یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶

حسن علیکرمی:

محصول امروز تئاتر ناقص‌الخلقه است!

حسن علیکرمی

سینماپرس: کارگردان «مهاجران» گفت: این روزها شاهد تصمیم‌های یک‌ شبه بسیاری برای روی صحنه‌ بردن نمایش هستیم. برای همین، آن مقوله زایش و خلق اثر هنری را کمتر شاهدیم و آنچه اغلب دیده می‌شود، محصولی ناقص‌الخلقه است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری «مهاجران» به کارگردانی و نویسندگی حسن علیکرمی در تالار وحدت برگزار شد.

علیکرمی در این نشست طی سخنانی گفت: جمله‌ای که مدت‌ها است ذهن مرا به‌خود مشغول کرده و به‌شدت در طی چند روزی که از اجرا می‌گذرد برایم پررنگ شده است؛ اینکه تئاتر کار کردن در ایران، مثل جان‌کندن است! »

وی با اشاره‌ به‌ اینکه تئاتر را از سال ۱۳۶۵ با علیرضا نادری شروع کرده است، ادامه داد: فردوس کاویانی هنگامی که با سریال تلویزیونی به‌شهرت رسید، در مصاحبه‌ای درپاسخ‌ به‌ این‌پرسش که از اینکه مردم شما را می‌شناسند، چه حسی دارید؟ گفته بود اصلا خوشحال نیستم؛ چون سال‌ها تئاتر کار کردم و کسی مرا ندید! راستش حس می‌کنم که کم‌لطفی نسبت‌به تئاتر در ایران، تنها از سمت مسئولین نیست؛ بلکه از سمت مردم نیز هست. بعضی‌ها برای یک‌پرس‌ غذا مبالغی هنگفت هزینه می‌کنند؛ اما نه‌تنها حاضر نیستند که پولی برای تماشای تئاتر بپردازند؛ بلکه از شما گله‌مند هم می‌شوند که چرا بلیط رایگان در اختیارشان قرار ندادید!

این مدرس حوزه نمایش با گفتن اینکه تئاتر، پروسه‌ای فرایند محور است، ادامه داد: این، چیزی‌ است‌ که چه در سال‌ها فعالیت در ایران و چه خارج‌ از این‌ کشور یاد گرفته‌ام؛ چیزی‌ که در تولید و خلق اثر باید رخ دهد؛ اما در ایران، بسیارکم اتفاق می‌افتد. برعکس، شاهد تصمیم‌های یک‌شبه بسیاری برای روی صحنه‌بردن نمایش هستیم. برای همین، آن مقوله زایش و خلق اثر هنری را کمتر شاهدیم و آنچه اغلب دیده می‌شود، محصولی ناقص‌الخلقه است.

وی در ادامه گفت: آمار که بگیریم، هر شب تعداد قابل توجهی اثر، روی صحنه است؛ اما چه‌تعداد از آنها واقعا تئاتر هستند؟ این دردی‌ است که نمی‌شود و نباید از آن به‌راحتی گذشت. هرچند به‌نظرم، قبل‌ از آنکه دنبال مقصر باشیم، باید قطعات این‌پازل را بشناسیم و ببینیم آنچه در پروسه تولید رخ می‌دهد، فرایند سالمی‌ هست یا نه؟.

علیکرمی، با اشاره‌ به‌ اینکه حمایت و ساماندهی درستی در عرصه تئاتر کشور صورت نمی‌گیرد، تشریح کرد: این، خود ما هستیم که باید سعی کنیم با حداقل‌ها، خروجی استانداردی را تا آنجا که می‌شود، ارائه دهیم. اینکه گفته می‌شود آنچه در سالن‌ها روی صحنه می‌رود، عمدتا تئاتر نیست؛ یک پز روشنفکری نیست؛ واقعیتی‌ است که خود اهالی تئاتر بهتر ازهر کسی به‌آن واقف هستند.

براساس این گزارش، حسن علیکرمی، روح‌الله مهرابی، محمد طاهری راد، پریسا مرادیان، تارا ناظری، مهدیه ابراهیمی، عاصم حاصل‌مهری، فریبا بکلو، فاطمه گلچین، علی هاشمی‌پور، فاطمه صالحی، سمانه روشنی، امید اسکندر، سعید متینی، غزاله یراقی، محیا بشیری، غزل صادق‌الوعد، کیانا فاطمی‌فر، مهتاب مطهری، محسن هروی، اصغر کاشف، شهاب درفشدار، فرناز ناظری و مهربان علیکرمی بازیگران این‌اثر هستند که تا ۲۴ آذر ماه ١٣٩٦ هر شب ساعت ١٩ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

«مهاجران»، به تأثیر جنگ و مهاجرت بر خانواده می‌پردازد و در خلاصه داستان آن آمده است که دو خانواده به‌هنگام مهاجرت، در یک ایستگاه دور افتاده قطار به‌هم می‌رسند تا با گرفتن ویزای عبور، به مسیر خود ادامه دهند؛ اما...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.