چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

متلک بنداز و نقش بگیر!

مینا ساداتی در نشست خبری سریال «تنهایی لیلا»

سینماپرس: مشکل آب شرب خرمشهر و مسائل مربوط به آن باعث شد برخی چهره‌های هنری اعتقادات مردم را هدف بگیرند.

به گزارش سینماپرس، فعالیت و اظهارنظرهای چهره‌های سینمایی در شبکه‌های اجتماعی هرازچندگاهی باعث حاشیه‌هایی می‌شود. مشکل آب شرب خرمشهر و مسائل مربوط به آن، باعث شد که نگاه دوباره‌ای به واکنش‌های مجازی یکی از بازیگران در این زمینه داشته باشیم.

در بحران اخیر مربوط به آب در خرمشهر، برخی از چهره‌های سینمایی مثل آقایان پرویز پرستویی، صابر ابر، بهرام رادان و خانم مهناز افشار و... درباره این مشکل درصفحات شخصی‌شان پست‌هایی منتشر کردند که برخی کاملاً دلسوزانه و متعهدانه بود و البته برخی طبق معمول بی‌ربط به موضوع اصلی و معطوف به حواشی سیاسی بود. خانم میناساداتی از بازیگران سینما و تلویزیون است که در سال‌های اخیر شناخته‌شده است. برخی از پست‌های ساداتی در ماه‌های اخیر جالب توجه بوده است و اگر آن‌ها را با کارنامه کاری خودش و همسرش بررسی کنیم، جالب‌تر هم خواهد بود.

رأی می‌دهم!
مینا ساداتی در ایام انتخابات پستی منتشر کرد و پس از انتقادات فراوان از زمین و زمان و یمین و یسار، نهایتاً از انتخابش گفت و تاکید کرد که به آقای حسن روحانی رأی خواهد داد. او سپس از برگه رایش که روی آن نام روحانی نوشته شده بود عکس گرفت و آن را منتشر کرد. البته که این حرکت نه تنها بد نیست که یکی از اولین مولفه‌های آزادی اجتماعی و انتخاب آزاد است. اما احتمالاً بررسی پست‌های بعدی این بازیگر قدری شرایط را متفاوت خواهد کرد. یکی از مشخصه‌های کپشن پست‌های ساداتی نثر و عبارات خاص اوست! ظاهراً خانم بازیگر علاقه زیادی به استفاده از ایهام و کنایه آن هم با زبان عالمانه دارند!

عصبانیت خانم بازیگر
«کوته‌فکرهای فاقد تخیل. نظریه‌های بدون ارتباط با واقعیت، اصطلاحات تو خالی، #آرمان‌های غصبی، #سیستم‌های انعطاف‌ناپذیر. این‌ها چیزهایی است که واقعاً مرا می‌ترساند. البته اهمیت دارد بدانی چه چیزی درست و چه چیزی #نادرست است. #اشتباهات فردی در #قضاوت معمولاً می‌تواند اصلاح شود. تا زمانی که جرات داشته باشی به اشتباهاتت #اعتراف کنی، اوضاع می‌تواند بهتر شود. اما کوته‌فکرهای #متعصب بدون هیچ #قدرت تخیلی مثل انگل‌هایی هستند که موجب تغییر ماهیت میزبان می‌شوند، شکل عوض می‌کنند و به رشد ادامه می‌دهند و #محکوم به #شکست هستند. » این جملات که با هتشگ‌های خاص (!) به نقل از کتاب کافکادرکرانه، توسط خانم ساداتی منتشر شده، در ذیل عکسی غیرمرتبط با متن است. حال این جملات، هشتگ‌ها و عکس به برداشت مخاطب مربوط است!

تاریخ، قانون‌وپرچم‌تان‌جعلی‌است!
پس از حادثه عجیب برخورد یکی از ماموران زن گشت ارشاد با دختری جوان که فیلم درگیری آن (فیلمی که با دوربین جاسازی‌شده ثبت شده بود) منتشر شد. واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. مینا ساداتی، اما ظاهراً خطاب به قانون، حکومت و ارزش‌هایی که آن‌ها را جعلی می‌داند با عصبانیت زیادی نوشت: «تاریخ را جعل کردید. قانون را جعل کردید. نظرات‌تان را زیر پرچم قانون جعلی‌تان به مردم حقنه کردید. باور کنید که روزی هم نوبت مردم خواهد شد. کدام کشور و مذهب را الگوی سیاسی و مذهبی‌تان کرده‌اید؟ آقایان و خانم‌های مسوول و مأمور، ایران ایران است و ایرانی اهل سکوت نیست؛ امروز سکوت جایز نیست...»

ازآب‌تاسوریه، فلسطین‌وعراق!
اما آخرین پست اینستاگرامی مینا ساداتی مربوط به مساله اخیر خرمشهر است. درباره علت به‌وجود آمدن مشکل بی‌آبی در خرمشهر علل مختلفی مطرح می‌شود. برخی معتقدند عدم تدبیر مسوولان باعث این مشکل شده و برخی شایعه کردند که خط لوله آب شرب این شهر به‌دلیل اخبار غلط کانال‌های تلگرامی که مدعی بودند آب شیرین کشور به خارج صادر می‌شود، توسط برخی تخریب شده و این مشکل به‌وجود آمده است. البته فارغ از علت واقعی این حادثه آن چه مشخص است قطعاً شرایطی که چند روز برای مردم مظلوم مناطق به‌وجود آمد، در شأن آن‌ها نبود و مسوولان دولتی در صف اول پاسخ‌گویی به این مشکل هستند. پس از این حوادث، بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. اما مینا ساداتی که گویا اصرار دارد درباره تمام مسائل شفاف، اظهارنظراتی عجیب، بی‌ربط و فراتر از اطلاعاتش کند، نوشت: «با رویکردهای پوپولیستی و رادیکالیسم مذهبی نمی‌شود مانع از ضایعات بزرگ شد. ۴۰ سال نشد، ۴۰ قرن دیگر هم نخواهد شد، بنا به تکرار تاریخ نخواهد شد. به جای سیاست‌های خارجی بیهوده و دشمن‌پروری، مردم ایران را دریابید.
ضایعه خرمشهر، آبادان و اهواز را دریابید. بحران آب، بحران هوا و بحران اقتصادی مردم، مهم‌تر از بحران‌های مردم فلسطین و سوریه و عراق نباشد، کمتر نیست. »

شبیه‌فیلم‌هایشان‌نیستند؟
آیا فعالیت مجازی برای چهره‌ها خط قرمز است؟ حضور در فضای مجازی و واکنش نسبت به اتفاقات پیرامون حق هر شهروندی است؛ حتی اگر به گمان دیگران نظرات آن شخص اشتباه باشد. مگر نه این‌که به بهانه اتفاقات اخیر خرمشهر عزیز، یکی از بازیکن‌های تیم ملی به اعتقادات مردم تاخته بود و کمک مردمی به عتبات را کمک به کشور دشمن (منظورش حزب بعث) ندانسته بود!؟ خب پس در این فضای مجازی هرکسی هر چه بخواهد می‌گوید و طبق مثل معروف «شنونده باید عاقل باشد».


اما موضوع درباره خانم ساداتی قدری متفاوت است. پست آخر مینا ساداتی آنقدر عجیب و با رفتارش در تضاد است که سؤالات زیادی را به‌وجود می‌آورد. ساداتی در حالی مدام به حاکمیت و اصولش می‌تازد که خودش کم در فیلم حکومتی بازی نکرده است. «امکان مینا»، «هیهات» و «سرو زیرآب» از جمله این فیلم‌ها هستند که با سفارش مجموعه‌های حاکمیتی و با موضوعاتی خاص ساخته شده‌اند.

اتفاقاً همسرش (بابک حمیدیان) هم در سال‌های گذشته در چهار فیلم محصول سازمان رسانه‌ای اوج نقش‌آفرینی کرده است. جالب است خانم بازیگر درحالی متلک‌های سنگین می‌اندازد و از عبارات مجهول و دهان‌پرکنی هم‌چون «پوپولیسم» استفاده می‌کند که خودش عکس استخری دولتی در قبل از انقلاب واقع در جنوب کشور (که احتمالاً متعلق به وزارت نفت بوده) را در کنار عکس بی‌آبی در حاشیه خرمشهر منتشر کرده و این دو را با هم قیاس کرده است! چه قیاس مخاطب‌پسندی! اصلاً هم این حرکت پوپولیستی نیست! فقط ایشان نگفته واژه «رادیکالیسم مذهبی»

(که بعید است معنای دقیقش را بدانند) چه ربطی به بحران آب در یکی از مذهبی‌ترین مناطق کشور دارد!؟

البته این پایان کار نیست و خانم بازیگر بحث دموده عراق و سوریه را گفته‌اند، اما توضیح نداده‌اند که خودشان در آثاری که مربوط به همین «رادیکالیسم» (البته به ادعای خودش) است بارها بازی کرده‌اند.

نمونه آخرش به وقت شام با موضوع سوریه بود که بابک حمیدیان در آن حضور داشت. در پایان باید گفت که این بازیگر محترم یا به فیلم‌هایی که بازی می‌کند اعتقاد ندارد و صرفاً انگیزه مالی دارد یا پست‌های مجازی‌اش محض لایک‌های آن‌چنانی است.
* روزنامه صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.