شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در روسیه چه گذشت؟

اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: ارکسترهای دولتی ایران برای اولین بار و همزمان با بازی های جام جهانی در روسیه به اجرا می پردازند. در همین رابطه اولین برنامه این کنسرت ها قبل از بازی ایران و مراکش در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در کشور روسیه، در شهر سن‌پترزبورگ و سالن آکادمیک فلارمونیک شب گذشته (پنجشنبه ۲۴ خرداد) روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی پرداخت.  

حمایت از اجرای ارکسترها در روسیه

در ابتدای این برنامه مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: برای من افتخار بسیار بزرگی است که امشب این افتخار نصیبم شد تا در بین شما مخاطبان و هنرمندان ارزنده کشورمان باشم. بنابراین به سهم خودم به همه شما مخاطبان که از اقصی نقاط جهان به این کنسرت آمدید خوش آمد می گویم. به هنرمندان عزیز ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری استاد فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی نیز خوش آمد و خیر مقدم بگویم که به این تالار آمدند.

وی بابیان این که گروهی که شما امروز شاهد اجرای برنامه از آنها هستید به اندازه کافی معروف هستند و نیازی به توضیح من نیست که دارای چه ارزش های بزرگی هستند، گفت: به هر صورت ما امشب قرار است از اجرای منتخب ارکسترها در این تالار با تمام وجود حمایت و فردا در بازی تیم ملی فوتبال ایران با مراکش همراه آنان باشیم.

سنایی در پایان گفت: من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه از همگی دست اندرکاران برگزاری این برنامه ها از جمله کنسرواتوار چایکوفسکی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار فیلارمونی سن پترزبورگ که چنین برنامه هایی را تدارک دیدند قدردانی می کنم.

قند پارسی هدیه آورده ایم

علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در ادامه روی صحنه آمد و طی سخنانی گفت: سلام من را از سرزمین شیرین‌زبانان جمهوری اسلامی ایران پذیرا باشید. شما می دانید ما در ایران شاعری به نام حافظ داریم که وقتی هنر ایرانی را به سرزمین های دیگر معرفی می کرد ایران را به قند پارسی تشبیه می کرد و ما امروز برای مردم سن پترزبورگ و هر مخاطبی که به مناسبت جام جهانی به این شهر آمده قند پارسی هدیه آورده ایم.

وی با بیان اینکه قند پارسی سوغات ایرانی ها برای تماشاگران جام جهانی است که در این روزهای شلوغ اتفاق افتاده است، گفت: اتفاقی که قرار است در ایام جام جهانی فوتبال روسیه در شهرهای مسکو و کازان نیز ادامه پیدا کند. این اتفاق مهم بر اساس تفاهم نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی منعقد شده و با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و تالار مجلل فیلارمونیک سن‌پترزبورگ به مرحله اجرا رسیده است.   من امیدوارم این قند شیرین هدیه ای به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران کشورمان برای مقدمه یک بازی زیبا مقابل تیم مراکش باشد.

اجرای آثار کلاسیک آهنگسازان ایرانی

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم قبل از اجرای بخش دوم کنسرت خطاب به مخاطبان روسی حاضر در سالن گفت: لازم می‌دانم برد پرگل تیم ملی فوتبال روسیه را که همزمان روز ملی این کشور بود به شما تبریک بگویم و البته آرزو کنم که دیدار فینال جام جهانی بین تیم های ملی فوتبال ایران و روسیه باشد.

در ادامه ارکستر قطعاتی از آهنگسازان ایرانی از جمله احمد پژمان، حشمت سنجری و حسین دهلوی را در حوزه موسیقی سمفونیک جهانی اجرا کرد.

 در کنار این آثار قطعاتی از موسیقی‌دانان روسیه ای هم در این کنسرت ها از جمله چایکوفسکی اجرا شدند که به نوعی برای نشان دادن توانایی هنرمندان ایرانی در اجرای قطعات مختلف برنامه ریزی شده بود.  

همچنین اجرای دو قطعه ملی میهنی و سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال روسیه به خوانندگی سالار عقیلی و اجرای دو قطعه بی کلام بخش دیگری از این کنسرت بود.  

دومین اجرای ارکستر ۲۷ خرداد در روسیه در شهر مسکو برگزار خواهد شد.  

در حاشیه کنسرت

- به رغم همزمانی اجرای ارکستر سمفونیک با افتتاحیه جام جهانی و بازی روسیه در اولین بازی این رویداد، تمامی صندلی‌های سالن آکادمیک فلارمونیک سن‌پترزبورگ پر شده بود.  

- اغلب مخاطبان حاضر در این کنسرت را شهروندان روس تشکیل می‌دادند و به نظر می‌رسید بخش مورد علاقه این مخاطبان در این کنسرت، خوانندگی سالار عقیلی بود. به طوری که وقتی عقیلی برای بار دوم روی صحنه رفت تا قطعه «یازده ستاره» را اجرا کند، بسیاری از این مخاطبان به فیلمبرداری از اجرا پرداختند.

- پرچم‌های کوچک ایران در دستان مخاطبان در سالن دیده می‌شد و بسیاری از مخاطبان ایرانی حاضر در اجرا با لباس‌های تیم ملی فوتبال در کنسرت حاضر شدند تا این اجرا فضایی کاملا فوتبالی پیدا کند.  

- شوخی شهرداد روحانی درباره حضور ایران و روسیه در فینال جام جهانی فوتبال با واکنش تماشاگران مواجه شد و تا لحظاتی او را همراه با لبخند تشویق کردند.  

- پس از اجرای قطعه «یازده ستاره» توسط سالار عقیلی، مخاطبان ایرانی فریاد «ایران ایران» سر داده و پرچم‌های کوچکشان را تکان می‌دادند؛ مخاطبان روسی نیز تحت تأثیر فضای سالن با مخاطبان ایرانی همراهی می‌کردند.

* خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.