یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

درگذشت کارگردان «دور دنیا در ۸۰ روز»

مایکل اندرسون

سینماپرس: «مایکل اندرسون» کارگردان بریتانیایی نامزد اسکار برای فیلم‌ «دور دنیا در هشتاد روز» در سن ۹۸ سالگی در کانادا درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، این کارگردان بریتانیایی حرفه سینمایی خود را پیش از رفتن به جنگ جهانی و به عنوان دستیار کارگردان در دهه ۱۹۴۰ میلادی آغاز کرد و پس از بازگشت از جنگ با یک کمپانی بریتانیایی قرارداد بست و برای آنها پنج فیلم سینمایی ساخت.

سومین فیلم او به نام «سدشکنان» در سال ۱۹۵۵ به سینماها آمد و به عنوان پرفروش‌ترین فیلم آن سال سینمای بریتانیا شناخته شد.

پس از کناره‌گیری «جان فارو» از ساخت فیلم «دور دنیا در ۸۰ روز» بر اساس رمان معروف نوشته «ژول ورن»، پیشنهاد ساخت این فیلم سینمایی به «مایکل اندرسون» داده شد.  

این فیلم در نهایت برنده ۵ جایزه اسکار شد و «اندرسون» نیز برای این فیلم نامزد اسکار کارگردانی شد. «دور دنیا در ۸۰ روز» دو جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و بازیگر مرد را نیز به خود اختصاص داد. در این فیلم «دیوید نیون»، «شرلی مک‌لین»، «کانتینفلاس»، «رابرت نیوتن»، «باستر کیتون» و «شارل بوآیه» بازی می‌کردند و این فیلم که با بودجه شش میلیون دلاری ساخته شده بود در نهایت به فروش ۴۲ میلیون دلار در سال ۱۹۵۶ دست یافت.

«مایکل اندرسون» در طول دوران فعالیت سینمایی خود با بازیگران نامداری همکاری کرد که از آن جمله می‌توان به «جیمز کاگنی»، «گری کوپر» و «چارلتون هستون» اشاره کرد. «مایکل ردگریو»، «الک گینس»، «پیتر آستینوف»، «ریچارد تاد» و «لاورنس اولیویر» نیز دیگر بازیگران فیلم‌های او بوده‌اند.

فیلم «فرار لوگان» ساخته «اندرسون» در سال ۱۹۷۶ یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های سال بود که در گیشه به فروش جهانی ۵۰ میلیون دلار دست یافت.

در این فیلم «مایکل یورک»، «جنی آگاتر»، «ریچارد جردن» و ... بازی می‌کنند و این فیلم درنهایت جایزه ویژه اسکار را برای جلوه‌های ویژه نوآورانه به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.