جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳

گفت و گو با امیرحسین شریفی، تهیه‌ کننده سینما درباره اکران فیلم خارجی در سینماها

گروهی تحت عنوان مافیا در سینمای ما جولان می‌دهند!

امیرحسین شریفی*

سینماپرس: در حالی که دولت و موسسه رسانه های تصویری قصد داشتند اکران فیلم خارجی را در دست بگیرند اکران فیلم خارجی «تمام پول‌های جهان» به کارگردانی ریدلی اسکات با بی اعتنایی کامل مخاطبان مواجه شده است.

به گزارش سینماپرس، در حالی که دولت و موسسه رسانه های تصویری قصد داشتند اکران فیلم خارجی را در دست بگیرند اکران فیلم خارجی «تمام پول‌های جهان»، (All the Money In the World) به کارگردانی ریدلی اسکات با بی اعتنایی کامل مخاطبان مواجه شده است. «تمام پول‌های جهان» در ۲۵ سانس در پردیس‌های مگامل، کوروش، باغ کتاب، ارگ و... تنها ۶۰ مخاطب داشته است. در چند روز گذشته در پردیس‌های مگامل و ماندانا فروش این محصول خارجی صفر بوده است.

سینمای ایران هر ساله با مشکل عمده‌ای روبه روست و آن نبود و یا کمبود مخاطب و استقبال کم مردم از اکران برخی فیلم‌ها است. این تنها یک طرف داستان غم انگیز و اوضاع و احوال سینمای ایران است. طرف دیگر مربوط به فیلم‌های تولید شده‌ای هستند که می‌توانند اتفاقات خوبی را برای بهتر شدن حال سینماهای ما رقم بزنند، اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که بخش اعظمی از این فیلم‌ها سالیان سال پشت در اکران می‌مانند و کسی هم اصلا به فکرشان نیست. حال سوال اینجاست که فیلم‌های همچون فیلم خارجی «تمام پول‌های جهان» با چه مجوزی روی پرده سینما می‌روند و در شرایطی که سینماهای کشور با افت مخاطب رو به رو هستند چرا اکران فیلم‌های ناموفق اینچنینی در اولویت است؟ از همین رو بر آن شدیم تا با امیر حسین شریفی، تهیه کننده و بازیگر سینما گفت و گوی کوتاهی داشته باشیم.

این تهیه کننده و بازیگر سینما می‌گوید: متاسفانه سیاستگذاری‌های اشتباه معاونت سینمایی و وزارت ارشاد به نوعی سردرگمی ایجاد کرده و نمایش فیلم‌های ایرانی را با مشکل مواجه ساخته است.

سیاستگذاری‌های اشتباه فرهنگی
شریفی در ادامه می‌افزاید: ما هم اکنون کارگردانان و تهیه کنندگان و عوامل خوب و ارزشمند و همچنین فیلم‌های ارزشی بسیاری را داریم که در حال حاضر از بودن و ماندن در پشت در اکران رنج می‌برند و من به عنوان یک تهیه کننده ریشه تمامی این مشکلات و معضلات سینمایی را در سیاست اشتباه برخی از آقایان حوزه فرهنگ می‌دانم. این در حالی است که فیلم‌های ناموفق خارجی که اکثرا هم پس از اکران با شکست مواجه می‌شوند، به راحتی مجوز ورود به سنما و روی پرده اکران رفتن را می‌گیرند.

گروهی تحت عنوان مافیا در سینمای ما جولان می‌دهند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این فیلم‌ها چطور مجوز اکران می‌گیرند بیان می‌کند: امروز گروهی تحت عنوان مافیا در سینمای ما جولان می‌دهند و به قدری صاحب قدرت و نفوذ شده‌اند که برای شان انجام هر کاری راحت شده است. به خصوص مجوز دادن برای اکران فیلم‌های نه چندان خوب و ناموفق سینمایی خارجی. مافیای سینمای ایران باعث شده فیلم‌های ارزشمند تولید شده داخل، فیلم‌های داخلی و وطنی ما سالیان سال در نوبت اکران بمانند و این واقعا جای بسی تاسف است. به نظر من باید برای ترمیم و درمان حال و روز این روزهای سینمای کشور تدبیری اندیشید. با تمام این تفاسیر مجوز این فیلم‌ها از طریق خود وزارت ارشاد داده می‌شود، اما قدرت، رخنه و سلطه مافیای سینمایی به قدری زیاد شده که به راحتی همه چیز را برای خود ببرند و بدوزند.

«آوازهای سرزمین من» هم در نوبت اکران است
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش شان را به کار برده‌اند تا فیلم هایشان در نوبت اکران نماند اظهار می‌کند: نمونه یک فیلم خوب وطنی فیلم «آوازهای سرزمین من» به کارگردانی عباس رافعی و تهیه کنندگی خود بنده است. موضوع این فیلم در رابطه با مقاومت مسلمانان و مسیحیان در برابر داعشیان معلون است. با وجود تمام تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که برای پخش و اکران یک همچین آثار خوب و مفیدی کرده‌ایم، اما به لطف آقایان مسئول ۳ سالی از در نوبت ماندن این فیلم می‌گذرد و کار اکرانش هنوز هم به جایی نرسیده است.

تهیه کنندگان مان ورشکست شده‌اند
امیر حسین شریفی، تهیه کننده و بازیگر سینما در خاتمه تاکید می‌کند: متاسفانه وجود و حضور مافیایی قدرتمند و سیاست گذاری‌های اشتباه هر روز بدنه و پیکره سینما ملی ما را نحیف‌تر می‌کند تا جایی که آن را از بین ببرد. به همین منظر ما امروزه شاهد این مسئله هستیم که خیل عظیمی از تهیه کنندگان ما با مشکلاتی همچون ورشکستگی مواجه می‌شوند. این مافیای قدرتمند هم پخش کننده، هم تولید کننده و سینما دار فیلم‌هایی که خودشان تولید می‌کنند، هستند. این در حالی است که آنان برای دلخوشی مسئولین ارشاد و معاونت سینمایی و همچنین سردرگمی اکران پیشنهاد اکران فیلم‌های خارجی ضعیف و باری به هر جهت را قبول می‌کنند و این امر به ضرر تهیه کنندگان و تولید کنندگان و فیلم سازان داخلی ما است. من به عنوان یک تهیه کننده واقعا متاسفم که در این کشور قوانین و مقررات اجرایی جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی وجود ندارد.

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.