سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

بیژن نوباوه وطن:

تحولات منطقه حاکی از شنیده شدن صدای انقلاب است / ضرورت تربیت نیروی متخصص در خارج از مرزها

بیژن نوباوه وطن

سینماپرس: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، احیای نهضت های آزادی بخش و تحولات منطقه را تحت تاثیر فعالیت رسانه ای موفق شبکه های برون مرزی صداوسیما و از جمله آنها پرس تی وی در خارج از مرزها دانست.

به گزارش سینماپرس، «بیژن نوباوه وطن» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مجری برنامه‌های تلویزیونی در خصوص عملکرد شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای این منظور، ابتدا باید به وضعیت اطلاع رسانی در سطح جهانی نگاه کنیم. آیا در جامعه کنونی، جریان خبررسانی و اطلاع رسانی یک جریان سالم و پالایش شده است؟ یا اهداف آن، اهداف استعماری و استکباری است و منافع قدرت های استثمارگر را دنبال می کند؟

وی افزود: تجربه تاریخ ما نشان می دهد که حداقل در ۵ دهه اخیر، رشد رسانه ها و فضای مجازی، یک جریان یک سویه به نفع استکبار است و اگر جریاناتی برخلاف این جریان می بینیم، عموما اقلیت هستند.

کارشناس امور رسانه ای اظهار کرد: امروز صهیونیست ها بر اساس تسلطی که بر بسیاری از کشورهای غربی دارند، صاحبان بزرگ این رسانه ها هستند و از این طریق واقعیات را پنهان و دروغ پردازی می کنند.

**موفقیت جریان رسانه ای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران

وی ادامه داد: در ۴ دهه گذشته، جریان رسانه ای که علیه این روند حرکت کرده و موفق بوده است، جریان رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در قالب شبکه های برون مرزی مانند پرس تی وی و العالم و ... است که با هدف های غیر استعماری فعالیت می کنند و صدای آزادی خواهی و آزادی بخشی ملت ها را منتشر می کنند. لذا هر آنچه بوده، موفقیت بوده است.

نوباوه اظهار کرد: ما حتی اگر اندکی روند غالب جریان رسانه ای دنیا را که میلیون ها مطلب و خبر در راستای منافع استکبار منتشر می کنند، بر هم زنیم، یقیناً این موفقیت است.

وی اضافه کرد: تأثیرات جریان رسانه ای انقلاب اسلامی در مواردی مانند نهضت آزادی بخش فلسطین، آگاهی ملت های منطقه، سوریه، لبنان و نقاط دوردست مانند کشورهای آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی به خوبی دیده می شود. جمهوری اسلامی توانسته تا حد زیادی رسالت های خویش را از طریق شبکه های برون مرزی به انجام برساند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شاید امروز پرخرج ترین مدل اطلاع رسانی در جهان، اطلاع رسانی خبری و مطبوعات باشد که ما به عنوان رسانه می شناسیم که البته جریان فیلم و تئاتر و هنرهای نمایشی را هم نمی توان از آن جدا کرد. از آنجایی که ما یک جریان بی آلایش در فضای اطلاع رسانی جهان و همسو با فطرت بشری بوده ایم، مخاطبان و طرفدارانی داریم.

تحولات منطقه حاکی از شنیده شدن صدای انقلاب ماست

نوباوه با بیان اینکه رسانه های برون مرزی چه در تولیدات خبری یا هنری، صدای انقلاب اسلامی ایران هستند، گفت: امروز حرف ما در منطقه خاورمیانه بدون رقیب حرف نخست را می زند. یک جریان عقیدتی و فکری نمی تواند رشد کند مگر اینکه خودش را معرفی کند و ما در معرفی موفق بوده ایم و این صدا به دیگران رسیده است. تحولات عراق، مقاومت مردم سوریه و بحرین و ...از همین آگاهی بر می آید.

وی افزود: نهضت فلسطین بعد از چندین دهه زنده تر از پیش است و این آگاهی از انقلاب اسلامی گرفته شده و انقلاب اسلامی ایران معرفی نمی شد الا با رسانه ها.

ضرورت تربیت نیروی متخصص در خارج از مرزها

وی ادامه داد: برای موفقیت بیشتر نیاز به تلاش بیشتر هم در داخل و هم در خارج از کشور داریم. باید نیروهای متخصص و کارشناس در کشورهای دیگر تربیت کنیم. مانند تلویزیون المنار لبنان که حتی در فلسطین اشغالی آن را بیشتر از رسانه های صهیونیستی باور می کنند.

این کارشناس امور رسانه ای اظهار کرد: این یعنی نفوذ و در صورتی ادامه می یابد که با برنامه ریزی منسجم از کشورهای دیگر نیرو جذب کنیم و این نیروهای بومی از کشورهای خودشان اطلاع رسانی کنند.

وی اضافه کرد: در جنگی که رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان شروع کرد، تنها جایی که اطلاع رسانی صحیح می کرد و حتی رسانه های غربی به آن استناد می کردند، رسانه های جمهوری اسلامی بودند و ما منبع مهم اطلاع رسانی در دنیا شناخته شدیم.

ضرورت خنثی سازی فعالیت تبلیغی جبهه استکبار

نوباوه با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی یکی از روش های مؤثر کشورها برای جذب افکار عمومی ملت های دیگر است گفت: آمریکایی ها از طریق رسانه هایشان برای جلب نظرات مردم کشورهای دیگر دست به دروغ پردازی می زنند. در حالی که بدترین رفتار با مردم ایران توسط آمریکا انجام می شود و ایرانی ها را ممنوع الورود می کنند، از طریق رسانه ها سعی می کنند خودشان را حامی مردم ایران نشان دهند و به خیال خودشان بین مردم و نظام فاصله بیندازند و این سیاست ها را از طریق رسانه هایشان اجرایی می کنند.

وی در پایان ضمن تاکید بر ادامه روند توسعه شبکه های برون مرزی یادآور شد: نفوذ رسانه ای تنها اطلاع رسانی و خبر نیست و باید از روش های گوناگون هنری و نمایشی و ... برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و روشنگری اقدامات کشورهای استکباری بهره برد.  

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.