دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش دوم

حذف رانت دولتی و عدم اعمال سلیقه های شخصی در سینما و سپردن کار به دست افراد کاردان؛ خواسته اصلی سینماگران از مدیران سینمای کشور

هدایت-آب پرور-امیرسلیمانی-شهیدی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۷ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند حذف رانت دولتی و عدم اعمال سلیقه های شخصی که طی سال های اخیر در سینما بیداد می کند می تواند موجبات رشد سینمای کشور را فراهم آورد؛ این افراد همچنین تأکید کردند بهتر است در سینما کار به دست افراد کاردان سپرده شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛   آقایان: حسن هدایت، مسعود آب پرور، سعید امیرسلیمانی و یدالله شهیدی جزو افرادی بودند که در بخش دوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

**********************************************

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه خانه از پای بست ویران است اظهار داشت: مشکلات در سینمای ایران بی حساب شده است ما همواره با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم اما چه کسی به حرف ها و فریادهای ما گوش می کند؟ آیا اصلاً گوش شنوایی برای شنیدن حرف ها و دردهای ما وجود دارد؟ به عقیده بنده مهمترین اتفاقی که امروزه سینمای ایران به آن احتیاج دارد این است که دولت دست از سر سینما بردارد. سینما قیم نمی خواهد. این مسأله ثابت شده است که تا زمانی که سیستم دولتی همه جا تصدی گری دارد هیچ کاری به خوبی پیش نمی رود و به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر وضعیت به مراتب بدتر از جاهای دیگر است.

وی ادامه داد: اگر دخالت های بی جای دولت نباشد رانت و اعمال سلیقه از سینمای ایران برداشته می شود و به خودی خود بخش اعظمی از مشکلات ما حل می شود. ما امروزه مشکلات عدیده ای در سینمای ایران داریم که مهمترین آن ها مسائل معیشتی و بیکاری هستند اما مسئولان هیچ توجهی به این مشکلات نداشته و ندارند و گویا اصلاً برایشان اهمیتی ندارد که ما با این همه مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم. من آرزو می کنم همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان سایه تصدی گری دولت از سر سینمای ایران برداشته شود و اختیار سینما به دست خود سینماگران بیفتد تا بتوانیم کمی به آسوگی نفس بکشیم.

مسعود آب پرور دیگر کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: سینما باید به سمت صنعتی شدن برود و اگر سینما در کشور ما به معنای واقعی کلمه و نه در شعار! صنعتی شود ما می تواند آسیب هایش به حداقل ممکن برسد. صنعتی شدن سینما نیازهای خاص خود را دارد که مدیران سینمایی بیش از دیگران به آن نیازها واقف هستند اما هیچ عملکرد مثبتی در جهت حرکت به سوی این اقدام اساسی برنمی دارند و امیدوارم که ما در سال جدید بتوانیم شاهد صنعتی شدن سینمای ایران باشیم.

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور در این باره اظهار داشت: توقع من از مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور در سال جدید این است که کار را به دست کاردان بسپارند و مدیران خود را از میان دوستان و آشنایان شان انتخاب نکنند. سینمای ایران باید به دست افراد متخصص و متبحر اداره شود اما متأسفانه مدتی است که ما شاهد حضور افراد متخصص در سینمای ایران نیستیم و به همین علت همه چیز در سینمای کشورمان به صورت سلیقه ای پیش می رود که این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

یدالله شهیدی تهیه کننده سینما نیز در جملاتی کوتاه گفت: وقتی مدیران سینمایی هیچ یک از خواسته ها و نیازهای ما را پاسخ نمی دهند وقتی هیچ یک از انتظارات ما برآورده نمی شود چه توقع و خواسته ای می توانیم از آن ها در سال جدید داشته باشیم؟ من شخصاً دیگر ترجیح می دهم ساکت در گوشه ای بنشینم و به اتفاقات ناراحت کننده ای که در سینمای کشور رخ می دهد خیره شوم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.