یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

سینماگران مطرح کردند:

از تأکید بر لزوم ورود نهادهای ناظر برای حراست از کیان انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ تا انتقاد نسبت مدیریت لیبرال ها در جریان فرهنگی

آقامحمدیان-بهمنی-علی اکبری-فارسیجانی-ایرانمنش-قهرمانی-سربخش-نیرومند-دالایی-اسحاقی

سینماپرس: جمعی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت نسبت به «ولنگاری فرهنگی»، با تأکید بر لزوم ورود نهادهای امنیتی و قضایی برای حراست از کیان انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر، خواستار برخورد قاطع با هنجارشکنان در سینما و تلویزیون شدند. این افراد همچنین انتقاد شدید خود را نسبت به جریان لیبرال که مدیریت در سینما و حوزه فرهنگ و هنر را در دست گرفته است ابراز داشتند.

به گزارش سینماپرس چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با تأکید بر اینکه «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم» به اقدامات سازمان‌یافته ضد فرهنگی و ضد ارزشی اشاره و فرمودند: باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد.

این هشدار در حالی بود که پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در خصوص مسائلی چون «ولنگاری فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «نفوذ فرهنگی»، «جنگ نرم» و... نظرات شان را اعلام کرده و خواستار توجه ویژه مسئولان فرهنگی کشور به این امور شده بودند. اتفاقی که متأسفانه با بی تدبیری و بی درایتی مسئولان توجهی به آن نشد!

مقام معظم رهبری پیش از این ۴ نوع نفوذ را مطرح کرده و تاکید کرده بودند که نفوذ فرهنگی و فکری از همه انواع دیگر نفوذ خطرناک تر و مهم تر است، و بعد از آن نفوذ سیاسی است، سپس نفوذ اقتصادی و در انتها نفوذ امنیتی از درجه اهمیت برخوردارند.

این روزها سینمای ایران که در بی هویت ترین دوران حیات خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سر می برد یا سرشار از فیلم های شبه روشنفکرانه شده که دستور تولید آن ها از سفارتخانه های غربی می رسد، یا فیلم های عمدتاً تلخ و سیاه و یا آثار هجو و پوچی که به اسم سینمای کمدی در حال زدودن حیا و اخلاق از جامعه هستند. وضعیت تلویزیون هم در این میان چندان مطلوب نیست و اوضاع در حوزه تئاتر و نمایش هم بسیار وخیم است.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شفیع آقامحمدیان، حمید بهمنی، محسن علی اکبری، پرویز فارسیجانی، رضا ایرانمنش، محمد قهرمانی، علیرضا سربخش، محمدحسین نیرومند، مصطفی دالایی و علیرضا اسحاقی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

آقامحمدیان: جریان نفوذ در جمع سیاست گذاران هم وارد شده/ باعث شرمساری است که جریان فرهنگی در دست لیبرال ها و غرب زده ها است

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت که در آن انتقاد شدید خود را نسبت به «ولنگاری فرهنگی» ابراز داشتند گفت: جریان نفوذ در جمع روسای سیاست گذار هم وارد شده و باید این معضل را به صورت ریشه ای حل کرد. جریان فرهنگی کشور در دست لیبرال ها و غرب زده ها است، این اتفاق را مایه شرمساری است و باید هرچه سریع تر تدبیری جدی، با عزمی راسخ و روحیه جهادی برای برکندن این جریانات نفوذی در عرصه فرهنگ و هنر توسط سینه سوختگان و دغدغه مندان نظام و انقلاب اسلامی اندیشه شود.

بهمنی: نهادهای امنیتی و قضایی برای حراست از کیان انقلاب اسلامی باید وارد میدان شوند/ در دوران فعلی و اصلاحات شاهد اوج افسارگسیختگی در عرصه فرهنگ بودیم

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: حوزه فرهنگی و هنری کشور مدت ها است به حال خود رها شده و نهادهای امنیتی و قضایی برای حراست از کیان و ماهیت انقلاب اسلامی باید وارد میدان شوند. ما نباید اجازه دهیم رفتارهای غلط فرهنگی ادامه یابد. بنده معتقدم یکی از دلایلی که نسبت به حوزه فرهنگ و هنر بی توجهی مفرط صورت می گیرد این است که تعریف درستی از کیان فرهنگی انقلاب طی همه سال های پیروزی پس از انقلاب اسلامی ارائه نشده و همین امر نهادهای انقلابی را دچار بلاتکلیفی در برخورد با سهل انگاران کرده است.

علی اکبری: وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی بعضاً در حوزه فرهنگ برعکس آنچه باید عمل می کنند/ به جای برگزاری جشنواره‌های بی خاصیت از سینمای ارزشی حمایت کنید!

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیما ۳ نهاد اصلی در حوزه فرهنگ و هنر هستند که اختیارات بسیاری دارند و موظفند بر اساس نیازهای نظام و آرمان های انقلاب اسلامی از تولیدات فرهنگی و هنری حمایت کنند. این ۳ نهاد ذکر شده همگی بودجه کافی در اختیار دارند و توقع می رود در اتاق فکرهای شان راجع به مسأله نفوذ فرهنگی و ولنگاری فرهنگی تدبیری جدی اتخاذ کنند. آن ها موظفند چاره اندیشی جدی نسبت به این چالش ها داشته باشند.  اما متأسفانه به غیر از سازمان صدا و سیما که به تازگی شنیده ام در این راستا اقدام موثری انجام داده، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی بعضاً در حوزه فرهنگی برعکس آنچه باید عمل می کنند.  خوشبختانه ظاهراً گویا به تازگی در سازمان صدا و سیما شورای مستقلی متشکل از دلسخوتگان نظام که همگی وفادار به قانون اساسی و امام (ره) و رهبری هستند شکل گرفته که قرار است فیلمنامه ها را ایشان تأیید کنند و بعد به تولید برسد.

فارسیجانی: مدیریت غلط، حوزه فرهنگ و هنر را دچار آشفتگی و از هم پاشیدگی کرده است/ نهادهای انقلابی و مردمی «آتش به اختیار» عمل نمایند

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: باعث شرمندگی است که رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار در خصوص نفوذ فرهنگی و ولنگاری فرهنگی هشدار می دهند اما مسئولان نسبت به هشدارهای به جای ایشان بی توجهی می کنند؛ متأسفانه مدیریت غلط، حوزه فرهنگ و هنر را دچار آشفتگی و از هم پاشیدگی کرده است و نیاز است که اقدامی عاجل و جدی مانع از ادامه حرکت آن ها در این مسیر غلط شود. متأسفانه کوتاهی در حوزه فرهنگ و هنر به حد اعلای خود رسیده و همین اتفاق باعث شده تا به طور پیاپی مقام معظم رهبری در خصوص این موقعیت خطرناک هشدار بدهند. ما نباید فراموش کنیم که وظیفه قانونی نسبت به اطاعت از ولایت فقیه و تبعیت از رهبری داریم؛ ما نباید فراموش کنیم که نسبت به مقام عظمای ولایت وظیفه دینی داریم و از سوی دیگر تکلیف ملی مان حراست از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی است.

قهرمانی: باید با متخلفان در حوزه فرهنگ و هنر برخورد قاطع شود/ رویکرد دولت برای اساس سیاست های فرهنگی نظام نیست

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: قوانینی که در مجلس مصوب می شود اما شکل اجرایی نمی گیرد و مسئولان دولت از اجرای آن سر باز می زنند باید توسط قوه قضائیه رسیدگی شود؛ با آمدن آقای رئیسی به قوه قضائیه روح جدیدی به این نهاد دمیده شده و انتظار ما این است که همه کارهایی که در آن تخلفی صورت گرفته به سرانجام برسد و قوه قضائیه با متخلفان در حوزه فرهنگ و هنر برخورد قاطع داشته باشد. نکته اساسی این است که رویکرد دولت بر مبنای عدم اعتقاد به این راهبرد مقام معظم رهبری است؛ همین فرمایشات حضرت آقا قبل از اینکه عمومی شود و در جلسه هیأت دولت بیان گردد، در سیاست های ابلاغی متعدد از جمله سیاست های فرهنگی که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و رئیس جمهور هم یکی از اعضای آن است ابلاغ شده اما اشکال آنجا است که نظارتی در جهت راهبری این سیاست ها شکل نگرفته است.

ایرانمنش: دستگاه های نظارتی باید با متخلفان در حوزه فرهنگ برخورد قاطع داشته باشند/ برخی کارهای نمایشی همانند غده بدخیم سرطانی شده‌اند!

رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت که در آن انتقاد شدید خود را نسبت به «ولنگاری فرهنگی» ابراز داشتند گفت: دستگاه های نظارتی و قضایی باید با متخلفان در حوزه فرهنگ برخورد قاطع داشته باشند؛ نهادهایی مانند قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... باید هرچه سریع تر نسبت به بحران و فاجعه فرهنگی که به خصوص در سینما نمود جدی تری دارد ورود کنند و اگر این اتفاق رخ ندهد ما شاهد بدتر شدن اوضاع در عرصه فرهنگی و هنری کشور خواهیم بود. اگر دستگاه و نهادهای نظارتی و قضایی به موضوع مهم فرهنگ و هنر ورود کردند اما نتیجه ای حاصل نشد، مقام معظم رهبری باید مستقیماً به این موضوع ورود کنند و دولت را مورد بازخواست قرار داده و از آن ها گزارش بخواهند.

نیرومند: کسانی مدیریت حوزه فرهنگ و هنر را در دست گرفته اند که دچار وادادگی در مقابل بیگانگان شده اند

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این باره گفت: هیچ تردیدی نیست که جریانی از خارج کشور وجود دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرهنگی و هنری فعالیت می کند و سیاست های خود را در این حوزه پیاده می کند و از آنجا که کسانی مدیریت حوزه فرهنگ و هنر را در دست گرفته اند که توانایی و کارآیی لازم را در این حوزه ندارند و دچار وادادگی در مقابل بیگانگان شده اند ما امروزه شاهد بحران و ولنگاری فرهنگی در کشور شده ایم.

سربخش: دولتمردان باید پاسخگوی «ولنگاری فرهنگی» باشند/ باعث شرمساری است که مقوله های مهم اخلاقی جایی در تولیدات فرهنگی ندارند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت که در آن انتقاد شدید خود را نسبت به «ولنگاری فرهنگی» ابراز داشتند، گفت: دولتمردان باید پاسخگوی مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص «ولنگاری فرهنگی» باشند؛ آن ها هستند که باید پاسخ بدهند چرا علیرغم تأکیدات مکرر ایشان هیچ تدبیری برای مبارزه با نفوذ فرهنگی که منجر به ولنگاری شدید در تمامی عرصه فرهنگ و هنر شده است اندیشه نکرده اند. پایه و اساس هر جامعه ای بر امر فرهنگ استوار است و اگر پایه های فرهنگی در جامعه ای کج باشند آن جامعه به بیراهه می رود. ما باید بدانیم و آگاه باشیم حالا که دشمن تمام قوای خود را به کار گرفته تا اعتقادات مردم را سست و فرهنگ منحط و پلید غرب را در کشور اسلامی ما پیاده سازی کند، این یکایک ما هستیم که باید با درایت و هوشمندی جلوی دشمن ایستادگی کنیم.

دالایی: اوضاع فرهنگ و هنر بلبشو است/ چرا بنده که ۴۰ سال است برای جنگ کار کرده ام نباید جایی در تلویزیون داشته باشم؟

مصطفی دالایی مستندساز سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: اوضاع فرهنگ و هنر به هم ریخته و درست مانند تمامی بخش ها و قسمت های دیگر کشور بلبشو است. متأسفانه اعمال سلیقه برخی اشخاص باعث شده تا نهادهای متولی حوزه فرهنگ و هنر چندان کارآمد نباشند و هرکس به ظن خود می خواهد فرهنگ و هنر کشور را اداره کند. ای کاش رهبر معظم انقلاب وقتی می بینند که افرادی به درد این کار نمی خورند آن ها را کنار بگذارند و کسانی را به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر به کار گیرند که دغدغه این کار را داشته باشند، قدرت و اختیار کامل داشته باشند و اشخاصی با اقتدار باشند که کسی نتواند روی حرف شان حرف بزند!

اسحاقی: بی توجهی به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، مسائل اخلاقی، دینی و استراتژیک، در سینما و تلویزیون مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت که در آن انتقاد شدید خود را نسبت به «ولنگاری فرهنگی» ابراز داشتند، گفت: بی توجهی به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، مسائل اخلاقی، دینی و استراتژیک، مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است؛ گویا مدیران فرهنگی رسماً بلاتکلیف، بی برنامه و بی دغدغه هستند و نمی دانند که باید چه کاری را انجام دهند و به همین دلیل هم ما شاهد خروجی مثبتی در سینما و تلویزیون نیستیم. ایران اسلامی با سابقه ۴۰ ساله انقلاب و خون پاک بسیاری از شهدا که جان خود را فدای نظام و انقلاب کردند نیازمند تولید آثاری مبتنی بر فرهنگ و ارزش و آرمان های ملی و انقلابی است اما متأسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه بعضاً عملکرد غلط مسئولان باعث شده تا مردم اعتمادشان را نسبت به نظام و انقلاب از دست بدهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.