یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

چرا خانه سینما هزینه هنگفتی را صرف برگزاری جشنواره جهانی فجر کرده است؟

هزینه‌های سؤال‌برانگیز خانه سینما

 هئیت مدیره خانه سینما

سینماپرس: جدولی با عنوان پرداخت‌های خانه سینما در سال ۹۶ در رسانه‌ها منتشر شده که برخی از مبالغ آن سؤال برانگیز به نظر می‌رسد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به اینکه پیش از این در برخی از رسانه‌ها ادعا شده بود که بودجه‌ای که در سال ۹۶ دراختیار خانه سینما قرار گرفته شده بوده، بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، هزینه‌های ثبت شده در پرداخت‌های این تشکیلات در سال گذشته محل ابهام و پرسش است.
طبق جدول هزینه‌های «خانه سینما»، ۸۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای نوزدهمین دوره جشن سینما هزینه شده است. با توجه به اینکه این جشن، شهریور گذشته و طی یک شب آن هم با صندلی‌هایی که اغلبشان خالی بودند برگزار شد، جای سؤال است که این هزینه هنگفت صرف چه مسائلی شده است؟
طبق این جدول همچنین اعلام شده که خانه سینما ۱۷۱ میلیون تومان برای جشن کتاب سینما هزینه کرده است. با توجه به اینکه این مراسم هم طی یک شب و در ابعادی بسیار محدود برگزار شد، هزینه ثبت شده برای آن کمی نامتعارف به نظر می‌رسد!
در جدول مذکور، رقم ۴۳۰ میلیون تومان به عنوان حق‌الزحمه مدیران و کارکنان قراردادی ذکر شده است. اینکه در این جدول، حق الزحمه مدیران در کنار کارکنان قراردادی قرار گرفته سؤال‌برانگیز است، چون مشخص نیست از این مبلغ چه میزان به مدیران تعلق گرفته و چه مقداری به کارکنان. ضمن اینکه یک ردیف هزینه ۳۴۷ میلیون تومانی هم به عنوان حقوق و مزایای کارکنان رسمی ثبت شده است.
در این جدول، هزینه حق‌الجلسات مدیران بیش از ۲۰ میلیون تومان و هزینه حق الجلسات داوری بیش از ۳۴۶ میلیون تومان ثبت شده است.
در این جدول همچنین رقم ۵۴۲ میلیون تومان به عنوان خدمات صنفی ثبت شده است. «خدمات صنفی» هم یک اصطلاح مبهم است و باید توضیح داده شود که معنای آن چیست و این مبلغ هنگفت دقیقا صرف چه اموری شده است؟
اما مهم‌ترین پرسش درباره این هزینه‌ها، مبلغ پنج میلیارد و ۸۰۰ هزار تومانی است که با عنوان «جشنواره جهانی» ثبت شده است. با توجه به اینکه مدیریت جشنواره فجر بر عهده سازمان سینمایی وزارت ارشاد است، جای سؤال است که چرا خانه سینما چنین هزینه هنگفتی را از محل بودجه‌ای که باید صرف حمایت صنفی از سینماگران شود را به یک جشنواره متفرقه پرداخته است؟
گفتنی است، برخی از رسانه‌ها مدعی ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای هزینه‌های خانه سینما شده‌اند که احتمالا بخشی از این موضوع، به هنگفت بودن مبالغ مذکور بر می‌گردد.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.