شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

ایجاد یک تماشاخانه در کیش توسط بازیگر تئاتر

رضا فیاضی در دیدار نوروزی هنرمندان

سینماپرس: رضا فیاضی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: «در حال حاضر که در کیش زندگی می‌کنم برنامه دارم تماشاخانه‌ای خصوصی برای اجرای زنده و عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنم.»

به گزارش سینماپرس، فیاضی با این توضیح که با ورودم به تهران از شهر اهواز، نخستین فعالیتم برنامه‌ «گل‌باران» به کارگردانی رضا بابک برای کودک و نوجوان بود، افزود: این برنامه سرآغاز راهم شد و مسیرم به طور کلی به سمت بازیگری سوق پیدا کرد. در ادامه درس خواندم، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و اجراهای مختلفی داشتم. «خورشید، زیتون، دریا» نخستین نمایشی است که در سال ۱۳۶۱ در کانون به صحنه بردم؛ اثری ترکیبی که به مسئله فلسطین می‌پرداخت.

بازیگر «دنیای شیرین» ادامه داد: با وجود بازی در سریال و آثار سینمایی دغدغه کار برای کودک و نوجوان همراهم است. در تمام مسیری که این سال‌ها طی کردم به دنبال رویای کودکی‌ام هستم چون بچگی شیرینی نداشتم و کودکی سختی را گذراندم. بچه کار بودم و در دکان کار می‌کردم در آن گرمای اهواز می‌رفتم سرکار. تقریبا در آن دوران همه در این موقعیت بودند و کودکی نداشتند. به همین دلیل هر کودکی که با کارهایم شاد شود و لبخند بزند لذت می‌برم. همواره دلم می‌خواهد بچه‌ها، دوران کودکی را با شادی و لبخند بگذرانند.

شاعر مجموعه «بانوی نیلوفری»، برگزاری جشنواره نمایش عروسکی را بسیار مهم و ارزشمند دانست و افزود: باید پس از اختتامیه آثاری که در جشنواره حضور دارند در شهر خود اجرای عمومی داشته باشند و به کار آن‌ها اهمیت داده شود. کار عروسکی هزینه دارد و گروه‌های شهرستانی با شرایط سخت‌تر و با امکانات کمتری در جشنواره شرکت دارند. نباید با پایان جشنواره کار تمام شود و گروه‌ها آسیب ببینند. نمایش عروسکی نیازمند حمایت است. انگیزه هنرمندان الان در مسایل اقتصادی خلاصه شده و تا مشکل برطرف نشود آن‌ها امکان حضور ندارند.

فیاضی با این توضیح که مخاطب تئاتر عروسکی علاوه بر بچه‌ها خانواده‌ها نیز هستند، گفت: عروسک شیرین و جذاب باشد با کودک و بزرگ‌سال ارتباط می‌گیرد. حتی این موضوع را در فیلم و سریال نیز تجربه کردم؛ اگرعروسک در جای خود استفاده شود جواب می‌دهد.

مولف «قصه‌های آسیه آباد»، با این آرزو که به افراد کارشناس تئاتر عروسکی افزوده شود، اظهار داشت: با حضور افراد متخصص در تئاتر عروسکی گروه‌ها فعال‌تر می‌شوند، از هنر آن‌ها بیشتر استفاده خواهد شد. گروه‌ها باید آموزش را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. متاسفانه شاهد بودم برخی گروه‌ها و یا هنرمندان تمایلی به آموزش دیدن ندارند و اگر به آن‌ها گفته شود در کلاس یا کارگاه شرکت کنند به آن‌ها برمی‌خورد! من حتی پس از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا و سال‌ها فعالیت، در کلاس‌های بازیگری شرکت می‌کردم و از این کار ابایی نداشتم. برایم مهم بود بیشتر یاد می‌گیرم. الان افراد با یکی دو کار ادعا دارند و برای حضور در کلاس جبهه می‌گیرند.

نویسنده نمایش‌نامه‌ «ت مثل تئاتر»، با تاکید بر این که همیشه دغدغه کار تئاتر عروسکی را داشته و دارم، توضیح داد: سال‌ها در کارهای مختلف تلویزیونی و نمایش عروسکی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتم و در حال حاضر که در کیش زندگی می‌کنم برنامه دارم تماشاخانه‌ای خصوصی برای اجرای زنده و عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنم. فضای اجرا در جزیره کیش محدود است و امیدوارم با حضور هنرجویان کودک و نوجوان نمایشی را به صحنه ببرم. همچنین مشغول برگزاری کلاس بازیگری برای کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان هستم.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.