یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

بازخورد مخاطبان "اشنوگل" از زبان بازیگر فیلم

کاوه سماک باشی در نمایی از فیلم سینمایی اِشنوگِل

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی "اشنوگل" ضمن اعتراض نسبت به عدم حمایت مسئولان از فیلم هایی جنگی، گفت: این فیلم چارچوب خودش را دارد و سال گذشته هم جنگی‌ترین فیلم جشنواره بود که متاسفانه بسیار مظلوم واقع شد.

به گزارش سینماپرس، کاوه سماک باشی، بازیگر سینما و تلویزیون در فیلم در حال اکران «اشنوگل» نقش یونس را بازی می کند. یونس، فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات در حالی که در صدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده است. حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می آید که نشان می دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده…

سماک باشی درباره این شخصیت و همکاری با گروه تولید این فیلم سینمایی می‌گوید: یونس کاراکتر جذابی برای من بود و دوست داشتم پس از چند سال بار دیگر یک کار دفاع مقدسی در کارنامه‌ام داشته باشم. چرا که خودم را مدیون شهدا و جانبازان می‌دانم و این ادای دینی است به این افراد. شخصیت یونس بسیار برجسته بود، قهرمانی که جای کار بسیاری داشت ومن هم تمام تلاشم را کردم تا از اطمینانی که کارگردان و تهیه کننده به من کردند نهایت استفاده را بکنم. در واقع این کاراکتر جذابیتی دارد که فکر می‌کنم هر بازیگری دوست دارد آن را بازی کند.

وی ادامه داد: یونس فرمانده گردان غواصی است که در زمان جنگ مشخص نیست که شهید شده یا با عراقی‌ها همکاری کرده است و تا پایان فیلم هم جای حدس است که آیا او به نیروهای خودی خیانت کرده یا نه. بیشتر فیلم در زمان جنگ می‌گذرد ولی در رفت و برگشت زمان حال به گذشته است.

بازیگر فیلم "آن مرد آمد" درباره بازخوردها و حمایت‌هایی که از فیلم شده است عنوان کرد: خوشبختانه بازخورد مخاطبان تاکنون خوب بوده و با فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. این فیلم چارچوب خودش را دارد و سال گذشته هم جنگی‌ترین فیلم جشنواره بود که متاسفانه بسیار مظلوم واقع شد و الان هم در زمان اکران حمایت همه جانبه را با خود به همراه ندارد. در واقع مسئولین هرچند داعیه فیلم جنگی دارند، اما در عمل حمایتی از فیلم‌های جنگی نمی‌کنند. ما تاکنون تنها در مشهد این حمایت را از فیلم دیدیم، اما در سایر نقاط کشور این اتفاق رخ نداده است و این عدم حمایت از تهیه کننده و کارگردان باعث دلزدگی آنها می‌شود تا در ساخت فیلم بعدی به سراغ ساخت فیلم دفاع مقدسی نروند.

 سماک باشی درباره سختی بازی در کار دفاع مقدسی گفت: برای تولید این دست فیلم‌ها باید با گروه حرفه‌ای کار کرد، چرا که به دلیل جلوه‌های میدانی سنگینی که دارند، کوچکترین اشتباه جای جبران ندارد. من سال گذشته دو فیلم جنگی کار کردم که یکی درگرمای تابستان بود و دیگری در سرمای زمستان و هر دو در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری می‌شد، با شرایط محیطی و جوی بسیار سخت. کار جنگی با کارهای آپارتمانی شرایط کاملا متفاوتی دارند و نمی‌توان آنها را مقایسه کرد، اما عمدتا در رقابت با فیلم‌های آپارتمانی این فیلم‌ها کمتر دیده می‌شوند. سال گذشته ما فیلم‌های بسیاری در جشنواره دیدیم که تک لوکیشن بودند و تنها به واسطه بازی بازیگران خوب دیده شدند، اما در نوع کار ساده‌ای بودند و اتفاق خاصی به همراه نداشتند. باید به سینمای جنگ بها داده شود و از آن حمایت شود، هم در زمان تولید و هم اکران تا سازندگان این دست فیلم‌ها برای ساخت آثار بعدی نیز این انگیزه را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه این فیلم از قهرمان پروری دوری کرده است نیز بیان کرد: ما در "اشنوگل" بسیار تلاش کردیم تا مستندوار کار کنیم و کاراکترها کاملا از دل مردم جامعه بیرون آمده و ملموس باشند. در واقع تلاش کردیم ضد کلیشه‌های رایج در فیلم‌های دفاع مقدس که همه کاراکترهای آن فرشته وار و مقدس بودند کار کنیم.

سماک باشی در ادامه گفت: امیدوارم که مردم حاصل زحمات این گروه را که در سخت‌ترین شرایط کار کردند ببینند، دوست داشته باشند و از آن لذت ببرند.

وی در پایان درباره سایر فعالیت‌های خود نیز اظهار کرد: فیلم سینمایی "سرگشته" به کارگردانی سهیل سلیمی را در نوبت اکران دارم و همچنین " اپیزود انتقام" از مجموعه "محکومین" را هم به تازگی به پایان رساندم که قرار است به زودی پخش آن از شبکه یک سیما آغاز شود. در این اپیزود نقش متفاوتی را نسبت به نقش‌های قبلی بازی کردم، داستان پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و درباره فردی است که مرتکب خطایی در گذشته شده و حالا با عذاب وجدان آن اشتباه، زندگی می‌کند. مجموعه محکومین اپیزودیک است و در هر اپیزود به مسائل و معضلات اجتماعی پرداخته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.