چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

«سفیر هند» در ایران:

هندی‌ها برای «سعدی» اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل‌اند/ میلیون‌ها دانش‌آموز هندی «زبان فارسی» را با خوانش «گلستان» و «بوستان» می‌آموزند

سعدی شیرازی؛ شاعر

سینماپرس: سفیر هند در ایران با اشاره به اینکه بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است، گفت: سعدی با حکایت‌ها و پند و اندرزهایی‌ که ارائه می‌دهد، راه زندگی صحیح و مسالمت‌آمیز را به ما می‌آموزد.

به گزارش سینماپرس، نشست «سعدی در هندوستان» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران، در مرکز فرهنگی این سفارتخانه، با حضور رودرا گاوراو شرست سفیر هند در ایران، بلرام شکلا رایزن فرهنگی هندوستان در ایران، محمود شالویی رئیس انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و جمعی از استادان برجسته زبان وادب فارسی برگزار شد.

رودرا گاوراو شرست با اشاره به اینکه هندی‌ها از گذشته تا امروز هنرهای فروانی را از ایرانیان آموخته‌اند، گفت: از جمله این هنرها، شعر و شاعری است. و یکی از مهمترین شاعران ایرانی که در هند مطمح نظر (هر چیز که به دقت در وی بنگرند) همگان است، سعدی شیرازی است.

میلیون‌ها دانش‌آموز هندی، زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گرانمایه می‌آموزند

سفیر هند در ایران اضافه کرد: هندی‌ها برای «سعدی» اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل‌اند و در این راستا، میلیون‌ها دانش‌آموز هندی، زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گرانمایه می‌آموزند. البته شرح و تفسیرهای گوناگونی هم از سوی استادان و نویسندگان هندی بر این دو اثر مهم و تاثیرگذار به رشته تحریر درآمده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی پیام‌آور صلح و دوستی برای جهان بشریت است، تا جایی که شعر مشهور او: «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند» بر سردر سازمان ملل متحد به عنوان نماد همبستگی ملت‌ها و دولت‌ها، نقش بسته است.

رودرا گاوراو شرست در پایان تأکید کرد: بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است، چرا که او با حکایت‌ها و پند و اندرزهایی‌هایی که ارائه می‌دهد، راه زندگی صحیح و مسالمت‌آمیز را به ما می‌آموزد.

حکیمِ عارف

محمود شالویی نیز با اشاره به اینکه سعدی شیرازی بخش عمده‌ای از عمر خود را در نظامیه بغداد به تحصیل و آموزش سپری کرد، ادامه داد: همچنین با بهره‌گیری از محضر عارفانی چون شهاب الدین(عمر) سهرودی، خود در زمره عارفانِ حکیم درآمد و به یقین تسلطی فراوان بر مبانی و مبادی عرفانی داشت.

سعدی در مقام واعظ، به خطابه و وعظ اهتمام می‌کرد و با ادبیات تعلیمی خویش، پندها و حکمت‌های انسان ساز خود را به مردمان آن زمان ارائه می‌کرد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بنابر نقل مورخان، سعدی سفرهای بسیار کرد و به بلاد گوناگون وارد شد. نقل است که حتی در مقام واعظ، به خطابه و وعظ اهتمام می‌کرد و با ادبیات تعلیمی خویش، پندها و حکمت‌های انسان ساز خود را به مردمان آن زمان ارائه می‌کرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: یکی از مهمترین‌اندیشه‌های حکیم سعدی که در آثار او به زبان نظم و نثر برآن تصریح شده است، همانا توصیه او به انسان‌ها مبنی بر عدم اطاعت از نفس وامیال نفسانی است، چرا که در صورت اطاعت آدمی از نفس خویش، گرفتار قبله‌های گوناگون خواهد شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان تصریح کرد: اگر ما همانند سعدی به جهان پیرامون خود بنگریم، نگاه به دنیا، طبیعت و انسان‌ها تغییر پیدا می‌کند و در نتیجه از تمایلات مادی و نفسانی فاصله خواهیم گرفت.

کتاب‌های انسان سازِ سعدی

احمد تمیم‌داری نیز با اشاره به اینکه سعدی، شاعر جهانی است، توضیح داد: چرا که شعر، ‌اندیشه و آثار سعدی بدون اغراق در جهان فرهنگ و ادب مورد توجه متخصصان و عموم مردم است.

کلام سعدی در گلستان و بوستان به گونه‌ای است که هیچ سخن زائدی در آن به چشم نمی‌خورد

استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعدی سه دوره مشخص در زندگی خود داشته است. او در ۳۰ سال اول زندگی، در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده است. سپس در ۳۰ سال دوم به مسافرت و سیاحت پرداخته و در بخش سوم حیات خود، به تعلیم، تربیت، تألیف، سرودن شعر و تنظیم دو اثر گهربار خود، بوستان و گلستان پرداخته است.

وی افزود: کلام سعدی در گلستان و بوستان به گونه‌ای است که هیچ سخن زائدی در آن به چشم نمی‌خورد و هرچه هست، پندآموز و حکمت‌آمیز است.

مؤلف کتاب «تاریخ ادب پارسی» در پایان تصریح کرد: سعدی، در ۸ باب، مهمترین مسائل زندگی بشر را در بوستان و گلستان مطرح کرده است و در واقع صاحبان مشاغل و حرفه‌های مختلف اعم از تاجر، سیاست مدار، استاد و... می‌توانند از کلام واندیشه او بهره‌مند شوند و درس بگیرند. این ۲ کتاب از معدود آثاری‌اند که علاوه بر نفوذ در میان خواص و دانشمندان در میان مردم عادی نیز رواج پیدا کرده است.

ستاره درخشانِ زبان‌آوران عالم

در ادامه این برنامه بخشی از پیام تصویری آذرمیدخت صفوی استاد دانشگاه علیگر و رئیس انجمن استادان زبان فارسی هند برای حاضران پخش شد.

بیشترین فرهنگ‌نویسی فارسی، شرح متون، دستورنویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت می‌گیرد

سپس در این آیین، احسان الله شکراللهی طی سخنانی گفت: در هند بیشترین خدمت به زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته و آثار متعددی در سپهر این زبان، در این بلاد به رشته تحریر درآمده است.

استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: سعدی کار خود را در یکی از سیاه‌ترین برهه‌های تاریخ، یعنی مقارن با همه مغولان به ایران به سامان رساند و به آنجا رسید که در میان شاعران و زبان‌آوران جهان، ستاره مجلس شد.

رئیس انتشارات کتابخانه مجلس تأکید کرد: بخش مهمی از حضور و نفوذ زبان فارسی در هندوستان با سعدی شیرازی پیوند خورده است. بیشترین فرهنگ‌نویسی فارسی، شرح متون، دستورنویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت می‌گیرد.

شکراللهی گفت: نه فقط دانشجویان زبان فارسی که بسیار از استادان زبان سانسکریت نیز به دلیل قرابت ریشه‌ای این زبان با زبان فارسی، به جای یادگیری سایر زبان‌ها، به آموزش و یادگیری زبان فارسی اهتمام کرده‌اند. در این میان با توجه به نفوذ شعر واندیشه سعدی در هندوستان، هیچ کتابی بیش از گلستان و بوستان در این بلاد تدریس نشده است.

در این نشست گزارشی از فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در هفته بزرگداشت «سعدی» از سوی علیرضا حبیبی خوانده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.