سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

ناگفته‌های "شریعتمداری" از جریان‌شناسی نیروهای سیاسی قبل از انقلاب / انقلاب اسلامی نتیجه کدام مبارزات بود؟

حسین شریعتمداری - برنامه جهان آرا

سینماپرس: شب گذشته برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با حضور مدیر مسئول روزنامه کیهان و درباره جریان شناسی نیروهای سیاسی قبل از انقلاب، از شبکه افق پخش شد.

به گزارش سینماپرس، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «ناگفته‌های حسین شریعتمداری از جریان‌شناسی نیروهای سیاسی قبل از انقلاب» دوشنبه شب ۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ روی آنتن این شبکه رفت.

با قرار گرفتن در روزهای دهه فجر، عوامل برنامه جهان‌آرا بر آن شدند تا با دعوت از یکی از چهره‌های نام‌آشنای عرصه مطبوعات و انقلاب ناگفته‌هایی راجع به بررسی جریان‌شناسی نیروهای سیاسی قبل از انقلاب را از زبان وی جویا شوند.

حسین شریعتمداری روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه کیهان مهمان و وحید یامین‌پور مجری کارشناس این برنامه بود.

شریعتمداری در پاسخ به این سئوال که «انقلاب اسلامی نتیجه کدام مبارزات بود؟ » گفت: انقلاب اسلامی برخاسته از خروش مردم بود. البته جریان‌های همسو با انقلاب اسلامی مثل فداییان اسلام و مؤتلفه هم روشنگری می‌کردند. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی از آنجا شروع شد که امام مردم را به اسلامی خواندند که در اعتقادات مردم ریشه داشت، اما هنوز به عرصه اجتماعی نیامده بود. مردم با انقلاب اسلامی گمشده‌ تاریخی‌شان را پیدا کردند، به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری از انقلاب اسلامی تعبیر به بعثت دوم کردند.

وی افزود: اگر مردم به صحنه انقلاب نمی‌آمدند، با وجود گروه‌ها و جریانات مخالف رژیم پهلوی هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و انقلابی به وقوع نمی‌پیوست و در ادامه به بیان خاطره‌ای از یکی از بازجوهای ساواک پرداخت که در بهمن سال ۱۳۵۴ وقتی پنج شش نفر از زندانیان را از انفرادی ساواک به زندان عمومی منتقل می‌کردند و من هم جزو آنها بودم، رسولی سربازجو مرا از صف بیرون کشید و چشم‌هایم را باز کرد و به چشم‌هایم نگاه کرد و گفت همه یعنی امریکا، شوروی و اروپا با ما هستند، فقط خمینی مانده است که به‌زودی می‌بینی کارش تمام است و دیدیم که برعکسش شد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به خاطره‌ای در خصوص وقایع بعد از ۱۷ شهریور بیان کرد: در زندان بیانیه‌ای از طرف زندانیان سیاسی مسلمان در حمایت از رهبری امام و قتل عام مردم مظلوم تهران دادیم. مارکسیست‌های زندان با ایراد به دو مورد بیانیه را امضا نکردند، یکی اینکه رهبری امام را قبول نداشتند و دیگر اینکه گفتند ما مسلمان نیستیم. منافقین حاضر در زندان هم همان ایراد اول مارکسیست‌ها را گرفتند و تأکید کردند اگر مورد اول را تصحیح کنید و به خاطر اتحاد با مارکسیست‌ها کلمه اسلام را هم بردارید امضا می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما قبول نکردیم و گفتیم کل حرف ما همین دو ایرادی است که شما گرفتید.

این روزنامه‌نگار در خصوص حذف نهضت آزادی‌ها از صحنه سیاست کشور پس از انقلاب ضمن بیان اینکه امام بعدها فرمودند من بازرگان را انتخاب نکردم و دیگران انتخاب کردند، به نامه امام به محتشمی‌پور اشاره کرد و گفت: در آن نامه امام نهضت آزادی را به‌شدت طرد و تصریح کردند اگر مملکت در اختیار آنها بود کشور را به امریکایی‌ها می‌فروختند و تحویل می‌دادند.

وی تأکید کرد: نکته مهم اینجاست با وجود انکار نهضت آزادی‌ها که آن نامه به دست‌خط امام نیست، چندین شاهد وجود داشت که امام اصرار داشتند برخلاف روال همیشگی خودشان این نامه را مرقوم فرمایند.

شریعتمداری در خصوص مواضع نهضت آزادی‌ها مطرح کرد: آنها در دوران جنگ علناً در مقابل نظام و جنگ موضع گرفتند و جزوه «پایان عادلانه جنگ بی‌پایان» آنها تا حدودی این نگاهشان را نشان می‌دهد. آنها با وجودی که اهل نماز و... بودند، اما از اسلام اصیل و ناب فاصله داشتند و در واقع خوانش امام از اسلام را قبول نداشتند.

وی در ادامه یادآور شد: وقتی اعضای دولت موقت استعفا دادند فکر نمی‌کردند استعفایشان پذیرفته شود، اما امام بلافاصله استعفای آنها را پذیرفتند.

این روزنامه‌نگار به کوتاهی‌هایی در شناساندن خط اصیل انقلاب اسلامی به نسل‌های بعدی کشور اشاره کرد و توضیح داد: این روزها عمده مسائل مطرح شده ناشی از مقایسه ناقص است که با استناد به سندهای موجود به‌خوبی می‌توان به این شبهات و شایعه‌ها پاسخ داد.

وی در باره حزب توده گفت: کلیت این حزب مارکسیست و وابسته به شوروی بود و سران آن پس از انقلاب صراحتاً مطرح کردند اردوگاه اصلی سوسیالیسم شوروی است و باید کشور را به آن سمت برد. ضمن اینکه سران حزب توده مزدور شوروی بودند و با کا. گ.ب ارتباط داشتند و از آنجا مدیریت می‌شدند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: فرموده امام «نه شرقی، نه غربی» برای حزب توده که خود را صاحب امتیاز مبارزه با امپریالیسم می‌دانست گران تمام شد.

وی علت نفوذ حزب توده را در سطوح بالای نظام سابقه طولانی اعضای آن در مخفی‌کاری و کار تشکیلاتی و سازمانی و مبارزات دانست.

شریعتمداری ضمن معرفی ویژگی‌ها و توانایی‌های احسان طبری در باره وی گفت: علت بازگشت احسان طبری به اسلام وجود حضرت امام و عملکرد ایشان بود و در واقع حضرت امام او را نجات داد. احسان طبری رسماً ملحد و مارکسیست بود، اما دچار تحول بنیادین شد و روزی خودش به من اذعان ‌کرد که احساس می‌کنم گمراه بودم.

وی در باره ابراز ارادت احسان طبری به امام شرح داد: طبری می‌گفت امامِ شما گوی سبقت داعیه‌داری ما در مبارزه با امپریالیسم را از ما ربود و عملاً ضدیتش را با امپریالیسم شرق و غرب نشان داد. ما در این عرصه رفوزه شدیم. افول ما در این عرصه از وقتی شروع شد که مشی ابرقدرتی را در پیش گرفتیم.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: با نفی مارکسیست توسط احسان طبری یکی از پنج تئوریسین بزرگ در آکادمی علوم شوروی هم غربی‌ها و امریکایی‌ها عصبانی شدند و در پی ترور وی بودند و هم شرقی‌ها و کا. گ.ب.

وی در باره سعید شاهسوندی تبیین کرد: او همراه منافقین در عملیات مرصاد بود و وقتی از او پرسیدم با چه جرئتی به کشوری آمدید که هشت سال است مقابل کل دنیا ایستاده است، گفت من هم همین سئوال را دارم و اذعان کرد وقتی سر ستون ما در جاده طی عملیات مرصاد ضربه خورد دریافتم کار تمام شده است و من گول مسعود رجوی را خورده‌ام.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.