سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۱۰

تهامی: قطع معافیت مالیاتی باعث وفور تولید فیلم های نازل و مرگ سینمای اندیشمند می شود/ مسئولان زمینه را برای فعالیت انبوهی از هنرمندان بیکار فراهم کنند!

کوروش تهامی در حاشیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: تردیدی نیست که قطع معافیت مالیاتی باعث وفور تولید فیلم های نازل و مرگ سینمای اندیشمند می شود چرا که وقتی هنرمند متوجه می شود که باید بخش مهمی از دستمزد خود را به عنوان مالیات بپردازد ترغیب می شود که به سمت فیلم های سخیف گرایش پیدا کند، دستمزدهای آنچنانی بگیرد و دغدغه اش تنها پول درآوردن شود تا هزینه ای که به عنوان مالیات پرداخت می کند جبران شده و به زندگی اش فشار مضاعفی وارد نشود.

بازیگر فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این گونه تصمیمات غیرکارشناسی، سلیقه ای و لحظه ای مانند موجی است که پی و بنیان فرهنگ و هنر کشور را از بین می برد و ما را به مرور زمان دچار مشکلات حاد می کند. متأسفانه همین حالا هم ما در طول سال کمتر شاهد تولید و اکران فیلم های خوب هستیم و اگر قرار شود از هنرمندان مالیات دریافت شود همین تعداد اندک فیلم خوب هم از بین می رود و کلاً باید فاتحه فرهنگ و هنر را در کشور خواند.

این سینماگر در ادامه این گفتگو با بیان اینکه ای کاش مسئولان به جای این نقشه کشیدن ها زمینه را برای فعالیت انبوهی از هنرمندان بیکار فراهم می کردند تصریح کرد: شنیده می شود که سالی ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران تولید می شود، سوأل بنده از مسئولان این است که مگر این ۱۰۰ فیلم باعث می شود چند سینماگر از میان هزاران سینماگر مشغول کار باشند؟ چرا آقایان به جای اینکه به فکر هنرمندانی باشند که نمی توانند کار کنند و با مشکلات شدید معیشتی در زندگی شان روبرو هستند چنین طرح هایی می ریزند تا دیگر هنرمندان فعال را هم تحت فشار بگذارند؟

تهامی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما در حوزه فرهنگ و هنر عدم نگاه کلان به این حوزه است؛ مسئولان باید بدانند گرفتن مالیات از تعداد اندکی از هنرمندان که در طی سال مشغول به کار هستند هیچ دردی را درمان نمی کند. مگر چند نفر از فعالان سینما دستمزدهای آنچنانی می گیرند؟

وی سپس به قیاس دستمزدها در سینمای ایران و جهان پرداخت و با بیان اینکه گرفتن مالیات زمانی می تواند مهم باشد که هنرمندان دستمزدهای کلان و نجومی دریافت کنند اظهار داشت: اگر در سطح جهانی بحث گرفتن مالیات از هنرمندان مطرح می شود بر اساس دستمزدها است. این را همگان می دانند که دستمزدها در سطح جهانی با سینمای ما قابل قیاس نیست. در آمریکا بازیگران دستمزدهای چند میلیون دلاری می گیرند و اگر بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند به زندگی شان ضرر و ضربه ای وارد نمی شود اما اینجا با این دستمزدهای اندکی که سینماگران دریافت می کنند اگر قرار باشد درصدی از آن را به عنوان مالیات بدهند زندگی شان توأم با مشکلات حاد می شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «به رنگ ارغوان» و «برف روی شیروانی داغ» در همین خصوص متذکر شد: از سوی دیگر نکته ای که مهم است اینکه سطح دستمزدها در سینمای ایران آنقدر متغیر است که اصلاً نمی شود یک قاعده کلی برای اخذ مالیات در نظر گرفت و مسئولان باید این مطلب مهم را هم در نظر داشته باشند.

این بازیگر مطرح سینما تأکید کرد: سوأل مهم بنده این است که این مالیاتی که از شرکت ها، سازمان ها و... دریافت می شود در کجا صرف می گردد؟ چرا تاکنون بخشی از این مالیات ها برای اصلاح زیرساخت های جامعه هنری و فرهنگی کشور صرف نشده است؟

تهامی در بخش دیگری از این گفتگو عملکرد ضعیف صنوف سینمایی را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد: هنرمندان واقعاً از همه جهت در محاق هستند. به عنوان مثال بنده هر جایی که می روم و وضعیت سازمان ها و ارگان ها را نگاه می کنم متوجه می شوم که به همه خانه می دهند، تسهیلات می دهند، اما متأسفانه هنرمندان سینما جزو معدود اقشاری هستند که علیرغم وجود خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی که سال ها از تأسیس اش می گذرد هنوز چیزی ندارند.

وی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: سال ها قبل به تعداد بسیار اندکی از اهالی سینما خانه هایی دادند اما دیگر این اتفاق هرگز تکرار نشد. متأسفانه هنرمندان هیچ حامی و پشتیبانی ندارند. دلیل اصلی این اتفاق هم آن است که حامی واقعی برای فرهنگ و هنر کشور وجود ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.