شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵

حمایت کن از زنان قربانی آزار جنسی در صنعت سینما

جشنواره کن

سینماپرس: در دوره هفتاد و یکم جشنواره بین المللی فیلم کن برنامه هایی برای حمایت از زنان شاغل در صنعت سینما برگزار می شود که از جمله آنها امضای تعهدنامه ای از سوی این جشنواره درباره حقوق زنان می باشد.

به گزارش سینماپرس، در سال‌های گذشته هاروی وینشتاین یکی از پایه های ثابت جشنواره بین المللی فیلم کن بود. تهیه کننده ای که هر سال در سواحل جنوب فرانسه یک مهمانی پر زرق و برق با حضور بسیاری از ستاره های عالم سینما برگزار می‌کرد و برای یک شب، عملا بزرگ‌ترین جشنواره سینمای جهان را به حاشیه می‌برد. خیلی‌ها معتقدند تکلیف بسیاری از جوایز تا پایان سال، در همین مهمانی معروف وینشتاین مشخص می‌شد. اتفاقات سال گذشته و علنی شدن رسوایی اخلاقی هاروی وینشتاین باعث شد او امسال در جشنواره نباشد و حالا مسئولان برگزاری فستیوال، در اقدامی می‌خواهند با آسیب دیدگان تبعیض جنسیت در صنعت سینما اعلام همدردی کنند. طبق برنامه امروز، شنبه قرار است ۸۲ فیلمساز و بازیگر زن، پیش از اکران فیلم «دختران خورشید» ایوا هاسن روی فرش قرمز جشنواره کن حضور پیدا کنند. (این فیلم در مورد زنان کُردی است که علیه داعش اقدام می کنند.) عدد ۸۲ به این خاطر انتخاب شده که از ابتدای برگزاری نخستین فستیوال کن تا کنون این تعداد کارگردان زن توانسته اند در بخش مسابقه حاضر باشند. این اتفاق ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی رخ خواهد داد. قرار است در میانه راه، روی پله های محل برگزاری، همه بایستند و متن هایی به زبان فرانسه و انگلیسی به ترتیب توسط اکنس وردا و کیت بلانشیت خوانده شود.

همین طور در اقدامی نمادین قرار است روز دوشنبه تعهدنامه‌ای در این زمینه امضا شود که چندان جزئیات آن هنوز رسانه ای نشده است. گفتنی است در اقدام نمادین دیگری اعضای زن هیئت داوران شامل کیت بلانشیت، ایوا دوورنی و لیا سیدو چندی پیش به جای دیدن فیلم های بخش مسابقه، فیلم یک کارگردان زن کنیایی از بخش «نوعی نگاه» را تماشا کرده اند.

اکثر این اقدامات به همت کمپین «Time’s Up» برنامه ریزی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.