سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

بلاتکلیفی مدیریت سینما نسبت به جشنواره فیلم فجر؛

از تفکیک غیرکارشناسی و غلط بخش های ملی و جهانی تا کاهش تعداد فیلم ها و حذف فیلم اولی ها/ وقتی سیاست های دولت جشنواره فیلم فجر را بی ثبات و خنثی می کند!

شمس-رافعی-محسنی نسب-وحیدزاده-شریفی-خامه پرست-سجادی حسینی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از بلاتکیلفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: مدیران سینمایی هیچ دغدغه ای برای تعالی سینمای کشور ندارند و سیاست زده عمل می کنند؛ جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای سوء استفاده و قدرت نمایی برخی مدیران شده و مسئولان سینمایی هیچ تدبیری برای اعتلا و رشد و ارتقای این جشنواره ندارند و با کوچک تر و خنثی تر کردن، آن را به سمت نابودی و اضمحلال می برند.

به گزارش سینماپرس از سال ۱۳۹۲ و از زمان روی کار آمدن ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور که کمترین پیشینه و عقبه ای در حوزه مدیریتی سینما نداشت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور دستخوش تحولاتی جدی شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه صدمات جبران ناپذیری به این جشنواره وارد ساخت.

از دوپاره کردن و تفکیک غیرکارشناسی شده بخش های ملی و جهانی گرفته تا منصوب کردن دبیرانی که شایستگی اداره مهمترین رویداد سینمایی کشور را نداشتند همگی باعث شد تا این رویداد سال به سال بیشتر دچار آسیب شود.

اما در سال جاری وضعیت جشنواره فیلم فجر آشفته تر و بلاتکلیف تر از سال های پیش است!؛ اینک در حالی تنها ۵ ماه تا برگزاری این رویداد مهم سینمایی زمان باقی است که هنوز دبیر این جشنواره توسط رئیس سازمان سینمایی منصوب نشده و به همین علت آیین نامه و سیاست های این دوره از جشنواره که قرار است همزمان با جشن های چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شود روشن نیست!

از سوی دیگر محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بدون توجه به درخواست های بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شامل کانون کارگردانان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و... که خواهان ادغام مجدد بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر با یکدیگر بودند هیچ واکنش رسمی در این زمینه نداشته است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران کشور خانم: روح انگیز شمس و آقایان: عباس رافعی، محسن محسنی نسب، ابراهیم وحیدزاده، امیرحسین شریفی، علی خامه پرست و کاوه سجادی حسینی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رافعی: اعتبار جشنواره فیلم فجر به دلیل عملکرد غلط مدیران سینمایی به شدت دچار خدشه شده است/ سینمای فعلی جمهوری اسلامی چه فرقی با سینمای غرب دارد؟

عباس رافعی تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: یک ضرب المثل قدیمی می گوید «حرمت امامزاده به متولی آن است» و متأسفانه از آنجا که متولیان حوزه فرهنگی و هنری کشور حرمت جشنواره فیلم فجر که مهمترین دستاور سینمای کشور پس از انقلاب اسلامی است را رعایت نکرده اند اعتبار آن به شدت دچار خدشه شده است و ما شاهد باندبازی و بی عدالتی هستیم. جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر آنقدر ضربه خورده که در حال حاضر که فرصت بسیار اندکی تا برگزاری این رویداد باقی است حتی دبیر جشنواره سی و هفتم انتخاب نشده است و این در حالی است که رئیس سازمان سینمایی در اواخر سال ۹۶ گفته بود به زودی دبیر این رویداد انتخاب و معرفی خواهد شد! از سوی دیگر علیرغم اعتراضات و پیگیری های مکرر یکایک فعالان سینمای کشور مبنی بر برچیدن و حذف جشنواره من درآوردی جهانی فیلم فجر هنوز هیچ اقدام شایسته ای از سوی آقای حیدریان مبنی بر حذف این رویداد صورت نگرفته و همه سینما در بلاتکلیفی است!

محسنی نسب: مسئولانی که برای بیکاری بیش از ۹۰ درصدی اهالی سینما تدبیری ندارند می خواهند برای جشنواره فجر تدبیر داشته باشند؟

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: مسئولانی که برای بیکاری بیش از ۹۰ درصدی اهالی سینما تدبیری ندارند می خواهند برای جشنواره فجر تدبیر داشته باشند؟؛ دیگر برای همه ما مشخص شده که مسئولان و مدیران هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر ندارند و همه کارهای شان بر اساس منافع شخصی و باندبازی به پیش می رود! وضعیت سینمای کشور به گونه ای است که همچنان آقای حیدریان که اداره سینمای کشور را بر عهده دارند حکم ریاست شان صادر نشده و از ابتدای فعالیت شان به عنوان سرپرست سازمان سینمایی مشغول به کار هستند! مشکل ما در حوزه سینما و فرهنگ و هنر بسیار پیچیده تر از این حرف ها است! مشکل ما وزیر فرهنگی است که هنوز تکلیف سینما را روشن نکرده اند؛ برنامه ای برای سینما و رفع معضلات و بحران های آن ندارند.

وحیدزاده: تکلیف هیچ یک از مدیران، سینماگران و سیاست گذاران با جشنواره فجر مشخص نیست/ این جشنواره دارای چشم انداز و سیاست گذاری بلندمدت نیست

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: همه اتفاقات نشان از آن دارد که تکلیف مدیریت سینمای کشور با این رویداد مشخص نیست؛ متأسفانه مسئولان اصلاً نمی دانند باید با این جشنواره چه کنند و به همین دلیل همه ساله برای از سر باز کردن یک وظیفه آن را به هر شکلی که شده برگزار می کنند. یک سال یک مدیر تصمیم می گیرد بی دلیل بخش بین الملل و ملی جشنواره را از هم جدا کند و سال دیگر کسی می خواهد مکان برگزاری جشنواره را تغییر دهد؛ یک سال سیاست مدیران حمایت از گونه خاصی از فیلم ها است و سال دیگر اصلاً به آن گونه توجهی نمی کنند! همه این ها باعث شده تا وضعیتی آشفته همواره در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد و این جشنواره هرگز نتواند به یک ثبات دائمی دست پیدا کند و دارای چشم انداز و سیاست گذاری بلندمدت شود!

شریفی: جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای سوء استفاده های مالی و قدرت نمایی برخی مدیران شده است/ نباید برای برپا کردن محفل خصوصی بودجه بدهند

امیرحسین شریفی در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای سوء استفاده های مالی و قدرت نمایی برخی مدیران شده است و مسئولان و مدیران سینمای کشور هیچ تدبیری برای اعتلا و رشد و ارتقای این جشنواره ندارند و مرتباً آن را کوچک تر و خنثی تر کرده و کم کم به سمت نابودی و اضمحلال می برند. جشنواره ای که قرار بود مهمترین رویداد سینمایی کشور باشد اینک مهمانی و محفلی شده برای اینکه مدیران سینمایی به رفقای شان از بودجه بیت المال جایزه بدهند و چند روزی کنار هم تفریح کنند؛ جشنواره ای که قرار بود در ایام الله دهه مبارکه فجر نمادی از انقلاب اسلامی باشد متأسفانه بدل به جشنواره ای شده که در آن هیچ فیلم ارزشمندی که نماد انقلاب و اسلام و مقاومت باشد نمی بینیم و همه این ها برای ما دردآور است.

خامه پرست: متاسفانه چند سالی است فیلم اولی ها نادیده گرفته می شوند/ سیاست های لحظه ای و سلیقه ای به جشنواره فجر آسیب جدی می زند

علی خامه پرست کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: فیلمسازان جوان نباید با فیلمسازان قدیمی در یک بخش مورد مقایسه و داوری قرار بگیرند، در تمامی جشنواره های معتبر دنیا ما شاهد حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در کنار فیلمسازان کهنه کار و حرفه ای هستیم اما فیلم های آن ها به یک شکل مورد داوری قرار نمی گیرد، در جشنواره فیلم فجر نیز تا چند سال قبل این وضعیت وجود داشت و فیلم های اول در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی آمدند اما متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل برخورد سلیقه ای و غیرکارشناسی شده مسئولان و دست اندرکاران جشنواره این بخش به طور کل حذف شد. بنده معتقدم هر جشنواره ای برای موفقیت و رسیدن به سطح استانداردهای تعریف شده و رایج بین المللی نیاز به آن دارد که به صورت یکدست سیاست گذاری شود. متأسفانه اصولاً ما نه تنها در جشنواره مان بلکه در سینمای کشورمان سیاست های یکدست نداریم و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

سجادی حسینی: نهادهای ناظر و سینماگران دغدغه مند نباید اجازه دهند وضعیت سینما و جشنواره فیلم فجر چنین آشفته بماند/ فشار روی سینماگران زیاد است

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: بزرگترین مشکل امروز ما در سینما حضور مدیرانی است که از دل سیاست و دولت ها بیرون آمده اند و به همین دلیل هیچ دغدغه جدی برای رشد و تعالی سینمای کشور ندارند و تنها بر اساس منافع شخصی خود و دولت های متبوع شان کار می کنند. سینماگران دغدغه سینما دارند، دغدغه رشد و تعالی فرهنگ و هنر را دارند، تجربه دارند، سابقه دارند، نام خودشان را به هر قیمتی خراب نمی کنند و به هر وسیله ای شده سعی می کنند بهترین ها را برای خود و همکاران شان فراهم کنند اما در میان مدیران سینمایی که این سال ها شاهد رشد فزاینده آن ها در پست های ابداعی متعدد هستیم این اتفاقات وجود ندارد و آن ها هیچ دغدغه ای برای تعالی سینمای کشور ندارند و تنها به سیاست های جناحی و فکری شان فکر می کنند!

شمس: وقتی شعار صدور فرهنگ می دهیم باید از جشنواره فیلم فجر حمایت ویژه داشته باشیم/ فقدان سیاست گذاری های مشخص به این رویداد آسیب جدی وارد می کند

 روح انگیز شمس کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: ما وقتی شعار صدور فرهنگ ملی مان به دنیا را می دهیم باید از جشنواره هایی نظیر فیلم فجر حمایت ویژه داشته باشیم، دولتمردان و مسئولان ما همواره از حوزه فرهنگی به عنوان حوزه ای مهم یاد می کنند و تأکید دارند که ما باید با انجام کارهای فرهنگی شاخص بتوانیم فرهنگ و ارزش های خود را به جهانیان مخابره کنیم اما متأسفانه در عمل چندان حمایتی از فرهنگ و هنر و سینما نمی شود! سینما رسانه ای بسیار قدرتمند، تأثیرگذار و جذاب است و ما می توانیم با استفاده صحیح از این هنر-صنعت حرف ها و دغدغه ها و آرمان های ملی و دینی مان را در معرض دید عموم جهانیان بگذاریم؛ ما می توانیم با سینما فرهنگ سازی کنیم و تمام دنیا را مجذوب کشورمان کنیم اما متأسفانه به دلیل عدم توجهات کافی مدیران و مسئولان این اتفاق در کشور ما تاکنون رخ نداده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.