پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵

هنرمندان پیشکسوت در آستانه شب یلدا عنوان کردند؛

از انتقاد به ترویج فرهنگ و سنن غربی تا تأکید بر لزوم صرفه جویی/ اعمال سلیقه و بی خردی مدیران فرهنگی موجب وادادگی در توجه به سنت های ایرانی-اسلامی شده است

والی زاده-صمدی-پاک نیت-برومند-سپاه منصور-صبرکن

سینماپرس: در آستانه شب یلدا ۶ تن از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد از حاکم شدن فرهنگ و سنن غربی در کشورمان خواستار توجه و رسیدگی ویژه مسئولان و مدیران فرهنگی کشور برای این وضعیت خطرناک شدند و تأکید کردند: اعمال سلیقه های شخصی و بی خردی مدیران فرهنگی موجب وادادگی ما در توجه به سنت های ایرانی-اسلامی شده است!

به گزارش خبرنگار سینماپرس سخن گفتن پیرامون فرهنگ ایرانی بسیار سنگین و دشوار است چرا که پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله مملو از تجربیات و فراز و نشیب های گوناگون است که اگر ما بتوانیم آن را گسترش و پرورش دهیم می توانیم دیگر کشورهای گیتی که حیات شان به چندین صده هم نمی رسد را سیراب کنیم!

عجین شدن فرهنگ اصیل ایرانی با فرهنگ سازنده اسلامی باعث شده تا ما در کشورمان به فرهنگ بسیار مهم و ارزشمند ایرانی-اسلامی دست پیدا کنیم و قطعاً همه ما باید تلاش کنیم فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی و انقلابی خودمان را حفظ کنیم چرا که این فرهنگ اصیل ریشه در اخلاق، ادب، بزرگی، خود باوری و عزت مندی در کشور ما دارد.

اما متأسفانه بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باعث شده تا فرهنگ غربی به خصوص طی سال های اخیر بخش اعظمی از خانواده ای ایرانی را با خود درگیر کند به نحوی که دیگر مراسم ها، آیین ها و سنت های ایرانی-اسلامی چندان مورد توجه مردم نیست و برگزاری جشن ها و مراسم های غربی جزو اولویت های آن ها شده است.  

در همین رابطه در آستانه شب یلدا از ۶ هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: منوچهر والی زاده، یدالله صمدی و محمود پاک نیت و خانم ها: احترام برومند، فریده سپاه منصور و مهوش صبرکن در رابطه با چگونگی پاسداشت فرهنگ اصیل و سنت های ایرانی-اسلامی به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگوها در ذیل نقل شده است.

******************************************************************************

منوچهر والی زاده بازیگر، دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در رابطه با پاسداشت سنت های ایرانی-اسلامی در آستانه شب یلدا گفت: ما باید تمامی سنت های ایرانی-اسلامی را با جان و دل حفظ و از آن ها در مقابل هجمه های غربی ها حراست کنیم. این وظیفه یکایک هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور است که آیین ها و سنت های ایرانی و اسلامی را حفظ کنند و آن ها را سینه به سینه به نسل های آینده انتقال دهند.

دوبلور فیلم های سینمایی «مسیر سبز» و «نجات سرباز رایان» خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم که آداب و سنت های ایرانی-اسلامی از یاد نسل های آینده کشورمان بروند و به جای سنت های ملی و اسلامی مان سنت ها و فرهنگ غربی در جامعه ما رواج و گسترش پیدا کند.

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: فرهنگ اصیل ایرانی با فرهنگ اسلامی قرابت و همخوانی عجیبی دارد. در دین اسلام به صله رحم توجه جدی و اساسی شده و همگان را توصیه به دیدار با خانواده های شان کرده اند؛ شب یلدای ایرانیان نیز همان صله رحم را ترویج می کند. بنده معتقدم این کوچکترین و کمترین وظیفه مسئولان فرهنگی کشور است که در تولید آثار تصویری چه در سینما و چه در تلویزیون سنت های اصیل ایرانی-اسلامی را به تصویر بکشند و همه افراد به خصوص نسل جوان را که متأسفانه تاحدودی از این فرهنگ ها فاصله گرفته اند ترغیب و تشویق کنند که به سمت این فرهنگ زیبا گرایش پیدا کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که فرهنگ غرب در کشورمان بیش از آنچه هست رواج پیدا کند؛ مگر ما سنت و فرهنگ اصیل کم داریم که چند سالی است برخی از افراد جامعه ما به سمت برگزاری جشن ها و مراسم های غربی گرایش پیدا کرده اند و در عوض به فرهنگ ایرانی و اسلامی بی توجهی می کنند؟ این ها همگی به دلیل کم کاری مسئولان فرهنگی در عرصه سیاست گذاری های کلان است و ما همگی موظف هستیم جلوی این اتفاق را بگیریم.

این هنرمند در خاتمه متذکر شد: من هربار سفری به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی داشته ام متوجه شده ام که آن ها از فرهنگ ها و سنت های ما دچار شگفتی می شوند چرا که این اصالتی که ما در فرهنگ مان داریم را ندارند و وقتی ما از فرهنگ های کهن ملی مان از جمله فرهنگ خواستگاری رفتن، پاتختی و پاگشا، شب یلدا و عید نوروز و... برای آن ها تعریف می کنیم دچار حیرت می شوند. این اتفاق نشان از پربار بودن فرهنگ ملی ما ایرانیان دارد و ما باید از این فرهنگ ها و هچنین فرهنگ اسلامی که با جان و دل مردم کشورمان گره خورده است حراست کنیم.

فریده سپاه منصور دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز با تأکید بر حفظ و حراست از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و با انتقاد شدید از مسئولان فرهنگی کشور تصریح کرد: متأسفانه ما در کشورمان مسئولانی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که به عنوان ناظر بر تولیدات فرهنگی و هنری فعالیت می کنند اما به دلیل اعمال سلیقه های شخصی شان و داشتن بی خردی مفرطی که دارند هرگز توجهی برای تولید آثار ارزنده برای پاسداشت و حفظ سنت های ایرانی-اسلامی ندارند و همین باعث می شود ما با خیل آثاری در سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان مواجه شویم که کمتر نشانی از فرهنگ و سنن ایرانی-اسلامی در آن ها نیست و در عوض دیدگاه و تفکرات غربی در آن ها موج می زند.

بازیگر فیلم سینمایی «مهمان مامان» خاطرنشان کرد: اعمال سلیقه مسئولان وزارت ارشاد به دلیل نبود سیاست گذاری صحیح و اصولی در حوزه فرهنگی و هنری کشور است. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند سیاست گذاری صحیح و اصولی توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید آثار و کالاهای مناسب فرهنگی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ و سنت های ایرانی-اسلامی هستیم و این اتفاق مطالبه اولیه و اصلی بخش اعظمی از هنرمندان اصیل این مرز و بوم است.

یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما نیز در آستانه شب یلدا خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ها است که آثاری مبتنی بر فرهنگ های اصیل ایرانی-اسلامی در سینما و تلویزیون تولید نشده است. همه مسئولان و بخشی از هنرمندان بر این باور هستند که پرداختن به این قبیل موضوعات کهنه و کلیشه ای است در صورتی که پرداختن به این قبیل موضوعات از واجبات است و ما هرگز نباید آن ها را به دست فراموشی بسپاریم.

وی ادامه داد: ما باید این آیین ها و سنت های اصیل را در قالب قصه های روز که جوانان با آن ارتباط برقرار می کنند قرار دهیم تا جوانانی که متأسفانه به دلیل فقدان سیاست گذاری فرهنگی مناسب شناخت و آشنایی با این سنت ها ندارند با آن آشنا شوند.

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این راستا متذکر شد: متأسفانه امروزه بخش اعظمی از افراد جامعه و به خصوص نسل جوان فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را فراموش کرده اند و تنها دلیل آن هم کم کاری مسئولان و مدیران حوزه فرهنگی و هنری کشور است.

بازیگر فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی باید با تدبیر و چاره اندیشی عاجلانه و فوری کاری کنند تا در سینما، تلویزیون، تئاتر، حوزه نشر و کتاب، ادبیات و شعر و... آثاری در رابطه با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی تولید شود و ما اصلاً بتوانیم در آینده ای نه چندان دور جشنواره ای برای تولیدات فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و سنت های اصیل ملی برگزار کنیم.

احترام برومند مجری تلویزیون و بازیگر و همسر زنده یاد داود رشیدی نیز در آستانه شب یلدا با تأکید بر اینکه ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ سازی برای صرفه جویی هستیم اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر توجه عموم مردم حتی خانواده های طبقه متوسط به کمیت بسیار بیشتر از کیفیت و اصل توجه به سنت ها شده است. همه مردم در اغلب مراسم ها و سنت ها مرتباً در حال خرید کردن و بریز و بپاش های آنچنانی هستند که این مسأله هیچ گونه قرابت و همخوانی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد و بنده معتقدم در این شرایط وظیفه مسئولان فرهنگی کشور است که توجه به صرفه جویی را در تولید کالاها و آثار فرهنگی و هنری داشته باشند.

بازیگر فیلم سینمایی «وقتی برگشتم» تأکید کرد: قدیم ها و در خانواده ها شاید به شکل نمادین مثلاً برای شب یلدا یک نمادی پیدا می شد اما هیچ وقت اینطور نبود که مردم برای دور هم جمع شدن های شان فقط به فکر تشریفات، تجملات و بریز و بپاش های آنچنانی باشند و آنچه برایشان اهمیت داشت دید و بازدید، صله رحم و خوش بودن دور یکدیگر بود. نکته ای که متأسفانه ما سال ها است از یاد برده ایم!

برومند در خاتمه با گرامیداشت یاد زنده یادان احمدرضا احمدی و داود رشیدی گفت: این دو هنرمند ارزشمند هم همواره به حفظ سنت ها توجه داشتند اما تأکیدشان دوری از تجملات و تشریفات بود و بنده امیدوارم که با فرهنگ سازی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور جامعه به سمت صرفه جویی و پرهیز از تجملات گرایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.