یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

سینماگران و تأکید مجدد رهبر انقلاب بر نفوذ فرهنگی/۲

بهمنی: نهادهای امنیتی و قضایی برای حراست از کیان انقلاب اسلامی باید وارد میدان شوند/ در دوران فعلی و اصلاحات شاهد اوج افسارگسیختگی در عرصه فرهنگ بودیم

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در زمینه «ولنگاری فرهنگی» گفت: حوزه فرهنگی و هنری کشور مدت ها است به حال خود رها شده و نهادهای امنیتی و قضایی برای حراست از کیان و ماهیت انقلاب اسلامی باید وارد میدان شوند. ما نباید اجازه دهیم رفتارهای غلط فرهنگی ادامه یابد.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم یکی از دلایلی که نسبت به حوزه فرهنگ و هنر بی توجهی مفرط صورت می گیرد این است که تعریف درستی از کیان فرهنگی انقلاب طی همه سال های پیروزی پس از انقلاب اسلامی ارائه نشده و همین امر نهادهای انقلابی را دچار بلاتکلیفی در برخورد با سهل انگاران کرده است.

وی ادامه داد: بررسی رفتارها و کنش های دولت ها در حوزه فرهنگ طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد به جز محدوده های زمانی خاص که آن هم بسیار زودگذر بودند، همگی در ته چاه بوده است. متأسفانه طی این سال ها هیچ کاری بر اساس مطالبات امام (ره) و رهبری در حوزه فرهنگ و هنر صورت نگرفته و اغلب اتفاقات عرصه فرهنگ و هنر بر اساس باندبازی های سیاسی بوده است.

بهمنی با بیان اینکه حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۷ مانیفست فرهنگی روشنی را مشخص و ارائه کردند یادآور شد: ایشان فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم»؛ اما متأسفانه امروزه ما شاهد فحشای گسترده در سینمای کشور هستیم، فحشا در روابط، قیافه و تیپ بازیگران، دیالوگ ها و کلام و... موجود است و کسی هم جلوی آن را نمی گیرد.

این سینماگر سپس تأکید کرد: باعث تأسف است که باید بگویم اغلب وزرای فرهنگ طی این سال ها هیچ کار شایسته ای انجام ندادند؛ البته در دوران فعلی و دوران اصلاحات ما شاهد بیشترین اوج نادانی و افسارگسیختگی در عرصه فرهنگ و هنر بودیم. در دولت های یازدهم و دوازدهم که رسماً ما هیچ دستاورد شگرفی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندیدیم این در حالی است که در دولت های نهم و دهم تلاش بسیاری صورت می گرفت و وزرا در آن زمان به همه جا سرکشی می کردند و در همه سطوح مختلف تلاش های بسیاری برای تعالی فرهنگ صورت می گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» خاطرنشان کرد: امروزه نه تنها در سینما که در سایر حوزه ها از جمله، نشر، تئاتر، موسیقی و... شاهد یک فروپاشی هستیم. سوأل بنده این است که مسئولیت این اتفاقات بر عهده کیست؟ چرا وزارت ارشاد که باید ریل گذاری درستی در این حوزه ها انجام دهد جلوی این اتفاقات را نمی گیرد؟ چرا آن ها به شدت وابسته جریانات سیاسی و غلط شده اند و خودشان را وارد تار عنکبوتی کرده اند که حالا هرچه تلاش می کنند نمی توانند از آن خارج شوند؟

این فیلمساز متذکر شد: این غده سرطانی در حوزه فرهنگ و هنر از سال ۷۶ به وجود آمد و حالا به شدت در حال رشد است. البته بنده معتقدم این سرطان فرهنگی قابل درمان است اما به سختی، این درمان نیازمند حضور افرادی دغدغه مند و انقلابی است که با جان و دل مانیفست حضرت امام (ره) در حوزه فرهنگ را درک کنند و حالا به پا خیزند و با این بیماری مقابله کنند.

بهمنی تصریح کرد: باعث شرم است که امروزه ما مسیری را در حوزه فرهنگ و هنر پیش گرفته ایم که دشمن آن را می خواهد؛ در واقع یک نوع هرزگی در حوزه فرهنگ و هنر رایج شده؛ در کنسرت ها ما بعضاً شاهد رقص هستیم، هیچ حس و حال فرهنگی در کنسرت ها وجود ندارد، در حوزه تئاتر که فاجعه از همه جا بیشتر است ما رسماً به صورت زنده شاهد روابط قبیح و زشت میان زنان و مردان هستیم و هیچ نظارتی بر این اتفاقات مشمئزکننده وجود ندارد. بنده خودم بارها که به تماشای تئاتر رفته ام از بی پروایی برخی بازیگران آن دچار بهت و شگفتی شده ام و نمی دانم چرا وزارت ارشاد هیچ کنترلی روی این مقوله ندارد؟

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: متأسفانه این آفت روز به روز در حال پیشروی و رشد است و کسی هم جلودار آن نیست؛ مثلاً برای بنده روشن نیست که نهادی مانند سازمان صدا و سیما چرا باید مبلغ برخی فیلم های سینمایی باشد که در آن ها بی دینی رواج داده می شود؟ بنده معتقدم ما نیازمند نظارت جدی تر و دقیق تر بر روند تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری هستیم و باید با قاطعیت جلوی این ولنگاری فرهنگی را بگیریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.