشم.

روزبهانی: مدیران و سیاست گذاران هیچ دغدغه ای برای رشد و اعتلای سینما و جشنواره فجر ندارند/ انتقاد از دوپاره شدن و از پیش تعیین شدن جوایز در جشنواره!

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه میدانی و برنده ۱۰ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مدیران و سیاست گذاران هیچ دغدغه ای برای رشد و اعتلای سینما و جشنواره فجر ندارند و بنده معتقدم سینما به طور کلی برای آقایان بی اهمیت شده و آن را به حال خود رها کرده اند و به همین دلیل هم ضمن اینکه وفور فیلم های سطحی در سینما بیداد می کند دیگر جشنواره فیلم فجر هم اعتبار اولیه اش را ندارد. یکی از بزرگترین معضلاتی که در جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم این است که اهداف اولیه این جشنواره در آن مشهود نیست؛ این جشنواره که در ایام الله دهه فجر و برای پاسداشت فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما متولد شده بود در سال های اخیر کمترین نشانی از این اهداف را ندارد.

قاسمی: جشنواره ها باعث رشد سینما نمی شوند/ در سینمای امروز ما جایی برای پیشکسوتان عرصه هنر وجود ندارد

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و برنده ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم های «مارال» و «ویلایی ها» همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی گفت: سینما امروزه از مشکلات متعدد بسیاری رنج می برد و ما باید بدانیم که جشنواره ها هرگز باعث رشد سینما نمی شوند و با برگزاری این جشنواره های ریز و درشت نمی توان توقع رشد و اعتلای سینما را داشت. تمامی دلسوزان، مدیران و صاحب نظران سینمای کشور باید با همراهی هنرمندان دغدغه مند که نسبت به ارزش هنر و جایگاه سینما واقف هستند برای اینکه سینما از حالت انفعالی فعلی اش خارج شود فکر اصولی کنند و با رسیدن به یک راهکار درست و سالم سینما را به سمتی هدایت کنند که شایسته آن است.

برازنده: کاستی ها و کمبودهای زیادی در جشنواره فجر هست که مدیران و متولیان فرهنگی و سینمایی باید در رفع این نقایص کوشا باشند

علیرضا برازنده فیلمبردار مطرح سینمای کشور و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از سی و سومین جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی به سینماپرس گفت: گرفتن جایزه از جشنواره فیلم فجر تأثیری در روند کاری ام نداشت و من طبق روال قبل به کارم ادامه دادم؛ هرچند که تشویق همیشه جذاب است و هر انسانی دوست دارد در هر حیطه ای فعالیت می کند مورد تشویق قرار بگیرد اما این جایزه چیزی به من اضافه نکرد! من چند بار در جشنواره های سینمایی خارج از کشورمان شرکت کرده ام و وقتی جشنواره فیلم فجر را در مقام قیاس با آن رویدادها قرار می دهم متوجه می شوم کاستی ها و کمبودهای زیادی در جشنواره فجر وجود دارد که مدیران و متولیان فرهنگی و سینمایی باید در رفع این نقایص کوشا باشند.

شرف الدین: فضای کنونی جشنواره فیلم فجر عاری از مفاهیم ارزشی است/ سینمای امروز زیبنده شأن کشور ما نیست!

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده و طراح جلوه های ویژه باسابقه سینما و برنده ۶ سیمرغ بلورین از این رویداد، همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره این رویداد سینمایی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر که چند سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنیان گذاشته شد هدفش توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و نهادینه کردن ارزش های فجر انقلاب در سینما بود اما متأسفانه بعد از مدتی به بیراهه کشیده شد به نحوی که فضای کنونی جشنواره فیلم فجر، غیرانقلابی و عاری از مفاهیم ارزشی است. بنده معتقدم اگر برخی سرمنشأها عوض شوند و مدیران انقلابی، مدبر و متعهد جایگزین آن ها شوند می توان دوباره شاهد سینما و جشنواره ای انقلابی و ارزشی در کشور بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.