شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

حاشیه های روز اول جشنواره کمرنگ شده فیلم فجر؛

وعده هایی که عملی نشد!/ از قطعی اینترنت و آنتن دهی نامناسب موبایل تا ابراز پشیمانی یک فیلمساز از حضور در جشنواره و اعتراض فیلمساز دیگر به شرایط نامناسب سالن!

حاشیه های روز اول جشنواره

سینماپرس: روز اول سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برخلاف وعده های مکرر مسئولان برای در اختیار گذاشتن امکانات مناسب برای اهالی رسانه؛ قطعی اینترنت، آنتن دهی ضعیف موبایل، نامناسب بودن صدای سالن برگزاری نشست خبری، مسأله کمبود پارکینگ، عدم تهویه مناسب سالن ها و... از جمله مواردی بود که شرایط پوشش دهی این رویداد را برای عکاسان و خبرنگاران سخت کرده بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز نمایش فیلم های جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها مشکلات متعدد بسیاری برای خبرنگاران، منتقدان و عکاسان وجود داشت که تا پایان روز اول این مشکلات حل نشده و به همین علت تعداد کثیری از منتقدان، اهالی رسانه و عکاسان از شرایط نامناسب پردیس سینمایی ملت گلایه کردند.

عدم تحویل به موقع کارت های اصحاب رسانه و منتقدان باعث شده بود تا در ساعات اولیه صبح تعداد زیادی از افراد فاقد کارت به روابط عمومی جشنواره مراجعه کرده و پیگیر چرایی عدم دریافت کارت های شان باشند! اما مسئولان جشنواره پاسخ درستی برای این افراد نداشتند و این اتفاق عصبانیت تعدادی از منتقدان و خبرنگاران را در پی داشت. از سوی دیگر تعدادی از کارت های صادرشده نیز با مشکل عدم ثبت بارکد همراه بود و همین نکته باعث شده بود تا تعدادی از فعالان رسانه ای برای ورود به سالن های سینما، ورود به پارکینگ، دریافت سهیمه غذایی و... دچار مشکل شوند.

نکته قابل تأمل این بود که اغلب اهالی رسانه از خود سوأل می کردند چرا این گونه کارهای ساده از پس مسئولان برگزارکننده این رویداد برنیامده و حتی در روز اول برگزاری این رویداد هیچ امکان مناسبی برای فعالیت شان فراهم نشده است.

از سوی دیگر برخلاف وعده های مسئولان برگزارکننده جشنواره در نشست خبری مبنی بر پوشش دهی مناسب اینترنت و موبایل در سینمای رسانه ها متأسفانه وضعیت بسیار وخیمی برای آنتن دهی اینترنت و موبایل در پردیس سینمایی ملت حاکم بود و این اتفاق اعتراض گسترده اهالی رسانه را در پی داشت.

جالب آنکه این اتفاقات پیش از زمان برگزاری جشنواره توسط تعداد کثیری از چهره های مطرح و شناخته شده حوزه خبر، نقد و رسانه پیش بینی شده بود و این افراد با تشکیل یک کمپین و نگارش یک نامه سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان عدم برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت و بازگرداندن این رویداد به «برج میلاد» شده بودند.

اما وضعیت سالن نشست خبری و وضعیت نامناسب آن خود داستانی دیگر بود؛ عدم کیفیت مناسب صدای سالن و عدم در نظرگرفتن مکان مناسب برای حضور عکاسان و برخورد نامناسب مسئول مدیریت سالن با افراد باعث شده بود تا اوضاع نامناسبی در زمان برگزاری نشست ها حاکم شود.

علاوه بر این ها عدم تهویه هوای مناسب سالن های نمایش و لابی های پردیس سینمایی ملت باعث شده بود تا احساس خفگی و گرمازدگی شدیدی برای تعدادی از اهالی رسانه به وجود آید و همین اتفاق باعث شد تا بسیاری از افراد عطای دیدن فیلم ها را به لقایش ببخشند و این مکان نامناسب را بدون تماشای فیلم ها ترک کنند.

از سوی دیگر وضعیت بغرنج ترافیک در ضلع شرقی اتوبان نیایش و نبش دانشکده پرستاری و داروسازی که محل پارکینگ برخی از منتقدان و اهالی رسانه بود باعث شد تا بسیاری از افراد بسیار دیر به پردیس سینمایی ملت برسند و همین اتفاق اعتراضات شدید آن ها را در پی داشت. بسیاری از منتقدان مسئولان برگزارکننده این رویداد را افرادی بی تدبیر خطاب می کردند که بنا به سلایق شخصی شان مکان مناسبی همچون برج میلاد را به پردیس سینمایی ملت با امکانات اندک و نامناسب اش ترجیح داده اند. وضعیت برای افرادی که کارت پارکینگ در پردیس سینمایی ملت را داشتند نیز بهتر از دیگران نبود و بازرسی های مکرر کارت ها توسط تیم اجرایی و تشریفات برای ورود اتوموبیل ها به این مکان وقت بسیاری افراد را به هدر داده و از سوی دیگر برای بسیاری افراد جای پارک برای اتوموبیل شان پیدا نشد به نحوی که یکی از منتقدان مطرح و برجسته سینما مجبور شده بود با هزینه شخصی و با کارت عضویت خود اتوموبیلش را در باشگاه انقلاب پارک کرده و پیاده به پردیس سینمایی ملت بیاید جالب آنکه همین منتقد هنوز کارتش نیز آماده نشده بود!

تأخیر در زمان نمایش فیلم ها و عدم برنامه ریزی مناسب نیز یکی دیگر از اتفاقات اولین روز از برگزاری جشنواره سی و ششم بود به نحوی که همه فیلم ها با تأخیر به نمایش درآمدند.

حضور برخی از اهالی رسانه و منتقدان سینما با همسر و فرزندان شان که هیچ ارتباطی با سینما و رسانه نداشتند در سینمای رسانه نیز باعث بهت و حیرت شد!؛ معلوم نیست مسئولان جشنواره که سخت گیری های فراوانی برای حضور افراد در این سالن داشتند چطور و چگونه و چرا به این افراد کارت داده بودند! افرادی که شاید در عمرشان سابقه نگارش یک نقد یا خبر هم به چشم نخورد!

اما اعتراض منیژه حکمت به مسئولان جشنواره برای فروش بلیت در سینماهای مردمی نیز جنجالی جدی در جشنواره به وجود آورد؛ حکمت در نشست خبری فیلمش ابراز داشت: «فکر می‌کنم سناریوی این جشنواره از قبل نوشته شده، متاسفانه همه بلیت‌های سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زده‌ام به ارگان‌ها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است. جایزه مردمی نوش جان کسانی که چنین سناریویی برای جشنواره نوشتند. باید بگویم این فیلمنامه‌ای که از قبل نوشته شده خوب دارد پیش می‌رود. من همین جا اعلام می‌کنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنم و به خاطر این حضورم می‌گویم غلط کردم که به این جشنواره آمدم.»

اما اعتراض ابراهیم حاتمی کیا در یکی از سینماهای مشهد نسبت به وضعیت بد سالن و عدم توجه مسئولان سالن به کسانی که در حین پخش فیلم مشغول فیلمبرداری هستند باعث شد تا پخش این فیلم در این سینما نیمه تمام بماند و فیلمی از اعتراض حاتمی کیا به سرعت در فضای مجازی منتشر شود.

نظرات

  • كاربر ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۱۳:۰۹
    0 1
    البته اين مطلب بيشترش بخاطر عناد سياسي شما با دولته ولي درمورد كاستي هاي ملت موافقم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.