چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

گاف دیگری در کارنامه صداوسیما در مواجهه با بحران‌های ملی؛

«بهترین ساعات» آنها برای بدترین ساعات ما

تلویزیون

سینماپرس: ۱۶ دی نفتکش «سانچی» در آب‌های چین دچار سانحه شد و بطور کامل زیر آب رفت. ۲۴ دی شبکه «نمایش» فیلم سینمایی بهترین ساعات محصول ۲۰۱۶ کمپانی «دیزنی» را پخش کرد که داستان تلاش اعضای گارد ساحلی و نجات نهایتاً ۳۲ نفر از خدمه کشتی را روایت می‌کند. در پخش چنین فیلمی در شب عزای عمومی مرگ دریانوردان بدسلیقگی شده است.

به گزارش سینماپرس، شانزدهم دی ماه نفتکش «سانچی» در آب‌های چین دچار سانحه شد و پس از یک هفته آتش سوزی بطور کامل زیر آب رفت. در این حادثه‌ سوزناک ۳۰ دریانورد کشورمان در میان آتش و آب جان سپردند و غم و اندوهی بی‌پایان گریبان‌گیر مردم ایران شد. دولت به احترام جان‌باختگان این حادثه٬ روز دوشنبه ۲۵ دی را عزای عمومی اعلام کرد.

بامداد ۲۴ دی ماه شبکه «نمایش» فیلم سینمایی بهترین ساعات محصول ۲۰۱۶ کمپانی «دیزنی» را پخش کرد. این فیلم به کارگردانی «کریگ گیلپسی» با بازی «کریس پاپن»٬ «کیسی افلک» و «اریک بانا»، داستان نجات خدمه نفتکش «اس. اس. پندلتون» در ژانویه سال ۱۹۵۲ میلادی است. این نفتکش دچار توفان شد و پس از تکه‌تکه شدن آن٬ ۳۴ خدمه بر روی باقیمانده‌های کشتی در حال غرق شدن تنها رها شدند. در آن زمان گارد ساحلی به دلیل همزمانی این حادثه با یک عملیات نجات دیگر با کمبود پرسنل مواجه بود و تنها چهار نفر را برای نجات خدمه کشتی فرستاد. فیلم داستان تلاش اعضای گارد ساحلی و نجات نهایتاً ۳۲ نفر از خدمه کشتی را روایت می‌کند.

بهترین ساعات داستان نجات از یک بحران دریایی را روایت می‌کند. شاید از این جهت شبیه به حادثه نفتکش «سانچی» باشد. روایت حماسی فیلم را از جمله روی پوستر آن آغاز می‌شود: «همه با هم زنده می‌مانیم یا همه با هم می‌میریم».و این در مقابل غم‌نامه سانچی قرار دارد. جایی که پس از تصادف نفتکش با کشتی چینی، محموله به شدت اشتعال‌پذیر آن شعله‌ور می‌شود و جهنمی بر روی آب پدید می‌آورد و برخلاف خدمه پندلتون٬ تمام خدمه سانچی جان می‌بازند.

در پخش چنین فیلمی در شب عزای عمومی مرگ دریانوردان سانچی از شبکه نمایش، به همان اندازه پخش سریال طنز از شبکه سه بدسلیقگی شده است. بخصوص که رسانه‌هایی از ناکارامدی مدیریت بحران و ضعف در عملیات نجات سخن به میان آورده‌اند. نمایش چنین فیلمی جز آه و افسوس و غم مضاعف آورده‌ دیگری برای مخاطب نداشته است. بی‌توجهی به این ظرافت‌ها٬ چه سهوی و تصادفی و چه عمدی و با علم انجام شده باشد٬ گاف دیگری در کارنامه صداوسیما در مواجهه با بحران‌های ملی است.

*نقد سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.