دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷

تخلف آیین‌نامه‌ای در برگزاری کنسرت «الیاس یالتین تاش»

برگزاری کنسرت «الیاس یالتین تاش»

سینماپرس: جریان موسیقی کشور، بهار ۱۳۹٦ تلاش گسترده‌ای را برای برگزاری اجرای صحنه ای این خواننده در «منطقه ی آزاد انزلی» و برخی شهرها مانند «تهران» و «تبریز» با عنوان فریبنده و نامرتبط «اعیاد شعبانیه» انجام داد.

به گزارش سینماپرس، مثلث مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش با «محمد ابراهیم انصاری لاری»، «علی رضا قائدیان» و «علی مرادخانی» (مدیر مادام العمر عرصه موسیقی) در نخستین اقدام برای برگزاری کنسرت به سراغ «الیاس یالتین تاش» از خوانندگان «ترکیه‌ای» رفته‌اند.

جریان موسیقی کشور، بهار ۱۳۹٦ تلاش گسترده‌ای را برای برگزاری اجرای صحنه ای این خواننده در «منطقه آزاد انزلی» و برخی شهرها مانند «تهران» و «تبریز» با عنوان فریبنده و نامرتبط «اعیاد شعبانیه» انجام داد اما این برنامه‌ها با هوشمندی خاص اصحاب رسانه لغو شد.

در سال جاری موسسه ی «اکسیر نوین» با مدیریت «خانزاده» و حمایت حلقه همیشگی مافیای مدیریتی درون وزارت ارشاد و انفعال دفتر موسیقی ارشاد و سکوت معنادار دستگاه‌های نظارتی، موجب بروز احساس امنیت و تولید حاشیه امن برای ایشان  شده است، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری اجرای صحنه ای الیاس یالتین تاش(Ilyas Yaltintaș) در جزیره کیش برای هفته‌ی دوم تیرماه نموده اند.

هرچند خبرگزاری «آناتولی» در این خصوص گزارش‌هایی را منتشر کرده و می نویسد : [پس از کنسرت «آژدا پکان» و «امل ساین» در سال ۱۹۷۷ این نخستین بار است که یک خواننده ترکیه‌ای به ایران می‌رود] اما این موضوع در رسانه‌های داخلی مسکوت می ماند.

بروز این رخداد در جزیره کیش گام بزرگی برای مافیای موسیقی است که کمپانی‌های واسطه با حمایت مثلث مدیریتی مذکور جغرافیای فرهنگی این جزیره را  منفک کرده و خواننده‌های مختلفی را از سراسر جهان به این جزیره بیاورند و از جهات مختلفی درآمدزایی کنند و هر  خواننده متوسطی را به نام خواننده به مخاطبان غالب کنند.

 در مورد این خواننده ترکی دفتر موسیقی دست به آن همان حقه همیشگی  و  اطلاعیه‌ای را به سبک و سیاق تکذیب‌های مرسوم سازمان سینمایی منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «در پی انتشار اخباری مبنی بر برنامه ریزی برای اجرای کنسرت الیاس یالتین تاش در ایران، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد هیچگونه مجوزی برای این برنامه در ایران، صادر نکرده است.

این دفتر، ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی، عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسئولیت هر گونه برنامه های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانسته است. »

به دنبال انتشار بیانیه ی یادشده، «ایرج شرف زاده» مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه برای برگزاری کنسرت «ایلیاس یالچین‌تاش» خواننده ترکیه ای در کیش تمامی مجوز های لازم اخذ شده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  قوانین خود را به منطقه آزاد تفویض اختیار کرده و ما نیز مجوزهای لازم را گرفتیم.

وی ضمن تاکید بر این نکته که اگر اتفاق غیرمترقبه ای رخ ندهد کنسرت الیاس یالتین تاش ۱۳ و ۱۴ تیر ۹۷ ساعت ۲۳:۵۹ در تالار شهر واقع در جزیره کیش برگزار می شود، گفت: ما مجوزهای لازم را که باید می‌گرفتیم، گرفته‌ایم. ما باید از نیروهای انتظامی و اداره اماکن مجوز می گرفتیم که گرفته‌ایم.

** در این مرحله سه پرسش قابل طرح و ارائه است.

۱. آیا متولی قانونی تشخیص صدور مجوز معاونت امور هنری وزارت ارشاد است یا مناطق آزاد، مناطق ویژه، بازارچه‌های مرزی و مناطق مشابه هریک به مثابه ی یک ایالت و اقلیم خودمختار، تشخیص یک مدیر یا روابط غیررسمی عمل می کنند و به کسی ربطی ندارد؟

۲. مجوز فعالیت موسسه هنری اکسیر نوین توسط دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد صادر شده است، وقتی دفتر موسیقی به عنوان متولی، عدم صدور مجوز را عدم تناسب برنامه و خواننده با مختصات فرهنگی کشور اعلام کرده است، «روابط عمومی» یک موسسه ی برگزارکننده چگونه به خود اجازه می دهد به بیانیه ی صادره توسط مجموعه ای که مشروعیت فعالیتش با اوست بی اعتنایی کند، همچنین روابط عمومی کیش چگونه به خود اجازه می دهد برخلاف متولی قانونی یک امر حاکمیتی عمل کند؟ مگر کیش کشوری مستقل است؟

۳. در مصاحبه و خبر روابط عمومی کیش نام نیروی خدوم انتظامی آمده است، آیا براستی این جمله تخریب ناجا و آوارکردن اثرات مخرب این اقدام ذیل عنوان ناجا نیست؟ مگر ناجا مسئول صدور مجوز موسیقی کشور است!؟ چرا پلیس امنیت اخلاقی و فرماندهی ناجا دراین زمینه سکوت اختیار کرده‌اند؟

به استناد بند دوم از اصل ۱۵٦ قانون اساسی [احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع]، برگزاری کنسرت این خواننده خارجی با ساختارهای فرهنگی و ارزش های اخلاقی کشور تعارض داشته و این امر ازسوی دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد نیز به صورت رسمی تصریح شده است، لذا به دلیل اهمیت فراوان موضوع از منظر ساختارشکنی و قبح زدایی و بی اعتنایی به قوانین و حقوق عامه، باتوجه به بی اعتنایی و نادیده انگاری مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش، «دادستان کل کشور» به عنوان «مدعی العموم» باید با قید فوریت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در دفاع از جایگاه قانونی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، پیشگیری از اجرای برنامه‌های دارای تعارض با مختصات فرهنگی کشور و نیز مقابله ی جدی و عاجل با نادیده انگاشتن «حقوق عامه» دستور اقدام صادر نمایند.

بدیهی است، نادیده انگاشتن این تخلف، ضمن خنثی سازی وظایف حاکمیتی معاونت هنری ارشاد، باب جدیدی را در اجرای برنامه‌های دارای تعارض با الزامات و اقتضائات فرهنگی هنری کشور، خواهد گشود.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.