دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲

زندگی دختر تک تیرانداز کوبانی تئاتر شد

نمایش «مرد شده»

سینماپرس: کارگردان «مرد شده» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی اثری مستندگونه و دراماتیک از زندگی دختر تک تیرانداز کوبانی است درباره چگونگی نگارش این اثر نمایشی سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، آسو بهاری نویسنده و کارگردان نمایش «مرد شده» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «مرد شده» از ۱۶ فروردین اجرای عمومی خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: معتقدم هر هنرمندی باید اتفاقات و رخدادهای اطرافش را رصد کند و در میان آنها به دنبال عناصر دراماتیک بگردد. من نیز همیشه اتفاقات سیاسی و اجتماعی را مورد توجه قرار می دهم و از آنجایی که کرد زبان هم هستم رخدادهایی را که برای کردها به وجود می آید با جزئیات دنبال می کنم. زمانی هم که مناطق کوبانی و شنگال در محاصره داعش بود من اتفاقات را پیگیری می کردم و بر اساس اتفاقی مستند و واقعی که در کوبانی رخ داده بود متنی نمایشی را به نگارش درآوردم.

بهاری یادآور شد: منطقه کوبانی از سه طرف در خاک سوریه و از یک طرف در خاک ترکیه قرار دارد و به دلیل اختلاف هایی که سوریه و ترکیه با هم دارند از طرف دولت ترکیه مورد حمایت قرار نمی گیرد. در زمان اشغال کوبانی توسط داعش، مساله ای در میان داعشی ها باب شد که اگر هر مبارز داعشی با دست، خنجر و یا گلوله یک زن کشته شود مستقیما راهی جهنم می شود و همین مساله و شستشوی مغزی که داعشی ها داده شده اند و بر اساس آن تصور می کنند که همه شان به بهشت خواهند رفت، باعث شد که این خرافه به عنوان یک تاکتیک نظامی مورد توجه کوبانی ها قرار گیرد.

وی افزود: پیش از این زنان کوبانی در پشت جبهه ها کمک می کردند اما با پیچیدن این خبر زنان کوبانی هم اسلحه به دست گرفتند و حتی در موقعیتی که کوبانی ها در حال شکست بودند گردانی از زنان کوبانی جایگزین مردان شدند و به جنگ داعشی ها رفتند و باعث عقب نشینی داعشی ها شدند. در جنگ های شهری تک تیراندازها خیلی مورد توجه قرار دارند چون می توانند سوژه های در حال حرکت را از راه دور مورد هدف قرار دهند که در این جریان دختری به نام ریحانه که در دانشگاه حلب حقوق بشر می خواند به یک تک تیرانداز مشهور تبدیل شد.

بهاری درباره اطلاعاتی که از این دختر به دست آورده است، گفت: ریحانه در جریان جنگ از یک دختر دانشجوی معمولی به یک زن تک تیرانداز تبدیل شد و به دلیل اینکه پدرش شکارچی بود تیراندازی را به خوبی می دانست و در این میان توانست ۱۵۰ نفر از مهاجمان داعشی را برای دفاع از وطنش به هلاکت برساند. کارهای این دختر کرد توجه داعشی ها را به خود جلب کرد تا جایی که ابتدا یک میلیون دلار و بعدا ۲ میلیون دلار برای سرش جایزه گذاشتند. با وجودی که کوبانی آزاد شده است اما این دختر همچنان تحت تعقیب داعش قرار دارد.

وی درباره روایت هایی که از زندگی این دختر وجود دارد، عنوان کرد: ۲ روایت درباره زندگی ریحانه وجود دارد. اولین روایت اینکه او را با نام فرشته کوبانی می شناختند که توسط یک داعشی سرش بریده و عکس های این جنایت نیز در اینترنت پخش شد اما روایت دیگر که معتبرتر است او را زنده می داند در حالی که هنوز هیچ عکسی از وی منتشر نشده است و من از طریق ارتباطی که با یک فرد کوبانی در بحبوحه درگیری ها از طریق فضای مجازی برقرار کردم، متوجه شدم که به دلیل پنهان ماندن هویت ریحانه کسی در کوبانی از او سخنی به میان نمی آورد چون ریحانه به نماد مقاومت کوبانی تبدیل شده و همه در حفظ جانش تلاش می کنند.

این کارگردان با اشاره به چگونگی نگارش متن تصریح کرد: من بر اساس اطلاعاتی که از آن مرد کوبانی درباره زندگی ریحانه و مردم کوبانی گرفتم و همچنین با توجه به خبرهایی که از آنها در جهان مخابره شده بود نمایشنامه «مرد شده» را نوشتم و دغدغه ام این بود که گوشه ای از رنج شیرزنان کرد را به تصویر بکشم. این نمایشنامه یک مستندنگاری است که تبدیل به درام شده و این مساله را مد نظر قرار می دهد که در جنگ باید بمانیم و بجنگیم و یا فرار کنیم و جانمان را نجات دهیم.

بهاری در پایان صحبت هایش اضافه کرد: در این نمایش از ترکیب سینما و تئاتر با همراهی صداگذاری استفاده شده است چون معتقدم تلفیق کلوزآپ سینمایی، بخش های نمایشی و نفس تماشاگر پکیج کاملی از ارتباط و انتقال را به وجود می آورد که در جذب مخاطب موفق خواهد بود.

«مرد شده» که از ۱۶ فروردین اجرای عمومی خود را آغاز کرده، روایتی است مستند از زندگی ریحانه دختر تک تیرانداز کورد کوبانی که به فرشته کوبانی شهرت دارد و برای سرش جایزه ۲ میلیون دلاری تعیین شده بود. این اثر نمایشی تا ۱۴ اردیبهشت روی صحنه خواهد بود.

مجتبی فلاحی، نسیم میرزاده، بهزاد خلج و دٌنا تارفی بازیگران این نمایش هستند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.