دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰

گزارش سینماپرس از نشست رئیس سازمان سینمایی با اهالی صنوف/1

شمقدری: انتقادکنندگان مانیفست فکری خود را در قالب یک فیلم بسازند/ در سینما بحران اظهارنظر داریم

شمقدری رئیس سازمان سینمایی در جلسه با صنوف سینما

سینماپرس- گروه سینما:رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با اهالی صنوف سینمایی با انتقاد از برخی انتقادات ناروا در چند وقت اخیر گفت: منتقدان اگر توانایی دارند مانیفست فکری خود را در قالب یک فیلم بسازند و سازمان سینمایی بدون این که حتی یک خط از فیلمنامه‌ها آن‌ها را بخوانیم، 100درصد بودجه آن‌ را تامین خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، عصر روز یکشنبه 27 فروردین ماه به دعوت رئیس سازمان سینمایی و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه با حضور روسای صنوف سینمایی و اعضای هیات مدیره آنها در محل معاونت سینمایی به منظور بررسی اتفاقات اخیر و عدم امنیت شغلی در سینما برگزار شد.
بنابراین این گزارش،رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار داشت: به شخصه احتیاج داشتم تا نظرات سینماگران را در ارتباط با مسایل اخیر بدانم که خوشبختانه دوستان هم به نقطه نظرات مشترکی رسیده و با یک بصیرت ویژه مسایل را دیده بودند.
وی افزود: مشکلی که بوده و هست این است که این مطالب در درون سینه‌ها حبس می‌شود. اگر درون سینه من حبس می‌شود به دلیل مسولیت من است که نمی‌توانم همه مطالب و جریانات را بازگو کنیم چرا که با یک انتقاد من از حوزه هنری، بخشی از بودجه سازمان سینمایی کسر شده است و از طرف دیگر وقتی فضا غبار آلود می‌شود،نمی‌توان حق را از باطل مشخص کرد و بالاخره این گرد غبار فرو می‌نشیند و حقیقت برملا خواهد شد.
شمقدری ادامه داد: در شرایط اینگونه، دوستان توقع نداشته باشند که ما هر روز در صحنه باشیم و سخن بگوئیم،البته ما در صحنه وارد و به موقع سخن هم خواهیم گفت اما این صحنه یک امتحان عجیبی بود که خیلی‌ها در آن مردود شدند و کسانی هم که سال‌ها از کیان سینمای ایران دم می‌زدند این روزها ساکت ما‌نده‌اند و این یک نمایش کمدی است که خداوند خلق کرده تا کسانی که داعیه روشنفکری دارند در این شرایط چگونه عمل می‌کنند و وقتی نام دفاع از ارزش‌ها،دفاع مقدس و خون شهدا وسط می‌آید دیگر دهان بسته می‌شود و ما هم نمی‌خواهیم اینگونه استنباط شود که ما در مقابل خانواده شهدا و ارزش‌ها هستیم و متهم شدن به چیزی که غلط است واقعا خوب نیست.
رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد:مشکلی که در این بین داریم مربوط به خواص است، خواص بعضا از عمده مشکلات سینما مطلع نیستند و آنهائیکه هم به ظاهر مطلع هستند گزارش‌هایی را می‌دهند که در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانیم بگوئیم که ناشی از سوء تفاهم نویسنده گزارش است و به همین دلیل چاره‎ای نداریم تا بسیج شویم و افراد ذی‌نفوذ را در جریان این حقایق قرار دهیم و همین الان هم که این جلسه در حال برگزاری است وزیر ارشاد به کمیسون فرهنگی مجلس اظهار شده تا در خصوص ادامه اکران «گشت ارشاد» توضیح دهد و فضا به گونه‌ای است که وزیری که باید به مسایل کلی فکر کند، وارد جز‌ئی‌ترین مسایل می‌شود که حتی مدیرکل هم نباید به آن ورود کند.
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من بارها به دوستان سینمایی گفتم که با ائمه جمعه جلساتی را برگزار و نظرات آنها را در مورد فیلم‌هایتان بپرسید چرا که می‌دانستیم جریانی در حال وقوع است و قابل پیش‌بینی هم بود اما واقعا نه در این حد که برخی اینچنین بی‌تقوایی کنند.
شمقدری در ادامه بیان داشت: دوستان معتقدند که این اتفاقات اخیر به ضرر سازمان سینمایی بوده است درحالیکه من معقتدم به ضرر کلیت سینما بود و چون من هم سینماگر هستم شخصا متضرر شده‌ام و باید راهکاری برای آن بیندیشیم و در کنار آن دوستان هم باید یکسری از توصیه‌های مارا جدی بگیرند.
وی ادامه داد: یکسری از جلسات باید برگزار شود و در کنار آن روشنگری‌هایی انجام شود اما ما هم باید بپذیریم که مشکلاتی داریم. ما بحران اظهار نظر در سینما داریم، در مورد همین فیلم «گشت ارشاد» در صدا و سیما یکبار به عنوان یک فیلم شریف شناخته شد و یکبار هم به عنوان یک فیلم ضد نظام،ضد حجاب و ضد امر به معروف و این ازدیاد اظهار نظر یک بحران در حوزه سینما است.
رئیس سازمان سینمایی بیان داشت: همین الان هم دوستان موج بعدی را در مورد فیلم‌های دیگر شروع کرده‌اند و این آغاز یک جریان است که می‌خواهد برای سینمای ایران بحران سازی کند و این بحران را ادامه دهد. بنابراین ما به دوستان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کنیم اگر قانون در این زمینه مشکل دارد قانون را اصلاح کنند و اگر معتقدند که اعضای شروای بازبینی اشکال دارند پیشنهادشان را بدهند و اگر معتقدند باید شورای دیگری نظر بدهند شورای دیگری را انتخاب کنند اما نباید فضا را غبارآلود کرد.
شمقدری تاکید کرد: اتفاقات اخیر نشان داد که سینمای ایران به جایگاه خوبی رسیده است که می‌تواند تاثیرگذار باشد اما این نگرانی نیز وجود دارد که سینما از این پس از نقد اجتماعی پرهیز کند به سمت ساخت فیلم‌های خنثی برود. در صورتی که اگر انحرافی است باید انحراف را درست کنید نه اینکه اصل سینما را از بین ببرید.
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از توهین‌هایی که تجمع‌کنندگان در مقابل ارشاد به وزیر ارشاد و اهالی سینما کردند گفت: دوستانی که آمدند جلوی ارشاد و توهین کردند مانیفست خود را در قالب یک فیلم ارائه کنند و ما هم بدون اینکه یک خط از فیلمنامه آنها را بخوانیم مجوز ساختش را می‌دهیم. اگر توانستند یک خط فیلمنامه بنویسند 100درصدبودجه آنرا تامین خواهیم کرد.کسانی که دغدغه دین را دارند وارد سینما شوند، اما باید گفت که بخش عمده‌‍ای از سینمای ایران دغدغه دین را دارند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب به درستی در اوایل سال گفتند که هیچکس حق نارد به اسم قانون، قانون را زیر پابگذارد. ما نیز هیچ کار غیر قانونی انجام نداده‌ایم و مطمئن باشید اگر کار غیرقانونی کرده بودیم یقه مارا می‌گرفتند و چون نتوانستند این کار را بکنند از راههای دیگر وارد می‌شوند.
رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به مهمترین ماموریت‌های تیم مدیریت سینما در سال 91 گفت: ماموریت جدی ما در سال جدید استقرار سازمان سینمایی است که اگر این اتفاق رخ دهد خیلی از مسایل برطرف خواهد شد. یکی از دلایلی که با سینما اینچنین برخورد می‌شود این است که سینما جایگاه قانونی ندارد و ما قانون سینما را نهایی کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر در شورای انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شود.
شمقدری تاکید کرد:اگر قانون سینما تصویب شود دیگر شاهد اتفاقات 27 اسفند 90 نخواهیم بود و این قانون همه را ملزم کرده است که بدون مجوز سازمان سینمایی نمی‌توانند هیچ اقدامی را انجام دهند. بنابراین فعالیت جدی ما استقرار سازمان سینمایی است. البته برخی از اتفاقات اخیر برای این است که ما نتوانیم کارهای خود را عملی کنیم.
معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته دوم که رئیس جمهور هم از ما خواسته‌اند انجام شود این است هرچه زودتر تکلیف صنوف سینمایی مشخص شود و صنوف با همین با همین ترکیب روند قانونی شدن را طی کنند. صنوف پس از این که قانونمند شدن از این پس با سازمان سینمایی ارتباط مستقیم خواهند داشت و پاسخگوی کارهایشان نیز خواهند بود.
وی خاطر نشان کرد: در کنار این دو مورد کاریکه به زودی طرح آن نهایی خواهد شد کانون تشکیلات صنفی سینمای ایران است که جایگزین خانه منحله سینمای ایران خواهد شد و صنوف در این کانون دور هم جمع خواهد شد.
شمقدری در ادامه با انتقاد از برخی رسانه‌ها که در شرایط فعلی به جای حمایت از سینما بحث فساد اخلاقی را مطرح می‌کنند گفت: مناسفانه برخی از رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر به دنبال خبرسازی هستند و نقس نامناسبی را در سینما ایفا می‌کنند. رسانه‌ها باید از بیان برخی نقل قول‌هایی که به سینما ضربه می‌زند خودداری کنند. ما چه حقی داریم به عنوان رسانه یک گفت‌وگویی را تیتر کنیم و آن را نگه داریم و این کار جز بحران سازی هدف دیگری ندارد، البته برخی هم فکر می‌کنند در راه اصلاح حرکت می‌کنند اما اشتباه قدم برمی‌دارند.
رئیس سازمان سینمایی در خاتمه گفت: من به عنوان نماینده از همه سینماگرانی که رد این مدت به لحاظ روحی،روانی و مادی آسیب دیدند عذرخواهی می‌کنم و البته دوستان هم باید همراهی بیشتری کنند چرا که شرایط خاصی است و به خصوص در سال پیش از انتخابات قرار داریم و اجازه دهید ما خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و به ما اعتماد کنید و آن تدابیری را که ما در حد فهم خودمان می‌دانیم اجرا کنیم.
انتهای پیام/ اه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.