یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

سینماپرس و یک گزارش خواندنی/ بخش اول

تلخ و شیرین های زندگی سینماگران در سال ۹۶/ مشکلات اقتصادی، گرانی، تورم و خلف وعده دولتمردان تلخ ترین اتفاقات سال

یوسفیان-فرجاد-عزیزی-مقدس-اسماعیل خانی-امینی خواه-پیردوست-شیرازی-شوقی-کیانفر-چراغی پور

سینماپرس: همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی در سال ۹۶ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ با ۱۱ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۶ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از مشکلات شدید اقتصادی، گرانی، تورم و رکود شدید اقتصادی در جامعه و همینطور خلف وعده دولتمردان در رابطه با بهبود اوضاع کشور و بیماری ها و بیکاری های فراوان در سطح جامعه به عنوان تلخ ترین وقایع سال یاد کردند؛ جالب توجه اینکه اکثریت هنرمندان با بیان اینکه لحظه شیرینی را در سال ۹۶ شاهد نبودند آرزود کردند که در سال ۹۷ وقایع شیرین بر وقایع تلخ و دردناک غلبه کند.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با داوود یوسفیان، مارال فرجاد، دکتر محمود عزیزی، نادر مقدس، آزاده اسماعیل خانی، مهدی امینی خواه، سعید پیردوست، مهری شیرازی، عباس شوقی، صدیقه کیانفر و سیاوش چراغی پور در ذیل مطلب نقل شده است.

داوود یوسفیان تدوین گر پیشکسوت سینما نیز با تأکید بر اینکه هیچ چیز روشنی در جامعه وجود ندارد اظهار داشت: زمانی که همه چیز ما رنگ سیاهی به خود گرفته و کام همه مردم تلخ است چگونه می توانیم از شیرینی ها حرف بزنیم؟ متأسفانه ابعاد فساد در جامعه و مسئولان بسیار بالا رفته؛ مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و نان خالی هم در سفره های شان پیدا نمی شود؛ آقای رئیس جمهور مرتباً در رسانه ها از تورم تک رقمی صحبت می کند اما ما هیچ نشانی از بهبود وضعیت اقتصادی در جامعه مشاهده نمی کنیم و مشخص است که همه این حرف ها دروغ است!

وی تأکید کرد: متأسفانه وضعیت سینماگران هم بهتر از عموم افراد جامعه نیست؛ بیش از ۹۰ درصد اهالی سینما در صنوف و رشته های مختلف بدبخت و بیچاره و بیمار و بیکار شده اند و حتی بیمه هم ندارند. این ها همه درد و مصیبت است. نسل جوان ما هیچ امیدی به آینده ندارد و همه ما در بیکاری به سر می بریم و مصیبت زده هستیم و مسئولان هم اصولاً بدبختی های سرشار جامعه را نمی بینند و گویا اصلاً درد و گرفتاری های مردم برایشان خالی از هرگونه اهمیتی شده است. من نمی دانم تا کی این وضعیت ادامه پیدا می کند اما آروزمند شادی و روشنی در زندگی مردم و اهالی سینما هستم که به راستی داشتن شادی و روشنی در کشوری مثل ایران حق همه مردم است.

مارال فرجاد بازیگر سینما و تلویزیون اما با یک اظهار نظر متفاوت نسبت به سایر هنرمندان در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: قطعاً تلخی و شیرینی در کنار هم معنا پیدا می کنند ما نمی توانیم کلاً همه چیز را روشن یا تاریک ببینیم؛ سال ۹۶ هم برای خود خوبی ها و بدی های زیادی داشت.

وی تأکید کرد: بنده معتقدم نباید ناشکری کرد. ما همه باید به لطف و رحمت بیکران پروردگار امیدوار باشیم. درست است که فارغ از مسائل سیاسی، ما در سطح عمومی کشور و جامعه شاهد اتفاقات دردآور و ناراحت کننده بسیاری بودیم اما تلخ ترین اتفاق برای من سانحه نفتکش سانچی بود و طی ماه های اخیر هم کشتار بی رحمانه حیوانات و بی توجهی به محیط زیست و حیات وحش حالم را بسیار بد کرد که امیدوارم مسئولان برای این اتفاقات تلخ و ناراحت کننده تدبیری فوری و جدی اندیشه کنند. اما در کل باید بگویم من از سال ۹۶ راضی بودم و اتفاقات شخصی زیبایی هم در این سال برایم افتاد.

محممود عزیزی بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور و عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشکده هنرهای نمایشی نیز گفت: متأسفانه ناراحتی و تلخی جامعه را فرا گرفته است؛ من آرزو می کنم دولتمردان ما توانایی آن را داشته باشند که دیگر مانند گذشته فقط شعار ندهند و دل مردم را بیهوده و الکی به یک سری وعده های پوچ و تو خالی خوش نکنند؛ متأسفانه دیگر گوش های ما از شنیدن شعارهای زیبا اما عملی نشدن همگی آن ها به درد آمده و دیگر توانایی شنیدن شعارهای زیبا از سوی دولتمردان را نداریم و امیدواریم که مسئولان کشور به جای حرف زدن و وعده دادن های بیهوده کمی عمل گرا باشند و تلاش کنند تا وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا کند که البته بعید می دانم چنین کنند!

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات عدیده اقتصادی، حوادث طبیعی و غیرطبیعی فراوان در تمام ماه های سال ۹۶ دل همه ملت ایران را به درد آورد که از جمله آن ها می توان به زلزله کرمانشاه، آتش سوزی نفتکش سانچی و... اشاره کرد. متأسفانه وضعیت به گونه ای شده که هر ۳۶۵ روز سال ایرانی ها توأم با تلخی و یأس شده است.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اما با این همه بلا و ناراحتی و اندوه امیدوارم مردم کشورمان همچنان پایبند به سنت ها و آداب و رسوم نیکو باشند و ما بتوانیم همچون سال های گذشته در ایام نوروز به دید و بازدید اقوام و دوستان و آشنایان برویم و به ضرب و زور خوردن شیرینی کام خودمان را شیرین کنیم و به این هم کار نداشته باشیم که پول این شیرینی ها از کجا آمده است!

نادر مقدس کارگردان سینما با بیان اینکه برای ما که فرصتی برای فیلمسازی مان وجود ندارد همه چیز تلخ است اظهار داشت: قطعاً شیرینی ها برای کسانی است که مرتب فیلمسازی می کنند و مشغول به کار و فعالیت هستند چرا که برای کسانی که عشق به کارشان و عشق به سینما دارند خانه نشینی و بیکاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.

آزاده اسماعیل خانی بازیگر و فرزنده زنده یاد جمشید اسماعیل خانی و گوهر خیراندیش نیز در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: متأسفانه در سال ۹۶ هیچ لحظه شیرینی وجود نداشت؛ بنده نه در عرصه فرهنگی و هنری کشور و نه در سطح عمومی جامعه شاهد هیچ گونه اتفاق شیرین و دل انگیزی نبودم و متأسفانه هرچه بود تلخی و غم و ناراحتی و اندوه بود.

وی ادامه داد: امیدوارم سال ۹۷ حداقل چهره بهتری از خود نشان دهد و کمی از بار ناراحتی ها و اندوه ها و غم ها بکاهد و همه مردم ایران و هنرمندان خوب کشورمان بتوانند در شادکامی لحظات شیرینی را سپری کنند.

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: برای من حضور در چند پروژه موفق خاطرات شیرین سال ۹۶ را رقم زد؛ سریال تلویزیونی «ستاره های عاشقی»، فیلم سینمایی «اینجا کجاست؟» و فیلم سینمایی «حفره» همگی جزو کارهای خوبی بود که من در سال ۹۶ انجام دادم. اصولاً حضور در پروژه هایی که همه عوامل آن یکرنگ و همراه و همدل باشند حال انسان را خوب می کند و من هم بسیار خوشحالم که شانس حضور در این پروژه ها را داشتم اما از سوی دیگر در سال ۹۶ کارهایی را انجام دادم که توان زیادی از من گرفت اما با موفقیت هم روبرو نشد و هیچ بازدهی نداشت که یکی از آن ها تئاتری به نام «کابوس تلخ آدم» بود که به دلایل زیاد از جمله عدم بودجه ریزی مناسب و نمایشنامه صحیح و برنامه ریزی صحیح و تبلیغات بسیار نامناسب و... شکست خورد.

سعید پیردوست بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: من به جرأت می توانم تأکید کنم که هیچ شیرینی در سال ۹۶ وجود نداشت؛ ما در سطح عمومی جامعه مرتباً شاهد اتفاقات تلخ و ناگواری بودیم که دل ها همگی مان را به درد آورد؛ از سانحه سقوط هواپیما گرفته تا آتش گرفتن نفتکش ایرانی و زلزله و... اصلاً نگذاشت مردم برای ثانیه ای خوش و شاد زندگی کنند و جامعه متأسفانه در بهت و یأس و اندوه به سر برده و می برد.

بازیگر سریال های تلویزیونی «شب های برره» و «پاورچین» تأکید کرد: از سوی دیگر سال ۹۶ برای جامعه هنری کشور هم سالی تلخ و توأمان با یأس بود. ما هنرمندان بسیار خوبی را در سال ۹۶ از دست دادیم که جای خالی شان همیشه و تا ابد در اذهان همه باقی خواهد ماند. همین چند وقت قبل هم متأسفانه خبر درگذشت یک بازیگر قدیمی سینما که ورزشکار هم بود و در فیلم های «سرب»، «تیغ و ابریشم» و... کار کرده بود را شنیدم که سال ها در کانادا زندگی می کرد و از دوستان بسیار خوب بنده بود و این خبر هم برایم بسیار تلخ و دردناک بود که چرا یک هنرمند باید در سکوت خبری کامل دار فانی را وداع گوید و هیچ کس نسبت به این اتفاق واکنشی از خود نشان ندهد.

مهری شیرازی طراح چهره پردازی پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ شخصاً هیج خبر خوشی نشنیدم و هیچ شیرینی را احساس نکردم اظهار داشت: متأسفانه هجوم متعدد اتفاقات ناگوار و اخبار تلخ آنقدر زیاد بود که جای شیرینی و خوشی برای ما وجود نداشت؛ خبرها و اتفاقات همه بد، تلخ و بسیار تأثیربرانگیز بودند؛ همانطور که می دانید اخبار بد همیشه روی قشر هنرمند که روحیه بسیار حساس تر و لطیف تری دارند بیش از سایرین تأثیر می گذارد و متأسفانه به همین علت جامعه هنری کشور در سال ۹۶ مرتباً در بهت و یأس و اندوه به سر می برد.

طراح چهره پردازی فیلم های «گشت ارشاد» و «سن پترزبورگ» تأکید کرد: امیدوارم پروردگار عالم یاری کند و ما بتوانیم در سال ۹۷ شاهد اخبار خوش و شیرین در سطح عمومی کشور و جامعه باشیم و یا اینکه حداقل میزان اخبار غم انگیز به حداقل برسد که متأسفانه فکر نمی کنم چنین شود!؛ دعای من در پای سفره هفت سین این است که خداوند به مردمان این سرزمین و به ویژه جوانان آن توجه و عنایت ویژه ای داشته باشد و به همه ما رحم کند و همه بتوانیم عاقبت به خیر شویم.

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه میدانی سینما نیز با اظهارنظری متفاوت در پاسخ به این سوأل گفت: تلخ ترین اتفاقی که بنده شخصاً در سال ۹۶ شاهد آن بودم لابی گری و باندبازی در خانه سینما بود!؛ متأسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی از دست اندرکاران خانه سینما با ادابازی های عجیب مشغول آن هستند تا ادا دربیاورند و خودشان را همانند آکادمی اسکار کنند در صورتی که کارشان هیچ ربطی به اسکار ندارد.

وی ادامه داد: یک هیأت ۴۵ نفره ای در خانه سینما تشکیل شده و آن ها دارند برای جشن سینمای ایران تصمیم گیری می کنند و با دیدگاه های غلط و نادرست شان می خواهند جایزه بهترین جلوه های ویژه میدانی را از میان جوایز حذف کنند و هیچ کسی هم جلودار این تصمیمات نابخردانه و نادرست آن ها نیست. آن ها در واقع می خواهند همه جوایز را میان خودشان تقسیم کنند و نقش فعالان و زحمتکشان واقعی سینما را نادیده بگیرند و این اتفاقی بسیار منزجرکننده و دردآور است.

صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و گوینده رادیو نیز به خبرنگار سینماپرس گفت: متأسفانه بنده شخصاً شاهد هیچ نوع شیرینی در سال ۹۶ نبودم؛ نه در زندگی شخصی ام نه در محیط کار و نه در محیط زندگی و جامعه هیچ شیرینی ندیدم. متأسفانه خود بنده که مدت ها است دردهای شدید استخوانی کل بدنم را فراگرفته و توأم با بیچارگی زندگی ام را می گذرانم و متأسفانه در میان اطرافیانم نیز دردهای عجیب و غریب و بیماری های نادر و غم و گرفتاری و بی پولی و مرگ و میر و تلخی زیاد شده است.

وی تأکید کرد: درگذشت هنرمندان ما و کوچ غریبانه آن ها طی ۲-۳ سال اخیر به شدت فزونی گرفته و ما شاهد مرگ و میر بسیاری از بهترین هنرمندان این مرز و بوم هستیم که همه این ها اتفاقات دردآور و تلخ و ناراحت کننده ای است. من هرگاه خبر درگذشت هریک از همکارانم در سینما، تلویزیون و یا رادیو را می شنوم بسیار متأثر می شوم چرا که آن ها را جزئی از خانواده خود می دانم و با آن ها سال های سال زندگی کرده و خاطره دارم. از صمیم قلب از پروردگار مهربان خواهانم که بلاها و دردها و مصیبت ها را از سر مردم شریف ایران و جامعه هنری کم کند و ما بتوانیم در سال ۹۷ اندک امیدی به زندگی پیدا کنیم.

سیاوش چراغی پور بازیگر سینما و تلویزیون کشور در پاسخ به این سوأل اظهار داشت: شیرین ترین اتفاق برای من موفقیت های دخترم خورشید چراغی پور بود که به تازگی کار بازیگری را شروع کرده و برای بازی در فیلم کوتاه «به وقت نهار» توانست ۳ جایزه بهترین بازیگری زن را از ۲ جشنواره داخلی و یک جشنواره خارجی که در آمریکا برگزار شد کسب کند. من بسیار خوشحالم که فرزندم پا به عرصه هنر و بازیگری گذاشته و با اولین فعالیت هایش بسیار موفق بوده است.

بازیگر فیلم سینمایی «ماهی و گربه» در رابطه با تلخ ترین اتفاقات سال ۹۶ اظهار داشت: از دست دادن هنرمندان مطرح و بنام کشور در عرصه های مختلف از موسیقی گرفته تا سینما و نمایش و... برای من بسیار تلخ بود؛ متأسفانه ما در سال ۹۶ هنرمندان بسیار ارزشمندی را از دست دادیم که هیچ جایگزینی ندارند و همگی شان جزو بهترین ها و مفاخر این کشور بودند.

لازم به ذکر است در بخش دوم این گزارش که به زودی منتشر خواهد شد هنرمندانی همچون: منوچهر والی زاده، شهرام عبدلی، عباس غزالی، نوید فرح مرزی، مهرداد صدیقیان، میرطاهر مظلومی، رسول نجفیان، کوروش تهامی، مهوش وقاری، مریم بوبانی و مریم سعادت از تلخی ها و شیرینی های سال ۹۶ با سینماپرس سخن گفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.