شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

آیا «سختانه» ادامه می یابد؟

 میلاد دخانچی

سینماپرس: در حالی که هفته گذشته اولین قسمت از برنامه جدید «سختانه» از شبکه سوم سیما پخش شده بود، قسمت دوم این برنامه روی آنتن نرفت و مسئولان پخش، مشکلات فنی و کنداکتور را عامل پخش نکردن این قسمت اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس؛ واژه ایرانی «سختانه» به معنای گفتگوی سخت و رودررو بوده و عنوان برنامه ای گفتگومحور است که قرار بود از هفته گذشته روی آنتن شبکه سوم سیما برود. پنج‌شنبه هفته پیش درست یک شب قبل از برنامه ۹۰ با حاشیه‌هایی که درباره حضور لوییس فیگو داشت و البته عدم سخت‌گیری در پخش برنامه قرعه‌کشی جام جهانی بخاطر پوشش و آرایش مجریان زن برنامه، یک هارد تاک Hard Talk توسط مجری جوانی بنام میلاد دخانچی که تقریبا اهالی رسانه او را می‌شناسند بنام «سختانه» پخش شد. سختانه در قسمت اولش یک مهمان مهم و جنجالی در بین مطبوعاتی‌ها و رسانه‌دوستان داشت. محمد قوچانی، دبیر و سردبیر روزنامه‌ها و مجلات مختلف اصلاح‌طلبان که بیش از ۲۰ سال است مشغول به نوشتن در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی-هنری است.

قوچانی و دیگر چهره‌های سیاسی و فرهنگی اصلاحات سال‌ها است که به سختی در رسانه ملی دیده می‌شوند. برنامه‌های مختلف و میزگردهای گوناگون علمی و تاریخی-سیاسی همیشه یک صندلی خالی برای یک چهره قدر جناح چپ و یا دیگر گروه‌ها و احزاب سیاسی مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی داشته است.

اگر بخواهیم علت ایجاد این پروسه را بررسی کنیم می‌دانیم که محافظه‌کاری‌های صدا و سیما یا تک‌صدایی و مقولاتی از این دست عوامل آن هستند. همین رویکرد باعث شده است تا شبکه‌ای مانند شبکه قرآن که اگرچه ظرفیت پخش و تولید برنامه‌های سرگرمی را مانند دیگر شبکه‌ها ندارد حتی نتواند از پتانسیل به مراتب مهمتر و جنجالی‌تری مثل مناظره‌های کلامی و معرفتی در حوزه‌های دین‌پژوهی هم استفاده کند و قدرت و غایت اصلی خود یعنی بالا بردن سطح آگاهی و درک مردم از معارف دینی را در پرده نگه دارد.

حال با حضور چهره‌ای مثل قوچانی و دیگر شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی منتقد به عنوان نمایندگان قشری از مردم و نخبگان اپزیسیون و نیز کم‌کردن سخت‌گیری در سانسور و پخش برنامه‌های ورزشی و بعضا نمایشی می‌توان امید این را داشت که یکی از عوامل رویگردانی مردم از تلویزیون آرام آرام از میان برود و رانت‌خواری فرهنگی و رسانه‌ای رخت‌بسته و با فضایی که هوشمند و هدفمند باز می‌شود بییندگان را افزایش داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.