کل اخبار:321
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۷ ۱۰:۱۹
انتقاد اهالی سینما نسبت به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر؛
از ترسیم ویران شهر تا خانواده های از هم پاشیده/ چرا جشنواره سی و هفتم قرابتی با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نداشت؟
سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان و منتقدان پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان سینمایی تأکید کردند: این دوره از جشنواره فجر را می توان سال خیانت، ازدواج سفید و روابط نامشروع نامگذاری کرد و این برای سینمای ایران مایه شرمساری است! جشنواره فجر در ۴۰ سالگی انقلاب ایران اسلامی را به صورت «ویران شهر» نشان داد، اتفاقی شرم آور و ناراحت کننده که به هیچ عنوان در شأن جشنواره فیلم انقلاب نبود.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۱
یادداشت یک منتقد
سینمای ایران درسال نودوهفت، امیدوارکننده نبود!
سینماپرس: جبارآذین نوشت: تداوم کجروی ها، بحرانها ونامدیریتیها درتولیدات سینمایی و ورودپولهای مشکوک وکثیف به آفت هاوبیماریهای سینمای ایران دامن زده است.
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۱
سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷
از تأکید بر مهجوریت سینمای دفاع مقدس و مقاومت تا انتقاد از انفعال مسئولان در قبال ورود پول های کثیف به سینما
سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: مهجوریت سینمای دفاع مقدس، انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی، پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان سینما، نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران، اهمیت سینمای مقاومت و... بود.
-
۱۳۹۸-۰۱-۰۳ ۰۹:۳۰
سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم /تابستان ۹۷
از انتقاد به سیاسی کاری خانه سینما تا بررسی جایگاه رسانه های سینمایی و بحران در سینمای کودک!
سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: پخش فوتبال در سینماها، سیاسی کاری مسئولان خانه سینما، لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما، بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم، بحران در سینمای کودک و نوجوان، بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر و... بود.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۹ ۱۴:۴۵
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
فیلم «غلامرضا تختی» این جهان پهلوان را از اوج عظمت باور ملی پایین کشیده است/ پهلوان کشی با حمایت بنیاد فارابی!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی گفت: باید از دخالت عنصر سیاسی و نگاه های تجاری در سینمای ملی و تاریخی دوری کرد چرا که تجارت و سیاست باعث می شود شخصیت ها به ویژه قهرمان های مردمی به درستی تصویر نشوند و به هنگام نمایش با انتقاد و اعتراض گسترده مردم روبرو گردند مانند فیلم بد «غلامرضا تختی» که به دلیل اهمال، غفلت و دخالت سیاست جهان پهلوان را از اوج عظمت باور ملی به خاک مذلت نشانده است.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۱:۵۸
رسانه ملی در محاصره فرهنگ بیگانه/۱
آذین: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با خودکفایی، حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم سینمایی آماده پخش داریم که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با شعار خودکفایی و حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.
-
۱۳۹۷-۱۲-۲۰ ۲۱:۴۰
سینما رفتن هم مثل گوشت خوردن لاکچری میشود
جوان آنلاین: گرانیهای چندباره بسیاری از اقلام مورد نیاز خانوادهها از جمله گوشت و ارزاق آنها را به کالاهایی لاکچری تبدیل کرده است. ظاهراً قرار است در سال آینده قیمت بلیت سینماها افزایشی ۲۵ درصدی را تجربه کند. برخی از منتقدان و سینماگران بالا رفتن قیمت بلیت سینماها را عاملی برای ریزش مخاطب و برخی دیگر با توجه به بالا رفتن هزینه تولید این افزایش را امری محتوم و لازم میدانند.
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۸ ۱۲:۵۴
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
۷ فیلم تازه اکران شده نمی توانند نظر مساعد مخاطب حرفه ای سینما را جلب کنند/ در آشفته بازار اکران، جریان غلط فیلمسوزی همچنان ادامه دارد
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم سینمایی «آشغال های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی، «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «قرارمون پارک شهر» به کارگردانی فلورا سام و «مأموریت غیرممکن» به کارگردانی یعقوب غفاری گفت: ۷ فیلم جدید اکران با اندکی تفاوت در ساختار و محتوا، اغلب از منظر ساختار هنری، سوژه نو و پرداخت سینمایی در رده های متوسط، زیر متوسط و اندکی بالاتر از متوسط قرار دارند و در مجموع نمی توانند نظر مساعد مخاطب حرفه ای سینما را جلب کنند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۱۰:۲۳
سینماگران و جشنواره فجر سی و هفتم/۱
آذین: این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری آن را رویدادی ضد ارزش دانستند
سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید به ارزش ها و آرمان های انقلابی و ملی وفادار باشد اما این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری از علما آن را رویدادی ضد ارزش دانستند و در مقابل آن موضع گرفتند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۰:۵۱
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«پارادایس» یک کمدی نمای آشفته، «ترانه» اثری متوسط و «سندباد و سارا» فیلمی سرگرم کننده است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «پاردایس» به کارگردانی علی عطشانی، «ترانه» به کارگردانی مهدی صاحبی و «سندباد و سارا» به کارگردانی غلامرضا آزادی گفت: «پارادایس» یک کمدی نمای آشفته و فیلمی بی سر و ته و بی هویت، «ترانه» اثری متوسط در ژانر اجتماعی و «سندباد و سارا» فیلمی سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان است.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۷ ۲۲:۳۴
جشنواره فیلم فجر، جشنپارهای از آنچه که باید باشد/ بسیاری از فیلم ها ارزش تماشا نداشتند
جوان آنلاین: جبار آذین، منتقد سینما درباره سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میگوید: «آنچیزی که تحت عنوان جشنواره در حال برگزاری است از دیدگاه من در واقع یک قسمت از جشنپاره فیلم فجر سابق است.»
-
۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۰۹:۵۴
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «تخته گاز» به کارگردانی محمد آهنگرانی، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان گفت: «قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی که اکران های تازه سینمای بی در و پیکر مان هستند که با عناصر منحط سینمای فیلمفارسی سر هم و راهی اکران شده و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه اما اخلاق گرا است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۰۹:۴۵
انتقاد گسترده سینماگران به ترویج ابتذال و انفعال مدیران/ سینمای ما جایی برای شوخی های جنسی نیست!
سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از ترویج ابتذال در سینما که مقصر اصلی آن مدیران سینمایی طی سال های اخیر هستند ضمن تأکید بر تخریب گری فیلم های مبتذل در جامعه موج انتقادات خود را نسبت به موضع منفعلانه مدیران سازمان سینمایی در خصوص تولید و عرضه گسترده فیلم های مبتذل ابراز داشتند.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۳
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط/ اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی، «دزد و پری۲» به کارگردانی حسین قناعت و «اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح الله حجازی گفت: «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط در سینمای منجمد، رهاشده و مهجور کودک و نوجوان هستند که هیچ یک از آن ها چندان اقبالی میان مخاطبان پیدا نکرده و نخواهند کرد و متأسفانه علیرغم تلاش برخی از فیلمسازان برای زنده نگاه داشتن این گونه مهم سینمایی اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۰:۵۴
آذین در گفتگو با سینماپرس:
جریان هایی به جای وفاداری به نقد و سینما، به اهداف نامدیران سینمایی وفادارند/ نباید تنها عدهای خاص در نشست های جشنواره حضور داشته باشند!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره اداره نشست های جشنواره فیلم فجر گفت: جریان هایی که تحت لوای منتقدان در برخی سال ها اداره جلسات نقد فیلم های جشنواره را بر عهده داشتند به جای آنکه به نقد و سینما وفادار باشند به اهداف نامدیران سینمایی وفادارند!؛ اگر قرار است مجدداً اداره نشست ها در دست انجمن منتقدان بیفتد نباید تنها عده ای خاص که همیشه در نشست ها حضور دارند گزینش شوند و باید همه اعضای انجمن در این جلسات مشارکت داشته باشند.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۲ ۱۴:۴۷
منتقد سینما عنوان کرد:
فیلم های دورهمی ملی فجر را مافیا گزینش و داوری می کند!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور با انتشار یک متن در فضای مجازی نوشت: فیلم های دورهمی ملی فجر را مافیا گزینش و داوری می کند!
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۰:۴۵
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» یک هجویه در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «بی نامی به کارگردانی علیرضا صمدی و «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی گفت: «بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» اثری در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون و سرشار از نمایش گرایش های جناحی و سیاسی کمال تبریزی است؛ فیلمی که هیچ نشانی از سینما ندارد و در نازل ترین شکل ممکن سرهم بندی شده است!
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۱:۰۶
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی گفت: بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل که حتی یک ترقه عاشقانه هم نیست و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند که ترکیب فیلم های نازل و سطح پایین شبه کمدی در سینمای کشور را کامل تر کرده اند!
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۱۰:۳۹
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«آستیگمات» اثری ضعیف و ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی آواره در ژانرهای کودک و کمدی!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق گفت: «آستیگمات» اثری ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی به شدت ضعیف و آواره در ژانرهای کودک و کمدی و فاقد ماجراهای جذاب است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۲۱:۲۱
سرو قهوه و عشق تلخ قجری در «بانوی عمارت»!
سینماپرس: با وجود اینکه سال هاست جای تولید و پخش مجموعههای درجه یک، استاندارد، با محتوا و ارزشمند در تلوزیون خالی است، این روزها سریالی تحت عنوان «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمید نژاد در حال پخش از تلوزیون است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۱۰:۱۳
کارشناسان و منتقدان از رسانه ملی می گویند؛
انتقاد به جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط و به کارگیری مجریانی کمسواد و ظاهرگرا/ به حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی توجه شود!
سینماپرس: در پی مشکلات به وجود آمده در یکی از برنامه های تلویزیونی تعدادی از کارشناسان و منتقدان با انتقاد از مدیران سازمان صدا و سیما تأکید کردند: جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط باعث حضور مجریانی کمسواد و ظاهرگرا در رسانه ملی شده و این افراد باعث شده اند حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی به طور کلی از بین برود و نوعی لمپنیسم در جامعه اشاعه و ترویج شود.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۰:۳۶
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» در فضای آلوده و بیمار سینمای کشور اثری قابل قبول است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ اثر سینمایی «وای آمپول» به کارگردانی علیرضا محمودزاده، «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و انیمیشن بلند «امین و اکوان» به کارگردانی زحل رضوی گفت: «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» اثری در حوزه سینمای دفاع مقدس است که جان برکف بودن تمام فرزندان وطن، یکدل و یک صدا در صف دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۱۰:۴۹
ابتذال در سینمای ایران/۶
آذین: کسانی در سینما سلطه دار شدند که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و سینما ندارند/ اغلب تولیدات سینمای ایران آثاری بیمارگونه اند
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور با انتقاد شدید از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: درست از زمانی که پای سیاست، پول و مسائل جناحی در سینما به جای فرهنگ نشست و به مرور تخصص ها، تعهدها و باورها از میان برخی از مدیران سینما و هنرمندان رخت بربست با ورود عناصر سیاسی به جای کاربلدان فرهنگی در فضای سینما و به علت گسترش تداوم رفیق بازی و همسونگری سیاسی اندک اندک کسانی در سینما سلطه دار شدند که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و سینما نداشتند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۱۱:۵۶
حمید زرگرنژاد مطرح کرد؛
«ماهورا » از جنس گیشه نیست/ ارگانها به من گفتند تو هیچ کدام از قهرمانان ما را نشان نداده ای!
سینماپرس: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماهورا» با حضور حمید زرگردنژاد، جبار آذین و محمود گبرلو در سینما فلسطین برگزار شد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۱:۵۷
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«خانم یایا» اثری بی سر و ته که اساساً ارتباطی با فیلم و سینما ندارد و «گرگ بازی» اثری تجربه گرا و کم مایه است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست گفت: «خانم یایا» اثری بی سر و ته که اساساً ارتباطی با فیلم و سینما ندارد و «گرگ بازی» اثری تجربه گرا و کم مایه است و هیچ یک از این فیلم ها در اندازه و قواره سینما نیستند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۲۱:۳۲
سینمای دفاع مقدس ایران با سینمای متداول جنگی جهان متفاوت است / سینمای مقاومت در محاصره طیفهای ناسلامت
خبرگزاری فارس: جبار آذین منتقد سینما گفت: سینمای مقاومت که میباید راهگشا، پیش آهنگ و تاثیرگذار روند تکاملی سینمای کشور باشد همچنان در محاصره طیفهایی ناسلامت با عناوین نامدیران، پولشویان، مافیا و سوداگران سینما قرار دارد و ضرورت تام دارد برای نجات و تعالی آن تمامی صفوف پراکنده دلسوزان سینمای مقاومت در زیر لوای تشکلی مانند جشنواره مقاومت برای نشاندن این نوع سینما و تولیدات بر سکوی سینمای ایران گرد هم آیند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۱:۵۹
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «گام های شیدایی» به کارگردانی حمید بهمنی و انیمیشن «در مسیر باران» به کارگردانی حامد کاتبی گفت: «گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و استراتژیک و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است و هر دوی این آثار در میان ولوله فیلم های اکران فیلم هایی ارزشمند و خوب تلقی می شوند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۲۱:۴۳
جبار آذین مطرح کرد:
سینمای ایران به انواع بیماریها مبتلا است/ جولان فیلمهای شبهکمدی در غفلت مدیران سینمایی
خبرگزاری فارس: جبار آذین از منتقدان سینما معتقد است فیلمهای شبهکمدی در حال اکران سینمای ایران، از خواب برخی مدیران سینمایی استفاده کرده و کانون گرم خانوادهها را نابود میکنند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۲:۳۹
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«جاده قدیم» فیلمکی ضعیف در ترویج بیراهه فمینیسم، «پیشونی سفید۲» فیلمی کشدار و غیرجذاب برای کودکان و «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی مقلدانه
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «پیشونی سفید۲» به کارگردانی سیدجواد هاشمی و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی گفت: «جاده قدیم» فیلمکی ضعیف در ترویج بیراهه فمینیسم و بسیار افراطی، «پیشونی سفید۲» فیلمی کشدار و غیرجذاب برای کودکان و بسیار ناموفق و «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی مقلدانه از «ابد و یک روز» و «شهر خدا» است و هیچ یک از این آثار دستاورد خاصی برای سینمای کشور نداشته اند.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۷
گسترش ابتذال در سینما و شبکه نمایش خانگی با اهداف سیاسی و اقتصادی
سینماپرس: تولید گسترده آثار سخیف و مبتذل در سینما و شبکه نمایش خانگی، توسط فیلمسازهایی با گرایشهای فکری و سیاسی خاصی، گویای آن است که ساخت این گونه فیلمها برنامهریزی شده است و اهدافی فراتر از حوزه سرگرم سازی دارد.