یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

افتتاح نمایشگاه «نگاه آبی» در باغ نگارستان

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین المللی عکاسی نگاه آبی

سینماپرس: نمایشگاه «نگاه آبی» شامل ۱۲۰ عکس از ۸۲ عکاس حول دغدغه‌های زیست‌محیطی و حضور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه عکس‌های منتخب دومین جشنواره «نگاه آبی» ظهر امروز (یکشنبه ۲۰ خرداد) در باغ نگارستان افتتاح شد.

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این مراسم گفت: جشنواره‌های مردمی مورد علاقه‌ام است و علاوه بر کمک‌های خودم تلاش می‌کنم کمیسیون فرهنگی را هم برای همراهی مجاب کنم و جشنواره «نگاه آبی» هم از جمله آنهاست.

وی افزود: یک بحران محیط زیستی را در کشور شاهد هستیم که جشنواره «نگاه آبی» نگاهی هنری به آن دارد اما برای ما جنبه امنیتی پیدا کرده است. البته دیدگاه هنری می‌تواند زندگی مردم و بحران‌های زیست‌محیطی را تحت تأثیر مثبت و در مسیر بهبود قرار دهد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: فارغ از سطح تحصیلات، افراد مختلف با دیدن تصاویر فاجعه‌آمیز از طبیعت متأثر می‌شوند.

سیاوش ابراز امیدواری کرد: سال به سال بر غنای جشنواره «نگاه آبی» افزوده شود و با «سمن‌»‌های دیگر فعال در حوزه محیط زیست پیوند بخورد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: ما در این کمیسیون همواره جوانان و اقدامات فرهنگی آنها را ارج می‌نهیم و کمک می‌کنیم بتوانند چنین جشنواره‌هایی را برگزار کنند.

پیش از این مراسم، نشستی با حضور محمدعلی زارع مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، ‌ امین مختاری دبیر هنری و مسعود مکاری دبیر جشنواره برگزار و توضیحاتی پیرامون جشنواره ارائه شد.

زارع در ابتدای این نشست با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تهران، گفت: دانشجویان کانون هنر و زیست‌بوم دانشگاه، جشنواره نگاه آبی را برگزار می‌کنند و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از اولویت‌های این جشنواره است.

وی با اشاره به پدیده‌های زیست محیطی از جمله کمبود آب، افزایش ریزگردها و ... اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد کشور را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، بنا بر این محافظت از آن نیاز به همراهی همه مردم دارد، در همین راستا در دانشگاه‌ها نیز به فرهنگ‌سازی می‌پردازیم.

به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، نخستین دوره جشنواره نگاه آبی با استقبال خوبی همراه بود و دومین دوره هم از این قاعده مستثنی نیست.

مختاری دبیر کانون زیست محیطی «دایره آبی» هم اظهار داشت: این کانون فعالیت‌های زیست محیطی را در قالب هنری پیگیر است و مهمترین فعالیت آن همین جشنواره نگاه آبی است.

وی افزود: این کانون علاوه بر دانشگاه تهران، در دانشگاه‌های دیگر نظیر هنر، امیرکبیر و حتی اسپانیا راه‌اندازی شده است.

مختاری، معرفی و حمایت از پایان‌نامه‌های زیست‌محیطی را از دیگر فعالیت‌های کانون دایره آبی دانست.

* استقبال مخاطبان جشنواره از بخش عکس‌های موبایلی

مسعود مکاری دبیر جشنواره عکس نگاه آبی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: از اسفند ماه گذشته فراخوان دومین دوره جشنواره منتشر شد و پس از دریافت آثار، عکس‌های برگزیده امروز (۲۰ خرداد) به مدت ۱۰ روز در قالب نمایشگاهی در باغ نگارستان به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: ۶۱۲۰ اثر از مخاطبان دریافت شد که متشکل از ۲۵۱۱ عکس در بخش ملی، ۴۶۶ عکس در بخش بین‌المللی و ۳۱۴۳ عکس در بخش موبایلی است. از ۱۵۱ دانشگاه داخلی و ۵۳ دانشگاه خارجی اثر به جشنواره ارسال شده است. البته این جشنواره مختص دانشجویان نیست و همه می‌توانند مشارکت داشته باشند؛ کم سن‌ترین شرکت‌کننده این دوره ۶ سال دارد که در بخش موبایلی حضور داشته و مسن‌ترین شرکت‌کننده هم ۶۶ سال دارد که در بخش بین‌المللی اثر به جشنواره ارسال کرده‌ است.

دبیر جشنواره اظهار داشت: در نمایشگاه آثار منتخب، ۱۲۰ اثر از ۶۹ عکاس ایرانی و ۱۳ عکاس خارجی وجود دارد. فردا هم عکس‌هایی از ۲۵ عکاس شامل ۲۳ عکاس ایرانی و ۲ خارجی در اسپانیا به نمایش در می‌آید.  

مکاری درباره جوایز جشنواره اظهار داشت: در بخش موبایلی به ۳ برگزیده مبلغ یک میلیون تومان، در بخش حرفه‌ای ۳ جایزه ۱.۵ میلیونی و در بخش بین‌الملل جوایز ۱۰۰۰، ۵۰۰ و ۲۵۰ دلاری اهدا می‌شود.

در پایان این مراسم از دست‌اندرکاران این جشنواره تقدیر به عمل آمد. مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در این مراسم غایب بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.