شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

«ثریا» و «۳۶۰ درجه» خط شکن بی‌پروایی در سیما

«ثریا» و «360 درجه»

سینماپرس: «ثریا» با اطلاعیه وزارت خارجه تهدید شد اما حرف‌های سخنگوی وزارت خارجه کار را راحت‌تر کرد. دیشب مستند ۳۶۰ درجه هم به برجام و آینده مذاکرات هسته‌ای در دوران ترامپ پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سایت سراج ۲۴ در مطلب امروز خود در رابطه با موضوع برجام و برنامه‌های تولیدی و مستند رسانه ملی گزارشی را منتشر کرد که در ادامه‌می‌خوانیم.

برنامه تلویزیونی «ثریا» با تهیه‌کنندگی و اجرای محسن مقصودی هفته گذشته توانست یکی از خبرسازترین برنامه‌های تلویزیونی شود. «ثریا» سال ۸۴ پس از پخش ویژه برنامه‌ای درباره جشنواره عمار مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت اما این تقدیر هیچگاه باعث نشد تا پخش ثریا منظم‌تر از گذشته و جسورانه‌تر از قبل ادامه پیدا کند. ثریا در سال ۹۵ با فشارهای بی‌نظیر دولتی تعطیل شد. برنامه پر مخاطب سیاسی، ‌فرهنگی و اجتماعی سیما دیگر به روی آنتن نرفت تا صدا و سیما در روزهای مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، هیچ بهانه‌ای برای فشار به جریان حاکم دولتی نداشته باشد.

ثریا اما بالاخره برگشت، ‌ آنهم در همان اواخر سال ۹۵ اما خنثی و محدود. رسانه ملی دست تهیه‌کننده و برنامه سازان ثریا را حسابی بست و آن‌ها را در انتخاب‌هایی بسیار گزینش شده قرار داد. ثریا علاوه بر برنامه تلویزیونی زنده و مستقیمش، با مستندهای متنوع و جذابی که در این سال‌ها ساخته نیز به شهرت رسیده است. البته باید اشاره کرد که تعدادی از مستندهای ثریا هرچند ساخته شد و تیزرش هم در شبکه‌های مختلف سیما پخش شد اما هیچگاه فرصت این را نداشت که تمام و کمال روی آنتن رسانه ملی بیاید.

اوضاع در این روزها کمی متفاوت است. ثریا در برنامه یکی دو هفته قبل خودش دوباره به روزهای طلایی شفافیت، هیجان و مطالبه گری برگشت. مناظره سید یاسر جبرائیلی با مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق درباره برجام و چگونگی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ دوباره پر حاشیه شد. جبرائیلی با دست پر سراغ رحمانیان آمد و مدیر بی‌دفاع شرق چیزی برای گفتن و دفاع از توافق هسته‌ای نداشت.  

بعد از این برنامه تلویزیونی وزارت خارجه اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و در آن ذکر کرد که این برنامه قصد تشویش اذهان عمومی را داشته و حق شاکیت از مهمان ثریا برای وزارت خارجه محفوظ است. این واکنش شتاب زده حتی بیشتر از حرف و حدیث‌های خود ثریا، پر حاشیه شد تا جایی که چند روز بعد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت:«در خصوص برجام و نقد آن، سعه صدر بالایی در وزارت خارجه وجود دارد. هر کسی می‌خواهد نقد کند، ما هم قول می‌کنیم شکایت نکنیم».

اما برجام در رسانه ملی به همینجا محدود نشد. شب گذشته نیز مستند ۳۶۰ درجه با موضوع برجام و آینده آن در دوران ترامپ به روی آنتن شبکه مستند رفت. این مستند شامل گفت و گوهایی با حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و مهدی محمدی کارشناس مسائل رسانه‌ای بود. ماجرا بسیار شفاف و روشن حتی توسط حسین موسویان به مردم گفته شد. رونمایی از طرح برجام بدون آمریکا، همراه با اروپا به عنوان پلیس خوب چیزی بود که برای اولین بار در این برنامه تلویزیونی منتشر شد.

۳۶۰ درجه تاکید کرد که برجام برای ایران به عنوان بستری برای رفع تحریم‌ها لحاظ شده است اما آمریکا دقیقا آن را مکانیزمی برای فشار و اعمال و تحریم‌های بیشتر بر ایران دیده است.

این روزها حرف و حدیث‌های ترامپ درباره آینده برجام و دروغ‌های مقامات اروپایی درباره مذاکرات موشکی و منطقه‌ای، رسانه ملی را هم برای نمایش حقیقت‌های تاریخی برجام، بی‌پروا تر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.