دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

یادداشت تهیه کننده «رجال پهلوی» در پاسخ به انتقادات

مهدی مطهر

سینماپرس: مهدی مطهر رئیس خانه مستند انقلاب اسلامی نوشت: «توصیه من این است که دوستان موافق و مخالف مجموعه مستند رجال پهلوی، آن را به صورت کامل ببینند و نقد های خود را بر اساس این نسخه ارائه دهند نه نسخه هایی که در جشنواره حقیقت بود.»

به گزارش سینماپرس، در روزهای گذشته مستندهای هویدا و اشرف به روی آنتن رسانه ملی رفته است. مستند علَم نیز از سلسله مستندهای رجال پهلوی نیز این شب ها مهمان شبکه مستند است.

مهدی مطهر رئیس خانه مستند انقلاب اسلامی و تهیه‌کننده مجموعه مستند رجال پهلوی در پاسخ به انتقادهایی که این روزها دریافت کرده، یادداشتی نوشته است.


 

متن کامل یادداشت مهدی مطهر را بخوانید:

این روزها مجموعه مستند رجال پهلوی با محوریت زندگی هویدا اشرف و علم در شبکه مستند در حال پخش است. بسیاری از دوستان با نوع نگاه و تحلیل فیلم موافق بودند و بعضی از دوستان دلسوز نسبت به این مجموعه انتقادهایی داشتند.

توصیه من این است که دوستان موافق و مخالف مجموعه مستند رجال پهلوی، آن را به صورت کامل و از تلویزیون ببینند و نقد های خود را بر اساس این نسخه ارائه دهند نه نسخه هایی که در جشنواره حقیقت بود و نه از روی مصاحبه عوامل! البته چیزی که باعث تعجب ما شد نقد مجموعه علَم بود که هنوز هیچ جایی در اکران خصوصی و نه پخشی داشته است.

بدون شک دیدن نسخه کامل هویدای ۴ قسمتی، اشرف ۳ قسمتی و برای اولین بار علم ۴ قسمتی میتواند بسیاری از ابهامات را رفع کند. نکته مهمی که ما از کنار هم قرار دادن این سه شخصیت به آن رسیدیم این است که اشرف، علم و هویدا خود را چاکران و فداییان شاه مخلوع میدانستند و همه چیز را از خودشان گرفته تا منافع مردم ایران وقف محمدرضا کرده بودند.

شاه اما در کوران مبارزات مردم برای حفظ بقای حکمت منحوسش این شخصیت ها را سپر خود کرد و یکی یکی آن ها را جلو انداخت تا سیبل شوند. گویی که اعتراضات مردم به خاطر عملکرد این افراد دربار است نه ضعف و فساد شدید شخص محمدرضا.

این درست است که علم وابسته انگلیس بود و نفع بسیاری از خام فروشی و ارزان فروشی نفت می برد. درست است که حتی خاندان پهلوی به خاطرفساد اخلاقی و مالی شدید اشرف از مواجه مستقیم با او پرهیز می کردند ویا هویدا برای رد گم کنی رشوه معملاتی که انجام میداد همه به حساب برادرش واریز می شد. ما دقیق میدانیم که این سه شخصیت چه خیانت هایی به مردم و کشور کرده اند. اما نکته مهم در کنار این اخبار و تحلیل ها این است که شاه برای تطهیر خودش هویدا را که ۱۳ سال چاکرانه به او خدمت کرده بود را به زندان انداخت. اشرف را که همزادش بود در شهریور ۵۷ به حضور نپذیرفت و به زبانی تبعیدش کرد و علم را که محرم اندرونی شاه بود و اداره دربار برعهده داشت چنان طرد کرد که بعد از مرگش در هیچ یک از مجالس ترحیمش حتی شرکت نکرد.

اما شاه نمیدانست که مردم نه رجال و دربار را بلکه هر چه بوی طاغوت و شاهنشاهی بدهد نمی خواهند. ما در این مجموعه تلاش کردیم که مطالبات مردم و خیانت های پهلوی دوم را به صورت شفاف به نمایش بگذاریم. بعضی از دوستان به نظر میرسد بدون کامل دیدن این مجموعه دست به نقد غیر منصفانه برده اند و در جاهایی زبان به دشنام گشوده اند.

ما خطی که در روایت شفاف تاریخ شروع کرده ایم را ادامه خواهیم داد تا حقیقت ناب انقلاب شکوهمند اسلامی را به مردم شریف ایران نشان دهیم چرا که اشتباه در روایت تاریخ می تواند مردم را به نظام و انقلاب بی اعتماد کرده و بین این دو شکاف عمیقی ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.