دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲

سمای مرگ لرستان در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی

ایرج رحمانپور

ایرج رحمانپور با موسیقی روایی منطقه لرستان که"سمای مرگ" بخش مهمی از آن محسوب می شود در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی شرکت می‌کند.


به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، رحمانپور در گفت‌وگو با ستاد خبری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی با اعلام این خبر توضیح داد: در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی بخشی از موسیقی فراموش‌شده منطقه زاگرس را اجرا خواهیم کرد که البته با موضوع محوری جشنواره نیز هماهنگی دارد.

این راوی موسیقی منطقه لرستان ادامه داد: کاری که برای اجرا درنظر گرفته‌ایم بخش آوازی موسیقی لرستان است که هزاران سال پیش ساخته شده و سینه به سینه به ما منتقل شده است. مؤلفین و مصنفین این آثار خود مردم بوده‌اند که نسل به نسل به یکدیگر منتقل کرده‌اند.

رحمانپور با اشاره به اینکه متأسفانه ارتباط نسل‌ها با یکدیگر منسجم نیست و این ارتباط‌ها گاهی دچار نوسان شده، افزود: با وجود اینکه موسیقی و فرهنگ این منطقه غنای بسیار زیادی دارد اما برای بازیابی و پیداکردن برخی نغمات دچار مشکل شدیم. به همین دلیل اگر بتوانیم هرگوشه از آن را بازیابیم و به دست آوریم می‌توان زمینه‌ساز کارهای بزرگ موسیقی شد.

روایت‌گر موسیقی لرستان اضافه کرد: اگر چه در سی سال گذشته کوشیده‌ایم گوشه‌هایی از نغمات را بازیابی و ثبت کنیم تا منبع الهام‌بخش کارهای موسیقایی بزرگ‌تر باشد، اما هنوز در ابتدای راه هستیم. بنابراین باید تلاش‌هایمان را بیشتر کنیم و با همت و جدیت و دلسوزی بیشتری این کار را پیگیری کنیم.

رحمانپور درباره اجرای خود در جشنواره نیز توضیح داد: ما در سه نوع موسیقی استان لرستان رااجرا خواهیم کرد. البته می‌دانیم که قوم لُر گستره فرهنگی بزرگی است که لرستان به مرکزیت خرم‌آباد بخش بسیار کوچکی از آن است.

او ادامه داد: نخست بخشی از موسیقی سوگِ لرستان (خرم‌آباد) با عنوان "هِی‌را" را اجرا می‌کنیم که نوعی سمای منسوخ‌شده مرگ است. در بخش دوم «مویه» را اجرا می‌کنیم که آواز با متر آزاد است. این بخش را به همراه گروه کر اجرا خواهیم کرد تا بخشی از موسیقیِ فراموش‌شده منطقه زاگرس را که ظرفیت جهانی‌شدن هم دارد به مخاطبان جشنواره ارائه دهیم.

رحمانپور در بخش سوم نیز «هوره» اجرا خواهد شد که آوازی ضربی با تحریرهای خاص منطقه است. در پایان نیز تصنیف "دستم را بگیر" با همراهی ارکستر اجرا خواهد شد. همچنین در این اجرا سازهای سرنا، دهل، کمانچه، سه‌تار قشقایی، نقاره، نی‌لبی، دایره، کرنا، تنبک لری و ... نواخته خواهند شد.

شایان ذکر است هفتمین جشنواره موسیقی نواحی از 24 تا 28 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.