شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

نگاهی به تناقض های یک جشنواره؛

از ادعای صرفه جویی در هزینه ها تا واقعیت های پنهان هزینه کردها/ به چه قیمتی جشنواره فیلم فجر یخ زده است؟

شورای سیاستگذاری فجر

سینماپرس: علیرغم آنچه مسئولان برگزارکننده سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ماه ها قبل ادعا می کردند که قرار است در این دوره از جشنواره هزینه ها کاهش چشمگیری پیدا کند اینک شاهد تناقضات آشکاری در سخنان و رفتار متولیان این رویداد هستیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس چند روز پیش ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری ایسکانیوز اعلام کرده بود: «مسئولان برج میلاد حاضر بودند که امسال به صورت رایگان میزبان جشنواره فیلم فجر باشند!» با این اوصاف مشخص نیست که چرا در سال «اقتصاد مقاومتی» مسئولان برگزارکننده جشنواره ترجیح داده اند تا به جای استفاده رایگان از برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره بابت جداسازی سینماگران و اهالی رسانه هزینه های اجاره باغ کتاب تهران و پردیس سینمایی ملت را تقبل کرده اند!

این اتفاق در حالی است که چندی قبل سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش ٥٠ درصدی هزینه‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته سخن گفته بود و پرواضح است که مسئولان جشنواره ۳۶ ام برای در رساندن اطلاعات به مراجع نظارتی با صداقت عمل نمی کنند و برای پوشاندن فضاحت های مالی جشنواره دوره قبل به هر لطایف الحیلی خواسته اند تا همه را خوش بین کنند.

اما پس از برگزاری افتتاحیه یخ زده و ضعیف جشنواره فیلم فجر در برج میلاد نیز توسط برخی منابع خبری هزینه های برگزاری این مراسم مبلغ قابل توجهی اعلام شد.  موضوعی که بیش از پیش تعجب متولیان امر را برانگیخت و جنبه های جدیدی از تناقضات موجود در گفتار و اعلام مدیران سینمایی و برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر را هویدا می کرد و همه این هزینه‌ها در حالی صورت گرفته که اساسا، بنابه اعلام قبلی دبیر جشنواره قرار نبود مراسم افتتاحیه‌ای برگزار گردد.

آنچه مهم است اینکه با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی و بحران‌ های آن به‌ویژه در حوزه فرهنگ به نظر می‌رسد کاهش هزینه‌ها اقدامی مثبت و نوعی صرفه‌جویی عقلانی به‌حساب می‌ آید اما از ابتدا بسیاری افراد بر این باور بودند که مسئولان برگزارکننده جشنواره تنها می خواهند این رویداد را بسیار خنثی و بی رنگ و رو برگزار کنند و به همین علت هم دم از صرفه جویی می زنند! در واقع هدف مسئولان از ابتدا صرفه جویی و جلوگیری از هزینه های گزاف نبوده و آن ها می خواستند جشنواره متعلق به فجر انقلاب اسلامی را کمرنگ کنند.

جالب آنجا است که چندی پیش مدیر روابط عمومی جشنواره هم ادعا کرده بود که برج میلاد به صورت رایگان مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره را برگزار می کند که بر اساس شنیده ها،  مسئولان برج میلاد برای یک شب افتتاحیه رقم قابل توجهی از دست اندرکاران جشنواره طلب کرده اند!

جشنواره فیلم فجر از نخستین سال‌های برگزاری و از سال ۱۳۶۱ همواره یادآور روزهای جشن انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است. جشنواره‌ای که مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران محسوب شده و همچنان بعد از گذشت بیش از سه دهه از برگزاری آن هر سال همزمان با جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می بایست با شکوه‌تر از سال قبل برگزار شود ولی امسال شاهد رقم خوردن اتفاقات دیگری هستیم!

با این نوع رفتار و کردار معلوم نیست که از این پس باید شاهد رو شدن کدامیک از تناقض گویی مسئولان برگزارکننده جشنواره باشیم و تا چه زمانی مسئولان می خواهند با وعده های پوشالی خود سر رسانه ها، صاحب نظران، کارشناسان سینمایی و فعالان عرصه فرهنگ و هنر را گرم کنند؟ و مهمتر از همه اینکه آیا به جای کم کردن هزینه ها شاهد بریز و بپاش های نجومی پول بیت المال در جشنواره خواهیم بود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.