یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

کارگردان مستند «ادوارد»:

جشنواره سینماحقیقت از حالت رقابتی دربیاید!

مستند ادوارد

سینماپرس: تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «ادوارد» کفت: چه خوب است که جشنواره سینماحقیقت از حالت رقابتی فاصله بگیرد.

به گزارش سینماپرس، محمدباقر شاهین مستندساز که اثرش در یازدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» حضور پیدا کرده است ابتدا درباره مضمون کلی فیلم مستندش توضیح داد: آنچه در قصه کلی «ادوارد» در کاتولوگ جشنواره آمده این است که ادوارد از اعضای یک اقلیت مذهبی است که ۹ سال اسیر جنگ بوده و پس از آن به مدت ۱۲ سال در گروه مجاهدین خلق فعالیت می‌کند و پس از سال ها امروز جدای از هر گروه و فرقه‌ای، زندگی جدیدی را آغاز کرده است. این مستند ۷۰ دقیقه است و طراحی و تولید آن از زمانی که طرح را به دست گرفتیم حدود ۳ سال زمان برد.


وی سپس نظرش را درباره کلیت جشنواره سینماحقیقت و تاثیرگذاری این جشنواره در بخش فیلم‌های مستند ایران این‌گونه بیان کرد: من نزدیک ۱۰ سال است که مخاطب جشنواره سینماحقیقت هستم و واقعا طی این سال ها شاهد اتفاقات خوبی بودم که شامل تماشای فیلم‌های خوب، ارتباط گرفتن با افرادی که توانستم راحت‌تر با آن ها کنار بیایم، پیدا کردن دوستان خوب از شهرهای مختلف و ... می‌شوند. اما در عین حال نقاط ضعفی هم در این میان دیده شده‌اند. اینکه به عنوان مثال جشنواره‌ای مثل سینماحقیقت خودش نیز باید یک موسسه و شرکت شود. به نظرم اینکه خود مرکز گسترش فیلم، آثاری تولید می‌کند و خودش هم جشنواره برگزار می‌کند، کمی از اصول حرفه‌ای و استاندارد فاصله دارد. بنابراین فکر می‌کنم یکی از نقاط ضعف جشنواره همین موضوع است. جشنواره سینماحقیقت به سبب اینکه دولتی است هرچندسال یکبار سیاست‌ها و رویکردهایش تغییر می‌کند و این موضوع شاید خیلی جالب نباشد.

او در ادامه همین بحث در زمینه چالش‌ها و موانعی که بر سر راه جشنواره مستند سینما حقیقت هستند، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این زمینه باید بسیار به آن تاکید کنیم، این است که سینماحقیقت رقابتی نیست و به نظرم ویترینی از سینمای مستند ایران است. ای کاش به جای رقابت و جایزه گرفتن، کمی به فکر این باشیم که در این جشنواره آثار همکارانمان را تماشا کنیم اما متاسفانه بیشتر نگاه رقابتی در این جشنواره حکم‌فرماست. چه خوب است که سینماحقیقت از حالت رقابتی دربیاید و بیشتر جنبه نقد و بررسی و رونمایی به خود بگیرد. به نظرم لازم است نگاهمان را به جشنواره کمی اصلاح کنیم که بخشی از تحقق این هدف بر عهده رسانه‌هاست که با فعالیت‌هایشان به نگاه‌ها جهت بدهند. به عنوان مثال فیلمی که در این جشنواره جایزه می‌گیرد حتما ملاک نیست که اثر خوبی است و بالعکس، بنابراین مقداری از این فرهنگ‌سازی بر عهده رسانه‌هاست.

این مستندساز در عین حال تاکید کرد: به دلیل اینکه جشنواره سینما حقیقت یک جشنواره دولتی است باید در آن خیلی شفافیت اتفاق بیفتد، یعنی مرکز باید پاسخ‌گوی فیلم‌سازان باشد. ما جشنواره دیگری در بخش مستند در کشورمان نداریم و دوستان سینمایی واقعا انتظاراتی دارند، بنابراین اگر بتوانند جشنواره سینما حقیقت را شفاف‌تر کنند اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.