یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

جشنواره فیلم فجر از زبان برگزیدگان دوره های پیشین/۷

شرف الدین: فضای کنونی جشنواره فیلم فجر عاری از مفاهیم ارزشی است/ سینمای امروز زیبنده شأن کشور ما نیست!

محمدرضا شرف الدین*

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین تهیه کننده و طراح جلوه های ویژه باسابقه سینما و برنده ۶ سیمرغ بلورین از این رویداد گفت: جشنواره فیلم فجر که چند سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنیان گذاشته شد هدفش توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و نهادینه کردن ارزش های فجر انقلاب در سینما بود اما متأسفانه بعد از مدتی به بیراهه کشیده شد به نحوی که فضای کنونی جشنواره فیلم فجر، غیرانقلابی و عاری از مفاهیم ارزشی است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سه و نیم» و «فرزند صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده خوب به خاطر دارم که در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره توجه ویژه به مفاهیم ارزشی و انقلابی حتی در فراخوان جشنواره درج می شد و تمامی اهتمام برگزارکنندگان این رویداد سینمایی آن بود که این جشنواره محلی برای عرضه فیلم های ارزشمند مبتنی بر تفکرات انقلابی باشد.

وی ادامه داد: جشنواره در آن روزگار هدف گذاری داشت و به همین علت هم خیلی زود توانست جای خود را باز کند و به عنوان رویدادی معتبر شناخته شود. اصولاً هر جشنواره ای باید هدف داشته باشد و اگر بی هدف باشد از ارزش و اعتبارش کاسته می شود. به عنوان مثال بسیاری از جشنواره های سینمایی جهان از جمله کن، برلین، ونیز، سانفرانسیسکو و... به دلیل هدف گذاری های از پیش تعیین شده و مشخص شان توانسته اند کسب اعتبار کنند.

شرف الدین خاطرنشان کرد: این جشنواره های جهانی همان رویکرد سال های ابتدایی شان را حفظ کرده اند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر آرام آرام از نگاه ایدئولوژیک و هدف اصلی خود فاصله گرفت و بدل به جشنواره ای تخصصی شد که صرفاً به ارزش های تکنیکی، فرمی و قالبی آثار توجه می کرد؛ اتفاقی که باید در جشن خانه سینما رخ می داد به جشنواره فجر کشیده شد و از همان دوران این جشنواره رو به افول گذاشت.

این سینماگر در همین راستا ادامه داد: متأسفانه آرام آرام حتی جشنواره از این دوران هم عبور کرد و به اسم توسعه و مفاهیم جدید و... ما شاهد فضایی غیرانقلابی و عاری از هرگونه مفاهیم ارزشی در جشنواره شدیم. متأسفانه این روند با حضور دبیران و مدیران مختلفی که طی این سال ها اداره جشنواره را بر عهده داشتند استمرار پیدا کرد. حالا شاید در سال هایی برخی دبیران باعرضه سعی می کردند ارزش های انقلابی بیشتری را در جشنواره لحاظ کنند اما متأسفانه اصل اساسی انقلابی بودن از جشنواره دور شده بود.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «توفان شن» و «کیمیا» با بیان اینکه سینمای امروز زیبنده شأن کشوری چون جمهوری اسلامی ایران نیست تصریح کرد: بنده معتقد به امر به معروف و نهی از منکر هستم؛ یکی از شاخصه های امر به معروف و نهی از منکر همانطور که امام حسین (ع) به یاد دادند توجه به مسائل دینی است! باید مسائلی که منطبق با ارزش های دینی و انقلابی نیست در جشنواره فیلم فجر اصلاح شود، این باعث شرمساری ما استکه  سینمایی امروزمان و فیلم های آن درخور عنوان مقدس و غرورآفرین فجر انقلاب نیستند.

شرف الدین در خاتمه اظهاراتش افزود: بنده معتقدم اگر برخی سرمنشأها عوض شوند و مدیران انقلابی، مدبر و متعهد جایگزین آن ها شوند می توان دوباره شاهد سینما و جشنواره ای انقلابی و ارزشی در کشور بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.