سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

هشدار قرمز «جورچین» به جامعه

مستند جورچین

سینماپرس: پشت پرده دنیای اسباب بازی کودکان ایرانی را در مستند جورچین تماشا کنید.

به گزارش سینماپرس، دنیای گسترده نگاه ها، نیازها وخواسته های کودکان ونوجوانان وخانواده‌ها، نیازمند توجه، برنامه ریزی و برنامه سازی مناسب، هدفمند وسازنده است. بویژه دراوضاع نابسامان فرهنگی کشور که دشمنان وسوداگران داخلی باورود رنگین و آهنگین! از دروازه های بدون دروپیکر آن و از بیراه‌های ماهواره، فیلم وکتاب وانواع مد و لباس و لوازم آرایشی و تزئینی وشکل‌ها وشیوه‌ها وبازی‌های کامپیوتری و اینترنتی و انیمیشنی غربی، فرهنگ جامعه، بخصوص صفحه‌های سپید اذهان کودکان و نوجوانان را آماج برنامه‌های ضدفرهنگی قرار داده‌اند. واقعیت اینکه در جامعه ما بر روی مقوله فرهنگ درحدلازم و کافی، کار اصولی و اساسی انجام نشده است واهمال وغفلت و ندانم کاری بعضی متولیان فرهنگ وهنر سبب شده تا جامعه امروز به شناخت ابعادفرهنگ ایرانی واسلامی نائل نشده و نتواند با تجهیز آن، قدرتمندانه درمقابل فرهنگ بیگانه و زر و زیورهای دروغین آن مقاومت و با آن مقابله کند. از همین رو است که فرهنگ موجود متاثر از بیگانه هدفمند و داخلی سوداگربی توجه به فرهنگ، تبدیل به یک فرهنگ التقاطی و متاسفانه تولیدات بدونازل  شده  است.

سینما و تلویزیون هم براین آشفتگی فرهنگی دامن زده وباعث گرایش قشرهایی ازمردم به سمت ماهواره ها شده است. در شرایطی این گونه و خود به خواب زدگی بخشی ازمدیران فرهنگی به جای کوشش برای حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی وهرج مرج فضای هنری و سینمایی، به همت یک نویسنده، پژوهشگر، منتقد وفیلمساز کار آزموده درجهت آسیب شناسی، هشدار به مسئولان و آگاهی خانواده ها، فیلم جذاب وخوش ساختی به نام جورچین ساخته  شده است تا به سهم خودپاسدار ارزش ها وآرمان های فرهنگی کشور بوده و راه را ازچاه به مخاطبان کودک ونوجوان و خانواده‌ها ودست اندرکاران امور فرهنگی و هنری بنمایاند.

محمد دیندار نویسنده و کارگردان فیلم خوب جورچین، دراثرخود با نگاه کارشناسانه وحضور متخصصان تولیدآثار هنری وبازی های کودکانه به موقعیت و جایگاه کاذب و راستین اسباب بازی وبازی‌های کامپیوتری داخلی و خارجی وتاثیر آنها بر روح و روان وزندگی خردسالان و نوجوانان پرداخته است. فیلم هنرمندانه مستند تحلیلی جورچین، افزون برساختار هنری مناسب و بهره گیری درست ازتصویر، گفت‌وگو با تولیدکنندگان بازی‌ها واسباب بازی‌های کودکان وبرخی سینماگران وموسیقی کاربردی خوب، ازنقش وارتباط بازی، فیلم‌های انیمیشن، ارزیابی بازاراین گونه تولیدات ونواقص کار و بی توجهی مسوولان و ورود بی رویه بازی‌ها وفیلم‌های مخرب خارجی و کم توجهی به هنرمندان و تولید کنندگان بازی‌ها واسباب بازی‌های داخلی هم سخن به میان آورده است. این اثر شاخص سینمایی به دلیل استقبال مخاطبان برای چندمین بار و اکنون در قالب یک مجموعه پنج قسمتی پنجشنبه شب ها ساعت ۲۰ از شبکه افق درحال پخش است.

امید که جورچین محمد دیندار با ایجاد تلنگر اجتماعی، مدیران فرهنگی، خانواده‌ها و دستگاه‌های فرهنگی وهنری کشور و بویژه دست اندر کاران امور فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان را درجهت پاسداری و اشاعه ارزش‌های ملی ودینی وتولید آثارشایسته هنری، بازی ها و وسائل مناسب فکری و هنری و فرهنگی به حرکت درآورد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.