جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶

ضرورت بازنگری در تئاتر دفاع مقدس

مسعود دلخواه

سینماپرس: مسعود دلخواه، مدرس و کارگردان تئاتر بر ضرورت بازنگری و خروج از قالب های تکراری و کلیشه ای در تئاتر دفاع مقدس تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، نمایش «دریادلان» به کارگردانی و طراحی امیرحسین شفیعی برای سومین سال پیاپی در حوض مرکزی پارک دانشجو میزبان مخاطبان نمایش‌های خیابانی و محیطی است. مسعود دلخواه کارگردان و مدرس تئاتر پس از تماشای این نمایش با ابراز این نکته که نمایش «دریادلان» یک نمایش مردمی است، گفت: در وهله نخست، نمایش تئاتری در فضای باز است که با داشتن جنبه‌های هنری موفق به جذب مخاطب می‌شود. در بحث محتوایی پیام کاملاً به مردم منتقل می‌شود، به خصوص مردمی که داستان شهدای غواص را شنیده بودند، تصاویر برای شان یادآوری می‌شد. نمایش نیز به مردم یادآور می‌شود که چه کسانی کی و کجا درگیر چه اتفاقی برای دفاع از کشورشان شده‌اند، از این لحاظ نیز نمایش مردمی است.

وی «دریادلان» را اثری تکراری و کلیشه ای ندانست و آن را رویه مدرنی از تئاتر دفاع‌مقدس است.

کارگردان «بیگانه» با بیان آنکه به سبب فعالیت‌هایش با تئاتر دفاع‌مقدس همواره در تماس بوده است، گفت: همیشه می‌گفتم تئاتر و آثار دفاع‌مقدس نیاز به بازنگری دارد و باید از حالت کلیشه‌ای خود خارج شود. همه هنرمندان حرفه‌ای می‌گفتند و «دریادلان» یکی از آن نمونه‌هایی است که ما درباره‌اش سال‌ها می‌گفتیم. باید کمی از آن قالب‌های تکراری و قابل‌پیش‌بینی خارج شویم.

دلخواه معتقد است چنین آثاری در زمینه تئاتر دفاع مقدس باید تکثیر شود تا الگویی برای کارهایی که تلفیقی از هنر دفاع مقدس و یادآوری تاریخی است، باشد.

نمایش «دریادلان» که با موضوع شهدای غواص اجرا می شود تا پایان خرداد،‌ رأس ساعت ۲۱:۳۰ در پارک دانشجو میزبان مخاطبان هنر نمایش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.