سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛

خط قرمز در سینمای ایران قانون است/ نکوداشت علی معلم

نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره ، مدیر روابط عمومی و اهالی رسانه در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به همراه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی و مدیران برگزارکننده جشنواره با حضور اهالی رسانه درپردیس ملت برگزار شد.

بنا بر این گزارش، نشست که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد از طریق برنامه اینترنتی آپارات و شبکه خبر به صورت زنده پخش می شود.

در ابتدای این مراسم براهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر پس از خیر مقدم به اهالی رسانه گفت: جشنواره امسال  ۲ بخش اصلی دارد. یک بخش رقابتی که مسابقه و اهدای جوایز دارد و بخش دیگر جشن سینمای ایران در دهه فجر است و سعی شده در هر دو بعد باشکوه برگزار شود.
وی افزود: در بخش رقابتی پیشنهاد می‌شد آئین نامه مقررات انجام شود، بخش سیمرغ فنی بود که شورای سیاستگذاری مخالفت کرد. در بخش رقابت اصلی سعی کردیم حداقلی باشد و ساختار را حفظ کنیم. تغییرات تنها در کم کردن تعداد راه یافته به بخش مسابقه بود. ممکن بود داوری ها تاثیر منفی بگذارد که تعداد فیلم ها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: یک تغییر دیگر امسال در بخش فیلم کوتاه داستانی بود که امسال با مشورت متولیان فیلم کوتاه سیمرغ به جشنواره اضافه شد و هیات داوران یک فیلم کوتاه را به عنوان بهترین فیلم کوتاه انتخاب می کنند. در بخش مستند سینمایی هم باید یک تفاوتی با جشنواره سینماحقیقت قایل می شدیم از همین رو با مشورت دوستان به این جمع بندی رسیدیم که دو فیلم سینمایی مستند در بخش مسابقه باشد و مورد داوری قرار بگیرد. همچنین این پیشنهاد وجود داشت تا سیمرغ های بخش فنی حذف شود ولی با این مساله مخالفت کردیم. ضمن اینکه امسال یک انیمیشن برای اولین بار در همه بخش های مسابقه داریم حتی سیمرغ فیلم اول و سیمرغ هنر و تجربه خواهیم داشت.

دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: سینمای ایران ادای دین به انقلاب می‌کند و در همه مراکز استان‌ها جشنواره برپا می‌شود، همچنین دانش آموزان به صورت رایگان آثار منتخب را در سانس‌های صبح دنبال می‌کنند. سعی بر این است که جشن سینمایی را در همه شهرها داشته باشیم. در افتتاحیه نیز نکوداشت مرحوم دکتر علی معلم را برگزار می‌کنیم و به پاس فعالیت‌های همیشگی و گسترده خواهیم داشت.

داروغه زاده درباره تغییرات در آیین نامه که در هرسال اتفاق می افتد و شاهد بازی رسانه ای برخی فیلم ها مثل آشغال های دوست داشتنی و پر کردن فرم جشنواره در هرسال هستیم، گفت:  ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم و یکی از راه‌های آن این است که دبیر و برگزارکنندگان جشنواره تغییر نکنند. امیدوارم که یک برنامه ۵ ساله بتوانیم اعلام کنیم که سینماگران و اهالی رسانه تکلیف خود را بدانند. فیلم آشغال‌های دوست داشتنی سال‌های گذشته مجوز نمایش نداشت و در سال ۹۶ توانست مجوز نمایش را بگیرد و توانسته بود در جشنواره حضور پیدا کنند ولی خودشان انصراف دادند و ترجیح دادند که کارهای اکران فیلمشان را پیگیری کنند.  

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فیلم‌های حاشیه‌دار از جشنواره کنار گذاشته شده‌اند نیز گفت: هیات انتخاب تمام آثار را تا شب آخر دیدند ما به برخی فیلم‌ها فرصت دادیم و هیات انتخاب تا شب آخر فیلم دیدند. نکته بعد این است که ما دوست داشتیم تنوع وجود داشته باشد و برخی آثار که حاشیه‌ای هم دارند در جشنواره حضور داشته و خواهید دید.
ابراهیم داروغه زاده درباره قوانین جشنواره نیز اظهارداشت: ما در یک تعامل سازنده با صاحبان آثار مساعدت می‌کنیم تا به جشنواره برسند و جدول نمایش دچار مشکل نشود. هیچ مشکلی برای نمایش فیلم‌های جدول نمایش نخواهیم داشت.
وی راجع به کاهش هزینه های جشنواره نیز عنوان داشت: ما تنها کاهش تعداد فیلم‌ها را در جشنواره شاهد هستیم اما بخش‌های متنوع داریم و امیدوارم هزینه ها کم شود. همچنین بخش سیمرغ پروانه‌ها با همکاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک و به صورت رایگان برگزار می شود و صاحبان «فیلشاه» نیز با این امر موافقت کردند تا فیلم شان به صورت رایگان برای دانش آموزان اکران شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد:  جشنواره فیلم فجر جدای از سینمای ایران نیست و ما باید در یک  تعامل سازنده با صاحبان آثار کمک کنیم تا فیلم های خوب و متقاضی حضور در جشنواره به جشنواره  برسند. خوشبختانه تمام آثار  با کیفیت خوب آماده شده و مشکلی برای نمایش دقیق جدول فیلم ها نداریم. در کنار آن در سال گذشته در پردیس ملت مراسم فرش قرمز در کاخ مردمی را داشتیم که ما آن مراسم را امسال نداریم. امسال بخش های بیشتری از سال گذشته داریم برای مثال بخش تجلی اراده ملی احیا شده است. شاید از سال گذشته میزان گستردگی بخش هایمان بیشتر هم شده است تنها کاهش ما کاهش بخش فیلم های بخش مسابقه بوده که تاثیری در هزینه های جشنواره نداشته است بنابراین در پایان جشنواره باید ببینیم چه چیزی میزان هزینه ها را کم کرده است.

وی همچنین درباره  قراردادهای امضاء شده با صندوق مالی اعتباری هنر برای تأمین بخشی از هزینه های جشنواره تصریح کرد: از اول گویا قرار شده بود صندوق اعتباری هنر حامی جشنواره باشد و اسپانسر برای آن پیدا کند که امسال نتوانسته حامی جشنواره را پیدا کند و ما هم نتوانسته‌ایم این کار را کنیم پس بودجه جشنواره از سوی سازمان سینمایی تامین می‌شود. تنها کاری که از دست ما بر می آید این است که هزینه های جشنواره را کم کنیم. ۲ ماه است اعلام کردیم پردیس ملت برای اهالی رسانه است. ما چند گزینه برای انتخاب داشتیم که شامل ملت و چهارسو بود که در نهایت پردیس ملت به دلیل ظرفیت بیشتر انتخاب شد.

وی افزود: اعتراض اهالی رسانه در زمان مناسب و حرفه ای صورت نگرفته است و باید در زمان مناسبی صورت می گرفت. در زمینه افتتاحیه و اختتامیه هم باید بگویم سهمیه اهالی رسانه کم نشده است. در این میان ۱۰۰ عدد کارت را در اختیار همه رسانه های تصویری گذاشتیم که بخشی از آن را به مخاطبینشان بدهند که هنوز توزیع نشده است. البته برخی از این فضا سوء استفاده می‌کنند و این کارت ها را در برخی از سایت‌های بازار سیاه به فروش می‌رسانند که این موضوع از اختیار ما خارج است.

داروغه زاده درباره فیلم هایی که در جشنواره حضور ندارند نیز عنوان داشت: این موضوع توهین به فیلم‌های حاضر در جشنواره است. سه فیلم با تلاش نتوانستند به جشنواره برسند. سه فیلم آماده بودند که در جشنواره حاضر نشدند که ممکن است برای رقابت در جشنواره ساخته نشده باشند و یا ممکن است تشخیص دهند که در جشنواره حاضر نشوند. عدم حضور تعداد کمی فیلم در جشنواره به این شکل نباید به گونه ای مطرح شود که فیلم های حاضر زیر سوال برود.
وی درباره حضور رضاداددر جشنواره نیز عنوان داشت: آقای رضاداد از اعضای شورای سیاست‌گذاری هستند و دبیر از نظراتی که بتواند به هرچه بهتر برگزارشدن جشنواره کمک کند قطعا استفاده می‌کند.
وی درباره حضور کم بینایان در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: من به این مهم فکر نکردم و امیدوارم زیرساخت ها برای حضور این عزیزان فراهم شود.

دبیر جشنواره درباره اکران استانی فیلم‌ها نیز تصریح کرد: اگر بحث‌های مالی و حقوقی آن گونه که شایسته است با تهیه کنندگان انجام شود اکران ها انجام می شود. درباره آراء مردمی نیز باید بگویم که آراء مردمی به صورت اینترنتی انجام می‌شود تا به عادلانه برگزار شدن سیمرغ مردمی انجام شود. در این زمینه مشکلاتی هست اما قابل رفع است.

وی درباره مراسم افتتاحیه  نیز عنوان داشت: من اشتباه کردم گفتم افتتاحیه نداریم. در جشنواره های دنیا افتتاحیه نداریم. اما در جشنواره افتتاحیه خواهیم داشت زیرا تنها دو مراسم جشن در جشنواره وجود دارد افتتاحیه و اختتامیه است  و شور و نشاط به جشنواره می‌دهد. بزرگداشت‌ها در افتتاحیه برگزار می شود که به این مهم توجه نداشتیم.

وی درباره اهدا سیمرغ هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: اهدای جایزه هنر وتجربه توسط هیات داوران اهدا می‌شود و یک بخش اصلی جشنواره است.

داروغه زاده درباره انتخاب داوران نیز توضیح داد: کار سختی است هیات داوران را انتخاب کردن زیرا هم جو علیه داوران است هم اکثر افراد دارای اثر هستند. جا دارد از همه عزیزان تشکر کنیم که قبول زحمت کردند.

وی درباره تولیدات انجام شده توسط ارگان ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی و ایجاد حاشیه امن گفت: رقابت بین فیلم های خوب است داوری ها به شکل طبیعی کار انجام بدهند . داوران تحت تاثیر تولیدات یک بخش خصوصی و ارگان دولتی قرار نمی گیرند. 

وی درباره تعداد سیمرغ ها نیز عنوان داشت:  تصمیم دوستان شورای سیاستگذاری این بود که به جای حذف سیمرغ های فنی تعداد آثار مسابقه را کم کنیم تا روند منطقی داشته باشد. جشنواره ما رقابت بین تولیدات خودمان است و اهداف مشخص دارد. اگر بخش فنی را از رقابت حذف کنیم هدف اصلی مان را مبنی بر رشد آنها از دست می دهیم. هر تصمیمی یک سری نکات مثبت و منفی دارد ولی باید حداکثر رضایت را در نظر بگیریم. همچنین نگران هزینه جشنواره نباشید جشنواره با شکوهتر از گذشته برگزار می‌شود.
داروغه‌زاده درباره خط قرمزهای فیلم‌های جشنواره نیز تصریح کرد: خط قرمز در سینما قانون است و همه رعایت کردند و فیلم‌ها با رعایت قوانین ساخته شده است.
وی درباره پوستر جشنواره توضیح داد: پوستر جشنواره تخصصی است و کارشناسان باید صحبت کنند و ما به اساتید کار بلد سفارش دادیم. هر پوستری طراحی شده مخالف و موافق دارد.

در بخش پایانی نشست از پوسترهای بزرگداشت‌ها و تجلی اراده ملی رونمایی شد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.