سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

جزئیات برگزاری نمایشگاهی با حضور ۱۰ گالری

رویداد «تیر آرت»

سینماپرس: نشست خبری نخستین رویداد هنری «تیر آرت» روز گذشته چهارم تیرماه با حضور عوامل این رویداد در مجتمع آوا سنتر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری نخستین رویداد «تیر آرت» روز دوشنبه ۴ تیرماه در مجتمع آوا سنتر برگزار شد. در این نشست هرمز همتیان بنیانگذار «تیر آرت» و مدیر گالری دستان، مریم مجد مدیر «تیر آرت» و یکی از مدیران گالری اثر، رزیتا شرف جهان مدیر گالری طراحان آزاد، حمیدرضا پژمان مدیر بنیاد پژمان و حامد سلطانی مدیر آواسنتر حضور داشتند.

هرمز همتیان در ابتدای این نشست درباره شکل‌گیری «تیر آرت» گفت: ما گالری‌داران یک خانواده هستیم که در کنار هم و برای معرفی اثر هنری کار می‌کنیم اما این خانواده به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گرفت و انسجامی در آن حس نمی‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم برای جلوتر بردن هنر معاصر چند گالری را در کنار یکدیگر جمع کنیم. البته نمونه قدیمی و موفق این کار رویداد «هفت نگاه» است و ما هم فکر کردیم اگر در کنار هم جمع شویم فرصت خوبی برای گالری‌ها و مخاطبان به وجود می‌آید تا صحنه بزرگتری را برای هنر ایران به وجود آوریم.

مریم مجد نیز درباره نحوه انتخاب ۱۰ گالری شرکت کننده در این رویداد گفت: تعداد گالری‌های خوب در شهر تهران زیاد است اما بضاعت اجرایی ما در سال اول زیاد نبود. برای انتخاب گالری‌ها به تجربه قبلی این گالری‌ها در شرکت در برنامه‌های مشابه نگاهی داشتیم و سعی کردیم گالری‌هایی را انتخاب کنیم که تجربه چنین کاری را داشتند چون فرصتی برای آزمون و خطا نداشتیم. در کنار گالری‌های حاضر در این رویداد از حضور ۲ بنیاد پژمان و لاجوردی هم بهره گرفتیم زیرا قصد ما این بود که از تمام نهادهای مربوط به هنر معاصر استفاده کنیم.

رزیتا شرف جهان نیز در ادامه نشست بیان کرد: تنها رویدادی که مشابه آرت‌فر و با عنوان اکسپو در ایران رخ داد مربوط به ۲۰ سال پیش است و امیدوار بودیم که آن کار ادامه پیدا کند اما ناکام ماند. «تیر آرت» ابعاد کوچکی دارد اما معیارهای آن خیلی دقیق و حرفه‌ای است و می‌تواند الگویی برای برگزاری آرت‌فر باشد.

حامد سلطانی درباره فعالیت‌های هنری در آواسنتر گفت: با توجه به بستر تجاری که در آواسنتر وجود دارد سعی داریم از امکانات آن در حمایت از موسسات و گروه‌های مستقل هنری استفاده کنیم. در این راستا پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم و تلاش ما این بود که به سمت اتفاقاتی برویم که جریان‌ساز هستند. با توجه به شناختی که از برگزارکنندگان «تیر آرت» داشتیم اولین برنامه خود را به این رویداد اختصاص دادیم و در آینده نیز برنامه‌های دیگری خواهیم داشت.

حمیدرضا پژمان درباره بخش نشست‌های هنری «تیر آرت» که توسط بنیاد پژمان برگزار می‌شود عنوان کرد: این الگو در تمام جهان تثبیت شده است و همه آرت‌فرها باید یک بخش آموزشی هم داشته باشند. در این پلت فرم‌ها افرادی که در هنر معاصر و سایر شاخه‌ها تجربه دارند اطلاعات خود را در اختیار دیگران می‌گذارند. در این نشست‌ها بر موضوع مجموعه‌داری تاکید داریم و مجموعه‌دارهای مهمی به صورت حضوری یا مجازی در جلسات حضور دارند تا برای مخاطب آشکار کنند کار یک مجموعه‌دار چیست.

پژمان ادامه داد: در این برنامه‌ها موضوعاتی مانند اینکه لزوم جمع کردن مجموعه چیست، تفاوت جمع کردن آثار برای موزه و مجموعه شخصی چیست، مجموعه باید خصوصی باشد یا به نمایش عموم درآید و ... مطرح می‌شود و مهمانان ویژه‌ای داریم که تجارب خود را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند.

مریم مجد درباره نحوه انتخاب هنرمندان توسط گالری‌ها و آثار به نمایش درآمده گفت: از هر گالری خواستیم که حداکثر ۷ هنرمند را معرفی کنند، مگر اینکه پروژه‌ای کیوریت شده باشد که تعداد بیشتری هنرمند در آن بگنجند. تنها گالری که به صورت پروژه‌ای در این رویداد شرکت کرد گالری دستان بود. تمرکز ما روی هنر معاصر ایران است و بیشتر گالری‌هایی که شرکت کرده‌اند آثار هنرمندان جوان را نمایش می‌دهند و آثار به نمایش درآمده شامل عکس، مجسمه، نقاشی و چیدمان هستند.

همتیان درباره اینکه چرا این رویداد نام آرت‌فر را ندارد، گفت: در ابتدای کار نمی‌دانستیم که تا چه اندازه می‌توانیم این رویداد را استاندارد برگزار کنیم به همین دلیل خواستیم که ابعاد محدودی داشته باشد. یک آرت‌فر ابعاد بزرگتری دارد و باید امکاناتی فراهم شود تا تمام گالری‌های متقاضی بتوانند در آن شرکت کنند. همچنین برنامه‌های جانبی آرت‌فرها نیز باید بیشتر باشد. ما باید جواب اعتمادی که گالری‌ها به ما داشتند را بدهیم بنابراین تعداد محدودی گالری انتخاب شدند تا در حد توانایی خودمان این رویداد را برگزار کنیم. امیدواریم در سال های آینده این رویداد به آرت‌فر تبدیل شود.

مریم مجد درباره اسپانسرهای برنامه گفت: وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در زمینه فرهنگی بسیار فعال است و شناخت زیادی از هنر دارد. زمانی که متوجه شد قصد داریم چنین رویدادی را برگزار کنیم به ما پیشنهاد کرد برای دعوت از مهمانان فرانسوی و کمک به هزینه‌های آنها اقدام کند. بقیه اسپانسرها نیز در زمینه فعالیت تخصصی خود با ما همکاری می‌کنند.

رزیتا شرف جهان درباره نحوه تامین هزینه آرت فرها گفت: فلسفه آرت فر این است که فرصتی فراهم شود تا با جمع شدن گالری‌ها در یک فضا، امکانی برای مخاطب فراهم شود که آثار هنری یک سال اخیر را در یک محل ببیند. به خصوص برای کسانی که در شهرهای دیگر یا خارج از کشور زندگی می‌کنند فرصت مغتنمی است که بتوانند همه کارها را یک جا بببیند و خریداری کنند. اگرچه مشکل رفت و آمد باعث می‌شود وجه بین‌المللی «تیر آرت» کمرنگ شود اما در وجه منطقه‌ای و ارتباط تهران با شهرهای دیگر می‌تواند خیلی موثر باشد. هر چند که ظاهر آرت فر یک بازار خرید و فروش است اما جنبه مثبت آن این است که با کارکرد یک ساله گالری‌های فعال آشنا می‌شوید.

مریم مجد درباره کیفیت آثار نمایش داده شده، گفت: این نخستین رویداد «تیر آرت» است و باید خودش را برای مخاطبان اثبات می‌کرد. ما هیچ دخالتی در موضوع و رویکرد گالری‌ها نداشتیم اما برای ارتقای سطح کیفی «تیر آرت» در سال‌های آینده مثل همه آرت فرها یک هیات انتخاب تشکیل می‌دهیم و گالری‌های متقاضی باید پروپوزالی ارایه دهند که بر اساس آن در آرت فر پذیرفته شوند.

حامد سلطانی هم با اشاره به اینکه در فضاهای تجاری معمولا رویدادهای هنری سطح پایینی دارند، افزود: به دلیل جایگاهی که آواسنتر از نظر معماری و ... دارد رویکرد هنری خاصی برای آن تعریف شده و قرار است طبقه ۸ آن به رویدادهای هنری اختصاص پیدا کند. قصد ما آوردن هنر به میان جامعه است و تاکید ما حمایت از هنرهایی مانند چیدمان، دیجیتال آرت و هنر محیطی است که معمولا خریدار ندارند. در طبقات مختلف مجتمع مکان‌هایی را خواهیم داشت که هنرهای مختلف مانند موسیقی و تئاتر در آن قابل اجرا هستند.

همتیان با اشاره به اینکه قصد ما استانداردسازی نیست، متذکر شد: گالری‌های شرکت کننده در این رویداد نیازی به تعریف استاندارد ندارند چون خودشان خیلی قوی و فعال هستند. قطعا در کار ما کم و کاستی وجود دارد اما مهم‌ترین بخش «تیر آرت» مربوط به گالری‌ها است که حضور خوبی دارند. به رغم تمام تلاشی که تیم اجرایی «تیر آرت» داشتند یک قسمت مهم که مورد نظر ما بود امکان اجرا پیدا نکرد و آن ایجاد بخشی با ساختار موزه‌ای و کیوریت شده بود.

مریم مجد نیز درباره تاثیر «تیر آرت» در پر کردن حفره‌های موجود در هنر ایران تصریح کرد: نمی‌توان تنها با یک فعالیت، تمام کمبودها را جبران کرد. در تمام این سال ها گالری‌های قدیمی مثل طراحان آزاد، اثر، اعتماد و ... جور تمام نهادهای هنری را کشیدند و حتی در کنار نمایش آثار از نظر انتشار و تولید محصولات فرهنگی نیز فعال بودند بنابراین ما از همه موقعیت ها استفاده می‌کنیم تا در بالاترین حد بتوانیم نیازهای فرهنگی را رفع کنیم اما نیازمند به کیوریتورهای بیشتر، منتقدان و روزنامه نگاران متخصص و عوامل متعددی هستیم که مجموع آنها بتواند هنر ایران را ارتقا دهد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد می‌توانند روزهای سه‌شنبه ۵ تیر و پنجشنبه ۷ تیر از ساعت ۱۴ تا ۲۰، جمعه ۸ تیر ساعت ۱۱ تا ۲۰ و شنبه ۹ تیر ساعت ۱۴ تا ۲۱ به مجتمع آواسنتر در خیابان اقدسیه‌ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.