یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

چرا بودجه پرس‌تی‌وی باید دفاعی باشد؟/ تجدید نظر در شیوه برنامه‌سازی شبکه‌های برون‌مرزی

شبکه پرس تی وی

سینماپرس: رویکرد جدید پرس‌تی‌وی به شبکه‌های اجتماعی باعث شده برآوردی واقعی از نیازهای بینندگان در سطح جهان به وجود بیاید و در شیوه برنامه‌سازی تجدید نظر شود و این در حالی است که رسانه‌های تصویری از پرهزینه‌ترین مشاغل جهان هستند.

به گزارش سینماپرس، یوسف پورانوری تهیه‌کننده برنامه ایران امروز در شبکه پرس‌تی‌وی در یادداشتی نوشت:

از پایان جنگ تمام عیارِ صدام علیه ایرانی‌ها ۳۰ سال می‌گذرد اما جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه ضد ایران از آغاز انقلاب تا کنون همچنان باقدرت برقرار است. رسانه‌های تاثیرگذار در اختیار آمریکایی‌ها هستند و علی‌رغم تمام شعارهایی که در خصوص حقوق بشر و برابری انسان‌ها می‌دهند به خوبی و به موقع نقش روابط عمومی نیروهای مسلح و دستگاه اطلاعاتی کشورشان را بازی می‌کنند. کنگره‌ ایالات متحده در بودجه‌ سال جاری خود حتی بیش از آنچه وزارت دفاع این کشور تقاضا کرده بود به آن اختصاص داد؛ بودجه‎ای دستکم به بزرگی ۷۰۰ میلیارد دلار که از کل بودجه‌ بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. با این حال می توان به جرأت گفت که اگر رسانه‌های قدرتمند آمریکایی نبودند، ایالات متحده باید بسیار بیش از این برای پنتاگون و سیا هزینه می‌کرد.

جمهوری اسلامی در مواجهه با موج ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی که در دستور کار این رسانه‌ها قرار دارد تصمیم گرفت صدای واقعی مردم را در کنار تبلیغ آرمان‌هایی که ایرانیان برای رسیدن به آنها انقلاب کرده بودند به گوش مردم دنیا برساند. شبکه پرس تی وی زاده‌ تجربیات و زحمات چندین ساله‌ معاونت برونمرزی صدا و سیما است. این شبکه انگلیسی‌زبان با کیفیتی که در زمان خود در ایران بی‌نظیر بود پا به عرصه گذاشت و توانست در مدت زمان کوتاهی به ستاره‌ی این معاونت تبدیل شود. در دنیایی که رسانه‌ها با تکنیک های غیرمنصفانه تلاش می‌کنند صدای خیل عظیم مخالفان خود را خفه کنند، پرس تی وی با شعار «صدای بی‌صدایان» به عرصه آمد تا روایتگر رنج مردم فلسطین، بحرین، یمن، عراق، افغانستان و بسیاری دیگر از مردمان جهان باشد. شاید بهترین راه برای قضاوت در مورد میزان موفقیت این شبکه، حجم مخالفت‌ها با آن از سوی آمریکا، بریتانیا و ممالک وابسته به آنها باشد.

از همان آغاز با ملقب ساختن این شبکه به «رسانه‌ حکومتی» بودن تلاش کردند از اثرگذاری آن میان مردم دنیا بکاهند. هر چند نمی‌توان انکار کرد که پرس تی وی (طبق قانون) رسانه‌ای است که از بودجه‌ دولتی ارتزاق می‌کند اما همین رسانه تلاش کرده با نگاهی منصفانه به اوضاع داخلی ایران، دید حرفه‌ای خود را به رخ حریفان بکشاند. نگاه منتقدانه برنامه ایران امروز به وضعیت سیاسی و اقتصادی داخلی تمجید بسیاری از ناقدان منصف را به همراه داشته است. این برنامه تلاش کرده در طول انتخابات‌های مختلف جانب انصاف را رعایت کرده و با تمامی طرف‌ها گفتگو کند.

یکی از رسالت های سنگینی که این برنامه در طول این سال ها به عهده داشته مبارزه با تبلیغات ایران‌هراسانه‌ رسانه‌های غرب علیه کشورمان بوده است. به خاطر بیاوریم که رسانه‌ دولتی انگلستان یعنی بی‌بی‌سی فارسی حتی با مصاحبه با عبدالمالک ریگی تلاش کرد او را یک آزادیخواه جلوه دهد و این برنامه ایران امروز بود که پیش و پس از دستگیری موفقیت آمیز وی توانست طی مصاحبه با آن تروریست معدوم و کار رسانه‌ای جذاب، روی مزورانه بی بی سی را به مردم نشان دهد.

این برنامه تنها برنامه‌ پرس‌تی‌وی است که اختصاصاً اوضاع ایران را تحلیل می کند. تا کنون بیش از ۷۵۰ اپیزود به صورت هفتگی از شبکه پرس‌تی‌وی پخش شده و توانسته مسائل گوناگون کشور، از لوایح بودجه گرفته تا وضعیت برجام و از مدیریت شهری گرفته تا آخرین دستاوردهای علوم مختلف در کشور را پوشش دهد. در ایران امروز سعی کرده‎‌ایم با نگاه منتقدانه سراغ موضوعات گوناگون برویم تا بتوانیم بینندگانی را که صدها شبکه‌ دیگر برای تماشا دارند را پای پرس‌تی‌وی بنشانیم.

رویکرد جدید پرس‌تی‌وی به شبکه‌های اجتماعی باعث شده برآوردی واقعی از نیازهای بینندگان در سطح جهان داشته باشیم و در شیوه برنامه‌سازی خود تجدید نظر کنیم. توجه به بینندگان شبکه‌های اجتماعی ما را به سمت ساخت برنامه‌های کوتاه با اطلاعات مکفی و گرافیک متحرک برده است. درک به موقع مدیران از این وضع یکی دیگر از موفقیت‌های شبکه بوده است.

به طور کلی رسانه‌های تصویری از پرهزینه‌ترین مشاغل جهان هستند. معاونت برونمرزی تا کنون در کنار مردم و سایر سازمان‌ها، مشکلات مالی را تحمل کرده است. اما دولت باید به این نکته ظریف توجه داشته باشد که این معاونت در خط مقدم مبارزه با جبهه قدرتمند زر و زور و تزویر در سطح جهان است و همانطور که ملت در طول هشت سال دفاع مقدس از سرزمین ایران پشت رزمندان را خالی نکرد، نباید گذاشت در تامین مالی این رسانه پرقدرت خللی ایجاد شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.