سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

گلدن گلوب سیاهپوش شد

مقابله با تبعیض جنسیتی به سبک سلبریتی های آمریکایی

هفتاد و پنجمین دوره مراسم گلدن گلوب

سینماپرس: یکشنبه شب در لس‌آنجلس، بازیگران و هنرپیشه‌های حاضر در هفتاد و پنجمین دوره مراسم گلدن گلوب در اعتراض به بحران تعرضات جنسی که هالیوود را دربر گرفته، با لباس‌های سیاه روی فرش قرمز ظاهر شدند.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه شب در لس‌آنجلس، بازیگران و هنرپیشه‌های حاضر در هفتاد و پنجمین دوره مراسم گلدن گلوب (جوایز اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود) در اعتراض به بحران تعرضات جنسی که هالیوود را دربر گرفته، با لباس‌های سیاه روی فرش قرمز ظاهر شدند. این واکنش عجیب به دنبال خبرهای فاجعه باری انجام شد که در طول یک سال گذشته انتشار یافت و نشان داد بسیاری از عوامل شناخته شده و معروف کمپانی‌های هالیوودی در تعرض و تجاوز به زنان زیر دست خود و همچنین هنرپیشه‌های زن نقش داشته‌اند.


اگرچه اطلاع از موضوع بی‌بند و باری و روابط نامشروع در سینمای غرب و به خصوص هالیوود آنچنان‌که بر پرده فیلم‌های این کارخانه به اصطلاح رویاسازی فراوان دیده شده، اتفاق غریبی نیست ولی تاکنون اینچنین علنی و بی‌پرده اخبارش منتشر نشده بود. اما مسئله تعرضات جنسی در غرب محدود به هالیوود نشده و طی یکی دو سال اخیر، گزارش‌ها و مستندات متعددی از سوی برخی موسسات اجتماعی، آکادمیک و پژوهشی در غرب انتشار یافت که آمارهای بسیار تکان دهنده‌ای درباره رشد این فاجعه ارائه می‌دهد. آمارهایی که علاوه‌بر هالیوود، مراکز دانشگاهی و ورزشی و هنری و حتی سیاسی مانند پارلمان اروپا را هم در بر گرفت. این فاجعه به حدی بود که در مراسم اسکار دو سال پیش، به بهانه آواز یک فیلم مستند به نام «زمین شکار» (درباره آمار بالای تعرضات جنسی در دانشگاه‌هاروارد) «جوزف بایدن»، معاون «اوباما» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به روی صحنه رفت و از همه آمریکاییان درخواست کرد برای پایان دادن به بحران فاجعه تعرض جنسی در دانشگاه‌های آمریکا، کمپینی برای رواج یک فرهنگ جدید بوجود بیاورند. این برای اولین بار بود که یک مقام رسمی دولتی در آمریکا در حد معاون اول ریاست‌جمهوری روی صحنه مراسم اسکار حضور یافته و درخواستی خارج از موضوع مراسم را مطرح می‌ساخت.


در طی یکی دو سال اخیر، برگزیدگان مراسم هنری و سینمایی در غرب و آمریکا از جمله اسکار و گلدن گلوب، از میان فیلم‌هایی بود که به مسئله تعرض جنسی می‌پرداختند همچون «Spotlight» و «مهتاب» در دو سال اخیر اسکار و فیلم «سه بیلبورد خارج از ایبینگ، میزوری» که در مراسم یکشنبه شب گلدن گلوب، جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کرد و حتی باعث شد فیلم کاندیدا شده دیگری به نام «مرا با نام خودت صدا بزن» که درباره همجنس‌بازی بود و در پیش‌بینی‌ها، شانس اصلی محسوب می‌شد، به طور کامل از جوایز کنار بماند.


گلدن گلوب امسال همچنان با کنایه‌هایی درباره تبعیض جنسیتی به خاطر عدم حضور کارگردانان زن حتی در میان کاندیداها و تبعیض نژادی به دلیل حضور تنها پنج سیاهپوست در میان ۷۰ بازیگر کاندیدای فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مواجه بود و به جز آثاری درباره تبعیض جنسیتی، بازهم همچنان یهودیان صهیونیست در بخش‌های مختلف مراسم حاکم بودند، از جمله «اسکات رودین» صهیونیست که فیلم «لیدی برد» به تهیه کنندگی او جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را گرفت و سریال کاملا یهودی/صهیونی «خانم میزل شگفت انگیز» ساخته «ایمی شرمن پالادیو» و «دانیل پالادیو» که جایزه بهترین سریال کمدی را دریافت نمود.


جایزه بهترین فیلم خارجی زبان نیز در میان عدم حضور آثار قوی‌تر به فیلم نژادپرستانه فاتح آکین رسید که در آن یک زن مسلمان ترک تبار در پی انتقام از قاتلین شوهرش، با نادیده گرفتن قانون، جامعه را به هم ریخته و به یک تروریست تبدیل می‌شود! آنچه که می‌توان تحلیل اندیشکده‌های غرب از چگونگی شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند داعش دانست.
 

* کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.