دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

تغییرات بارانداز کویر ایران در«خور بر کرانه کویر نمک»

مجموعه مستند «خاطرات روستا»

سینماپرس: مهدی باقری کارگردان مستند «خور بر کرانه کویر نمک» از مجموعه مستند «خاطرات روستا» که از امشب ۱۷ اردیبهشت ماه روی آنتن می رود، به بیان جزییاتی درباره ساخت آن پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «خاطرات روستا» امشب دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با پخش مستند «خور بر کرانه کویر نمک» به کارگردانی مهدی باقری و تهیه کنندگی فرهاد ورهرام روی آنتن می‌رود.

مهدی باقری مستندساز و کارگردان سینما در این زمینه گفت: سه قسمت از مجموعه مستند «خاطرات  روستا» را کارگردانی کردم؛ مجموعه ای که بر اساس تک‌نگاری های دهه ۴۰ و ۵۰ ساخته شده است. پس از بیش از ۴ دهه به همین مناطق برگشتیم تا تغییرات فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیایی منطقه را دوباره بررسی کنیم.

وی افزود: مستندی که امشب از شبکه مستند پخش خواهد شد «خور بر کرانه کویر نمک» نام دارد؛ منطقه‌ای در شمالی‌ترین بخش اصفهان و نزدیک به جندق و سمنان که از لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است چون از قرن‌ها پیش بارانداز کویر مرکزی ایران بوده و همه سفرها به این منطقه ختم می‌شده یا از این منطقه شروع می‌شده است.

باقری گفت: خور زادگاه یغما جندقی از شعرای غزلسرای سده سیزدهم ایران در عهد محمدشاه قاجار بوده و خطه‌ای شاعر خیز است که بیشتر مردمانش شاعر هستند که فیلم من نیز بر مبنای شکل‌گیری این منطقه و روحیه شاعرانه مردمانش بنا شده است.    

این مستندساز تصریح کرد: این منطقه پس از چند دهه ناگزیر تغییراتی داشته است اما مهم‌ترین این تغییرات شغلی است. این مردم درگذشته از راه کشاورزی، دام‌پروری و به‌ ویژه از خرما ارتزاق می‌کردند اما حالا بیشترشان کارمند هستند.

باقری درباره تغییرات فرهنگی این منطقه بیان کرد: هنوز اثری از صنایع‌دستی در این روستا وجود دارد، فرش نائین بافته می‌شود اما در کل این منطقه به منطقه‌ای خدماتی تبدیل‌شده و دیگر خودکفایی گذشته را ندارد.

این کارگردان با اشاره به مراحل تولید مستند «خور بر کرانه کویر نمک» گفت: با توجه به اینکه پژوهش کاملی از این منطقه در اختیار داشتیم، فیلمبرداری در یک مرحله و در ۱۰ روز انجام شد.

این مستند امشب ساعت ۲۱ پخش و فردا ساعت ۹ از شبکه مستند بازپخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.