دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

نمایش «۳۳ سال بعد هور دورق» در شبکه مستند

مستند «۳۳ سال بعد هور دورق»

سینماپرس: تازه ترین قسمت مجموعه مستند «خاطرات روستا» که از شبکه مستند روی آنتن می رود، امشب(۴ تیر) به پخش مستند «۳۳ سال بعد هور دورق» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد ورهرام اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، فرهاد ورهرام درباره قسمت جدید مجموعه «خاطرات روستا» گفت: سال ۶۲ ساخت فیلمی درباره «تالاب شادگان» با نام قدیمی «هور دورق» به تهیه کنندگی اصغر توسلی در شبکه دو تصویب شد. سوژه اصلی این فیلم را مرتضی پورصمدی پیشنهاد داد که در زمان جنگ با این منطقه برخورد کرده بود.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: موضوع را با عباس گروسی محقق و ایرانشناس شناخته شده کشور مطرح کردم و با هم برای تحقیق و پژوهش درباره تالاب، شهر، بازار و تالاب نشینان شادگان به این منطقه سفر کردیم. این تحقیقات تبدیل شد به فیلم ««تالاب شادگان هور دورق» که سال ۶۳ جایزه بهترین فیلم مستند را از جشنواره فیلم فجر گرفت. پس از آن دیگر تالاب شادگان را رها نکردم به این منطقه سر می زدم در پروژه «یاد و یادگار» از تصاویرش استفاده کردم و در فیلم «سیاهان» خودم هم نگاه کوتاهی به این منطقه داشتم تا اینکه طرح «خاطرات روستا» در شبکه مستند تصویب شد و دوباره به این منطقه برگشتم.

وی افزود: در سفر آخرم به تالاب شادگان دیدم که دیگر اثری از منطقه ای که ما از آن فیلم ساختیم  و عکس گرفتیم نیست. شادگان به طور کلی عوض شده و از نظر زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد؛ رودخانه جراحی‌ در طول سال خشک و نیمه خشک است، بازار قدیمی اش هم که به نظرم از مهمترین بازارهای قدیمی ایران بود و من اسمش را «ونیز» گذاشته بودم به طور کلی از بین رفته است و از قایق هایی که در این منطقه رفت و آمد می کردند هم خبری نیست و آن شکل از قایق سازی هم تقریبا متروک شده است بنابراین تصمیم گرفتم برگردم و درباره تالاب شایگان و شرایط فعلی اش فیلم بسازم.   

ورهرام تصریح کرد: «۳۳ سال بعد هور دورق» بر اساس مونوگرافی مفصلی که سال ۶۲ در تالاب شادگان انجام دادم، ساخته شده است البته در این مستند از تصاویر فیلم «تالاب شادگان هور دورق» و عکس ها و تصاویر سفرهای متعددم به این منطقه هم استفاده کردم.   

وی در پایان با بیان اینکه این فیلم پر از تصاویری است که ما را به گذشته تالاب شادگان می برد، عنوان کرد: فیلمبرداری «۳۳ سال بعد، هور دورق» حدود یک هفته طول کشید، دوباره از شهر و بازار تصویر گرفتیم و دوباره با مجاهد، کاظم و تعداد دیگری از شخصیت هایی که در مستند «تالاب شادگان، هور دورق» بودند، گفت و گو کردیم.

«خاطرات روستا» محصول شبکه مستند سیما دوشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن سه‌شنبه ها ساعت ۹ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.