شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

وحید جلیلی در برنامه «سینما دو» مطرح کرد؛

۹۰ درصد فیلم‌های ایرانی در شمال تهران ساخته می‌شود / این سینمای تهران است، نه ایران

وحید جلیلی در نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: وحید جلیلی در گفت‌وگو با حامد عنقا در برنامه «سینما دو» ضمن توضیحاتی درباره جشنواره عمار، به انتقاد از وضعیت سینمای کشور پرداخت.

به گزارش سینماپرس، برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا این هفته به طور کامل به متن و حاشیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت و ضمن میزبانی از دبیر این جشنواره در برنامه، با افراد مختلف دیگری نیز در این خصوص گفت‌وگو شد.

عنقا با اشاره به برپایی جشنواره عمار عنوان کرد: این جشنواره در حال نهادینه شدن است و بسیاری به آن واکنش نشان می‌دهند و خیلی از هنرمندان و اهالی رسانه که از نزدیک با جشنواره درگیرند، حرف‌های خوبی در خصوص آن می‌زنند. عمار به آرامی در حال تبدیل شدن به جشنواره‌ای درباره اتفاقات فرهنگی کشور است.

پس از صحبت‌های عنقا وحید جلیلی مسئول سیاست گذاری جشنواره عمار روی خط تلفن آمد و در این خصوص گفت: امسال هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار برگزار شد و شامل عناوین متنوع در فراخوان جشنواره مانند تاریخ معاصر، نقد درون گفتمانی، اقتصاد مقاومتی، مدافعان حرم و... بود.

وی افزود: همچنین آثار از لحاظ قالب نیز متنوع بودند و فیلمسازان می‌توانستند آثار خود را در قالب‌های مستند، داستانی و انیمیشن بفرستند.

جلیلی تاکید کرد: نکته مهم دیگر در خصوص این جشنواره به ساز و کار نمایش آن اختصاص دارد. در اقصی نقاط کشور و عمق شهرها و روستاها فیلم‌های جشنواره اکران می‌شود و بازخورد آن به کارگردانان و فیلمسازان داده می‌شود.

مسئول سیاست گذاری جشنواره عمار اعلام کرد: امسال بعد از فراخوان بیش از ۱۶۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید و داوری شد و روز جمعه بعد از نماز مغرب و عشا در فرهنگسرای بهمن اختتامیه برگزار شد. امسال هم افتتاحیه و اختتامیه در فرهنگسرای بهمن بود.

در ادامه عنقا خطاب به جلیلی گفت: ما درباره جشنواره‌ای صحبت می‌کنیم که تا عمق روستاها می‌رود و محصولات فرهنگی را نمایش می‌دهد و به طور طبیعی به دنبال تأثیرگذاری بیشتر و اهدافی است که جشنواره دنبال می‌کند. تأثیرات شاخص فرهنگی این جشنواره چیست؟

جلیلی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما بیشتر از آنکه بخواهیم برای تأثیرگذاری ساز و کاری شکل بدهیم، به تأثیرپذیری سینمای ایران از آن فکر می‌کنیم. در جامعه هشتاد میلیونی ایران، سالانه ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید می‌شود که بیش از ۹۰ فیلم در شمال و مناطق مرکزی پایتخت است و شناسنامه جعلی به نام ایران برای آن صادر می‌شود، اما این سینمای تهران است، نه ایران.

او تصریح کرد: سینمای ایران فراتر از پایتخت است و از ارسباران تا بوشهر جزو ایران حساب می‌شود. اگر می‌خواهیم تلاش کنیم ساز و کار تماشای جشنواره عمار را در اقوام گوناگون ایرانی بیاوریم، به این دلیل است که می‌خواهیم فیلمسازان را با مخاطبانی آشنا کنیم که هر کدام دردهای خود را دارند و گنجینه‌های دراماتیک غنی در سراسر ایران است و امکان راه یابی به سینمای حرفه‌ای را به دست نیاورده است.

وی در پایان گفت: یک دلیل گسترش اکران‌های ما در نقاط مختلف کشور این است و خوشبختانه هرسال شاهد تأثیرپذیری فیلمسازان هستیم. هرسال می‌بینیم فیلم‌های بیشتری درباره موضوعات بومی و منطقه‌ای، قهرمان‌ها و دردها به جشنواره عمار می‌رسد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.