یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

برررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۳

صادقی: مسئولان دولت دوازدهم جز ایجاد نارضایتی در جامعه هیچ هنر دیگری ندارند/ اکثریت هنرمندان حتی از تأمین معاش روزانه شان هم عاجزند!

قطب الدین صادقی

سینماپرس: دکتر قطب الدین صادقی مدرس و بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در خصوص اقدام دولت برای قطع معافیت مالیاتی هنرمندان با انتقاد شدید از این رویکرد گفت: مسئولان دولت دوازدهم جز ایجاد نارضایتی در جامعه هیچ هنر دیگری ندارند و این تصمیم شان هم مانند اغلب کارهای شان از ریشه اشتباه است. هنرمندان در کشور ما هیچ امتیازی به جز همین معافیت مالیاتی نداشتند که حالا با تصمیم زشت، غیرفرهنگی و ضد هنری مسئولان همین امتیاز اندک هم از آن ها سلب شده است.

این دارنده مدرک فوق لیسانس هنرهای نمایشی از دانشگاه «سوربن» پاریس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: گویا آقایان فکر می کنند وضعیت زندگی هنرمندان خیلی عالی است! این نکته بر هیچ کس پوشیده نیست که جز تعدادی انگشت شمار از سلبریتی ها که وضعیت مالی شان خوب است، اکثریت هنرمندان حتی از تأمین معاش روزانه شان هم عاجزند و وضعیت مطلوبی ندارند.

مدرس دانشکده های «هنر و معماری» و «صدا و سیما» خاطرنشان کرد: این تصمیم غلط در راستای چارچوب سراسر خبط و اشتباه دولت فعلی گرفته شده اما مسئولان دولتی که چنین تصمیمی را گرفته اند باید بدانند که هنرمندان ساکت نمی نشینند و نارضایتی خود را از این حرکت و تصمیم زننده بازتاب می دهند. مسئولان دولت باید هرچه سریع تر از این تصمیم غیرمنطقی شان عدول کنند، نه اینکه بخواهند به هنرمندان باج بدهند، بلکه به این دلیل که واقعاً وضعیت زندگی ما خوب نیست.

بازیگر فیلم های سینمایی «یتیم خانه ایران» و «گزارش یک قتل» در همین راستا خاطرنشان کرد: من آنچنان فجایعی در زندگی همکاران هنرمندم دیده ام که واقعاً برخی از آن ها قابل بازگو کردن نیست. من در خانه یکی از هنرمندان مطرحی رفتم که حتی پنیر نداشت تا به بچه هایش نان و پنیر بدهد و با چای و نان شکم آن ها را سیر می کرد. بازگویی این اتفاقات زشت و زننده است اما من بارها شاهد آن بوده ام که دوستان هنرمندم برای نداشتن اجاره خانه شان اشک ریخته اند و همین اواخر هم با هنرمندی روبرو شدم که به دلیل مشکل مالی توان تأمین اجاره بهای منزل کوچک خود را نداشت و من که همان روز از جایی کارت هدیه ای گرفته بودم به او دادم و گفتم برو و مشکلت را حل کن!

این پژوهش گر و مترجم برجسته تصریح کرد: این گونه رفتارها با هنرمندان شدیداً غیرانسانی است؛ مسئولان دولت چرا دیواری کوتاه تر از هنر و هنرمند گیر نمی آورند و هر بار اگر به مشکلی برمی خورند همه مصائب را به سر هنرمندان می ریزند؟ آن ها اگر با کسری بودجه شدید روبرو شده اند هنرمندان نباید تاوان عملکرد غلط شان را بدهند. بروند و این مالیات ها و پول ها را از میلیاردهایی بگیرند که تاکنون ریالی مالیات پرداخت نکرده اند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» تأکید کرد: من شخصاً با پرداخت مالیات توسط هنرمندان مشکلی ندارم اما هنرمندانی که درآمدهای نجومی دارند. ما خیلی راحت می توانیم مانند اروپا سقفی را تعیین کنیم و بر اساس میزان درآمد هنرمندان از آن ها مالیات بگیریم نه اینکه تر و خشک را با هم بسوزانیم و بلای جان زندگی هنرمندان شویم.

صادقی متذکر شد: این باعث شرمساری است که هنرمندان این مرز و بوم جلوی خانواده های خود سرافکنده هستند و مسئولان می خواهند آن ها را بیش از پیش دچار سرافکندگی و یأس کنند.

وی در پایان اظهاراتش سیاست های اقتصادی دولت دوازدهم را سراسر اشتباه خواند و متذکر شد: تصمیم گیری ها و رفتار دولت فاجعه آمیز است و آن ها تا دیر نشده و فرصت از دست نرفته است باید این قانون جدید را تعلیق کنند. مسئولان دولت باید بدانند که با این کار خود نارضایتی گسترده ای را در جامعه هنری کشور به وجود می آورند و این نارضایتی شدیداً به ضررشان است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.