سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

واکنش هنرمندان به یک اتفاق!

انتقاد از ترویج سبک زندگی غربی در تلویزیون/ نفوذ فرهنگی از رسانه ملی آغاز می شود؟!

آذین-خرازی ها-کایدان-عفیفه-جودی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان، کارشناسان و منتقدان سینما با اعتراض نسبت به سیاست های مسئولان تلویزیون و سهم ناچیز فیلم های سینمای ایران در مقابل فیلم های خارجی پخش شده از تلویزیون تأکید کردند: رسانه ملی باید محلی برای ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد نه ترویج فرهنگ بیگانه در جامعه!

به گزارش سینماپرس معاونت سازمان صدا و سیما پیش از عید نوروز طی یک نشست خبری با اعلام مطلبی که واکنش های زیادی در میان اهالی رسانه و هنرمندان در پی داشت گفت: برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند!

این اتفاق واکنش های تند و متفاوتی را در فضای مجازی در پی داشت؛ برخی هنرمندان با هشتگ تلویزیون ایران در محاصره فرهنگ بیگانه نسبت به این واقعه اعتراض خود را ابراز کردند و برخی دیگر با بیان اینکه باید از سهم ناچیز ۱۷ فیلم ایرانی در مقابل ۱۲۳ فیلم خارجی در کنداکتور نوروزی تلویزیون غمگین و ناراحت باشیم، خواستار پاسخگویی جدی مسئولان رسانه ملی در این رابطه شدند.

بی هویتی و سست کردن بنیان های خانواده های اصیل ایرانی اسلامی؛ وابستگی مطلق به فرهنگ غرب و تضعیف روحیه خودباوری؛ از بین بردن اعتقادات و باورهای دینی- اسلامی؛ از بین بردن الگوهای عاطفی و اخلاقی ملی و دینی؛ کاهش نقش تربیتی والدین؛ تضعیف مسئولیت پذیری اعضای خانواده و امثالهم از جمله دستاوردهای کالاهای به اصطلاح فرهنگی غربی است!

در همین رابطه ۵ تن از منتقدان، کارشناسان و دست اندرکاران سینما و تلویزیون کشور آقایان: جبار آذین، شهرام خرازی ها، بابک کایدان، اسماعیل عفیفه و رضا جودی با ما گفتگوهایی انجام دادند که ماحاصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آذین: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با خودکفایی، حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی آماده پخش داریم که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با شعار خودکفایی و حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. سخنان میرباقری در امتداد و برگرفته از سیاست های غلط و غیرمردمی حاکم بر نامدیریتی های صدا و سیما است. این سازمان تنها عنوان رسانه ملی را یدک می کشد چرا که سال ها است از نگاه، باور و سلیقه مردم فاصله گرفته و در دام کلیشه و تجارت گرفتار شده است. مسئولان باید بدانند نفوذ فرهنگی یعنی توجه به آثار غربی!؛ چرا ما باید کالای اصیل ملی و ایرانی را ول کنیم و به فرهنگ بیگانه بچسبیم؟ مگر در سینمای ما محصولات ارزشی خوب کم است که صدا و سیما در ایام نوروز دست به دامان فرهنگ غرب شده و قرار است انبوهی از فیلم های خارجی را خورد مخاطبان بخت برگشته بدهد؟

خرازی ها: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد/ نباید مروج فرهنگ بیگانه باشیم

شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران هم در این رابطه اظهار داشت: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد و پخش این حجم انبوه از فیلم های خارجی چندان خوشایند به نظر نمی رسد. رسانه ملی همه ساله برای ایام نوروز سعی دارد برنامه های سرگرم کننده تدارک ببیند و در آغاز سال نو با دست پر به خانه خهای مردم بیاید؛ طبعاً یک بخش مهم از آنتن نوروزی سیما با فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی پر می شود و توقع بر این است در چنین ایامی که با عید ملی و میهنی سر و کار داریم فیلم هایی پخش شوند که برگرفته از فرهنگ کهن و جامعه خودمان هستند. ما امسال با تعداد زیادی فیلم خارجی روبرو هستیم که از لحاظ کمی اختلاف بسیار زیادی با فیلم های ایرانی دارند و این اتفاق کمی نگران کننده به نظر می رسد؛ این اتفاق بد نیست که ما فیلم های ایرانی و خارجی را در کنار هم داشته باشیم اما نباید تفاوت کمی آن ها تا این حد زیاد باشد.

کایدان: رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ماندگار سینمای کشور را در ایام نوروز پخش کند

 بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت:  رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ارزشی و ماندگار سینمای کشور از دهه ۶۰ تاکنون را در ایام نوروز پخش می کرد؛ آثاری که متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است و قطعاً می توانست یادآور دوران درخشان اخلاق مداری در جامعه باشد. بنده معتقدم رویکرد مسئولان رسانه ملی می بایست بر اساس فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی باشد. بهتر بود مسئولان به جای پخش بیش از ۱۲۰ فیلم از سینمای جهان، فیلم های درخشان ایرانی از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ را پخش می کردند؛ فیلم هایی که می توانست یادآور آن دوران و پایبندی بیشتر خانواده ها به اخلاق و معرفت ایرانی-اسلامی باشد.

عفیفه: رسانه ملی به دلیل عدم رعایت موازین در سینما نمی تواند فیلم های سینمایی ایرانی را پخش کند

اسماعیل عفیفه تهیه کننده سینما و تلویزیون طی اظهارنظری متفاوت در این رابطه اظهار داشت: رسانه ملی به دلیل عدم رعایت موازین در سینما نمی تواند فیلم های سینمایی ایرانی را پخش کند و این مسئولان سینما هستند که باید کمی بیشتر موازین را رعایت کنند تا فیلم های شان در رسانه ملی قابل نمایش باشد. تناسب موازین پخش در سیما و سینما بسیار متفاوت است و به همین دلیل به خصوص طی سال های اخیر مسئولان رسانه ملی نمی توانند فیلم های ایرانی را پخش کنند.

جودی: پخش فیلم های خارجی در رسانه ملی آسیب زننده است/ مسئولان مجبورند به هر نحو ممکن آنتن شبکه ها را پر کنند

رضا جودی تهیه کننده تلویزیون در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: پخش فیلم های خارجی در رسانه ملی قطعاً آسیب زننده است، بنده شخصاً با این حرکت موافق نیستم و فکر می کنم این اتفاق برای رسانه ملی هیچ دستاورد مثبتی نخواهد داشت. البته همه ما نباید فراموش کنیم که این روزها تلویزیون هم مانند سایر بخش های دیگر کشور دچار مشکلات شدید مالی است و از این رو شاید مسئولان رسانه ملی مجبور شده اند سریال ها و فیلم های داخلی را کنار بگذارند و به جای آن فیلم های خارجی را پخش کنند. بنده باز هم تأکید می کنم که به نظر بنده این اتفاق اصلاً خوب نیست و ما نباید فرهنگ بیگانه را در کشور ترویج کنیم اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد مجبور به این کار هستیم، مثل اینکه گوشتی که از خارج از کشور میاوریم اصلاً کار درستی نیست اما برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار و نیاز مصرف کنندگان را تأمین کنیم مجبور به انجام این کار هستیم و گوشت هایی را وارد کشور می کنیم که شاید کیفیت لازم را نداشته باشند.

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۶:۵۶
    0 0
    فیلمهای سینمایی خودتون که بیشتر مروج فرهنگ غربی اند با اون تیپها وارایشها وحرکات ونوع روابط وغیر قابل پخش تر از فیلمهای خارجی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.