شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷

افتتاح آرت اسپیس با «هیچ و همه»

مجموعه آرت اسپیس

سینماپرس: نمایشگاه «هیچ و همه» با آثاری از پرویز تناولی و ۴۰ نفر از شاگردانش آغازگر فعالیت رسمی مجموعه آرت اسپیس در باغ کتاب تهران بود.

به گزارش سینماپرس، مراسم آغاز به کار مجموعه آرت اسپیس واقع در باغ کتاب تهران عصر جمعه ۱۵ تیر با افتتاح نمایشگاه «هیچ و همه» پرویز تناولی و ۴۰ تن از شاگردانش و با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان، غلامرضا نامی و جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان برگزار شد.

وحید ملک، مدیر مجموعه آرت اسپیس در ابتدای مراسم از رونمایی از جدیدترین اثر «هیچ» پرویز تناولی در این نمایشگاه خبر داد.

وقتی رضا کیانیان برای سخنرانی درباره تناولی پشت تریبون رفت، متن بلندبالایی را که آماده کرده بود قرائت کرد. وی گفت: وقتی در دانشگاه تئاتر می خواندم، به هنرهای تجسمی علاقه داشتم و آن زمان پرویز تناولی در دانشگاه هنرهای زیبا، تدریس می کرد و من هم سعی می کردم به کلاس های او بروم. طی این سال ها سوالی برایم مطرح بود که چرا «هیچ» های پرویز تناولی هیچوقت کهنه نمی شوند و او در اندازه های مختلف این نقش را می سازد.

کیانیان بیان کرد: پرویز تناولی مجسمه ساز، نقاش و مجموعه داری است که آثار او مجموعه ای از غرایب، قفل ها و طلسم ها است. او پیرو هنرمندان غرب و مد روز نیست اما شیفته هنر مردم بی نام و نشان است، به همین دلیل وقتی کارش را آغاز می کند، با هنر سقاخانه ای پیش می رود.

وی با اشاره به هنر پرویز تناولی و تفاوت عمده خلق اثر او، گفت: تفاوت اول کارهای او در این است که بازآفرینی آثارش به شکل حجم بود، چیزی که در گذشته تقبیح می شده است و همین موضوع کارش را سخت کرد. تفاوت دوم کارهای تناولی در خلق نقش ها و خطوطی است که برخاسته از مردم بی نام و نشان است و به هنرهای تزیینی و شهری بازنگشته است.

کیانیان در ادامه به نقش غلط، اصطلاحی که در بازار به طرح ‌های خارج از عرف طرح ‌های سنتی و اصیل ایرانی گفته می‌ شود، اشاره کرد و افزود: پرویز تناولی با نگاه مدرن، نقش غلط را بازآفرینی می کند.

وی تاکید کرد: مجموعه «هیچ» پرویز تناولی ارزان به دست نیامده است بلکه حاوی تمامی اشعار و متون عرفانی است و با یک بار ساخته شدن، تمام نمی شود و «هیچ» ذکر تناولی است که با تکرار معنا می یابد.

در ادامه محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تعریف و تمجید از پرویز تناولی و پنج دهه فعالیت هنری او، گفت: شورای شهر تهران در نظر دارد تا شرایط را برای نمایش آثار پرویز تناولی در سطح شهر تهران فراهم کند تا دوستداران هنر به صورت مستمر از این آثار دیدن کنند.

سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمان دیگر این مراسم در سخنانی به اهمیت و ارزش آثار پرویز تناولی اشاره کرد و گفت: تناولی اهل آموزش است و طی این سال ها شاگردان زیادی را تربیت کرده است، موضوعی که در بین هنرمندان رایج نیست.

وی بیان کرد: با نگاه به نمایشگاه شاگردان، احساس کردم همه آثار فریاد می زنند متعلق به شاگردان پرویز تناولی هستند نه از نظر شباهت به آثار استاد، بلکه به این دلیل که او استادی را به حدی رسانده و به پرورش ذاتی شاگردانش کمک کرده است. همه این موارد حکایت از این دارد که تناولی، وجود مغتنمی برای ما است و خدا را شکر که قدرشناس او هستیم.

پرویز تناولی نیز به عنوان سخنران آخر به سخنان رضا کیانیان اشاره کرد و گفت: وقتی ۵۰ سال پیش در بازار به دنبال طلسم و قفل بودم، در بازار مشهور به «غلط خر» شده بودم، چون به دنبال اجناسی بودم که مورد پسند خیلی از مردم نبود.

در پایان مراسم از جدیدترین کتاب پرویز تناولی با عنوان «عشاق» رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.