یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

سازمان سینمایی و اصرار بر تصمیم های غلط!/۷

شهبازی: سینمای کلاسیک و داستان گوی ایران ورشکسته است/ بهتر است بودجه های اندک سینمایی را صرف زیرساخت ها و تولید آثار ارزشمند سینمایی کنیم

شاپور شهبازی*

سینماپرس: شاهپور شهبازی فیلمنامه نویس و منتقد سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: سینمای کلاسیک و داستان گوی ایران در ایران و جهان ورشکسته مطلق است و این واقعیتی است که ما باید با درایت و منطق آن را بپذیریم و با تدبیر راهکاری برای برون رفت از این بحران اندیشه کنیم.

مولف کتاب های «دیالکتیک چشم ها» و  «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای هنری ایران در دنیا شناخته شده است و طرفدارانی دارد اما بخش غالب سینما یعنی سینمای قصه گوی ما هرگز نه در ایران به صورت جدی دنبال کننده داشته و نه توانسته اندک جایگاهی در سینمای جهان پیدا کند. این اتفاق می تواند ۲ دلیل عمده داشته باشد یکی آنکه فیلمسازان ما ساختار سینما را به درستی نمی شناسند و دیگری آنکه مبجور هستند بر اساس خواسته های تهیه کنندگان و با اعمال ممیزی های فراوان فیلم ها را بسازند.

وی ادامه داد: تا زمانی که ما چاره اندیشی درستی برای رفع این ۲ معضل مهم و اساسی در سینمای کشور نداشته باشیم نمی توانیم انتظار آن را داشته باشیم که سینمای کلاسیک ایران در دنیا مطرح شود و بتواند به جایگاهی شایسته دست پیدا کند پس بهتر است جشنواره هایی مانند جشنواره جهانی فیلم فجر را تعطیل کنیم چرا که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر هیچ تأثیری در مطرح شدن سینمای ایران ندارد و نخواهد داشت.

این منتقد سینما تأکید کرد: متأسفانه سینمای ایران از منظرهای گوناگون سینمای فقیری است و با برگزاری مراسم های «شو» گونه نمی توان آن را از فقر نجات داد؛ فاکتورهای بسیار مهمی نیاز است تا در سینمای ایران به وجود آیند، دست در دست هم دهند تا بخشی از مشکلات سینما برطرف شوند.

شهبازی افزود: از سوی دیگر تهیه کننده سالاری و اعمال سلیقه تهیه کنندگان در سینما و میل به ثروت اندوزی بیشتر آن ها باعث شده تا با استفاده از لابی ها و پارتی بازی های متعدد کاری کنند تا هیچ فیلم خوبی در سینمای کشور تولید نشود که بتواند در عرصه جهانی حرف جدی برای گفتن داشته باشد از این رو بهتر است ما هم بودجه های اندک سینمایی مان را بیش از این هدر نکنیم و به جای برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره جهانی فیلم فجر این بودجه ها را صرف زیرساخت ها و تولید آثار ارزشمند سینمایی کنیم. این اتفاق قطعاً برای بین المللی شدن سینمای ایران بسیار بیشتر اهمیت خواهد داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.